Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Hej,
Vi ska byta ut batterierna i en av våra UPS:er, en Eaton 9355
Det rör sig om 64 stycken, åldern är ca. 7 år och Eaton har rekommenderat
ett batteribyte inom några månader.
Jag undrar helt enkelt om det kan vara värt att ta reda på några i samband med bytet eller
om de är oanvändbara.
Vad jag helst (tror jag) skulle vilja använda dem till är som backupbatteri till sensorer
och övervakningskameror.
Batteriet heter: UP-RW1245P1
Datablad:
https://datasheet.octopart.com/UP-RW124 ... -62288.pdf
Vi ska byta ut batterierna i en av våra UPS:er, en Eaton 9355
Det rör sig om 64 stycken, åldern är ca. 7 år och Eaton har rekommenderat
ett batteribyte inom några månader.
Jag undrar helt enkelt om det kan vara värt att ta reda på några i samband med bytet eller
om de är oanvändbara.
Vad jag helst (tror jag) skulle vilja använda dem till är som backupbatteri till sensorer
och övervakningskameror.
Batteriet heter: UP-RW1245P1
Datablad:
https://datasheet.octopart.com/UP-RW124 ... -62288.pdf
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Det finns garanterat en del kvar, den inre resistansen har förstås gått upp en del och kapaciteten gått ned en del men det lär nog finnas ok med kapacitet kvar för grejer som drar låg ström. 7 år är ändock en del för bly-syra batterier
Ta och kolla alla och ta sedan de bästa och låt resten vara.
Ta och kolla alla och ta sedan de bästa och låt resten vara.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Jag tog reda på ett gäng batterier när vi bytte i UPS'er på tidigare jobb, desa fungerade då men byttes då dom uppnått nån ålder.
Sen blev dom stående 9mån eller nåt i garaget, och när jag frösökte ladda dom var alla fyra stendöda :/ ..nog för att blybatterier inte ska stå utan laddning men dom var trots allt fulladdade när jag tog hem dom..
Sen blev dom stående 9mån eller nåt i garaget, och när jag frösökte ladda dom var alla fyra stendöda :/ ..nog för att blybatterier inte ska stå utan laddning men dom var trots allt fulladdade när jag tog hem dom..
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
7 år verkar vara den magiska gränsen för väl omhändertagna batterier.
Skulle inte ta i dom med tång om det kan kostar pengar och forsla bort dom
Skulle inte ta i dom med tång om det kan kostar pengar och forsla bort dom
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Finns behovet så testa med en belastningsprovare om de duger. Det kastas alldeles för mycket saker i onödan. Räkna lugnt med att leverantören gör allt för att befrämja tidig kassation och hålla kommersen igång.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Jag antar att man får betalt för dem på skroten?Biker skrev:Skulle inte ta i dom med tång om det kan kostar pengar och forsla bort dom
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
jag har tagit reda på kasserade 5 år gamla gel accar från en ups som var helt ok,
man ska komma ihåg att blybatterier har c.a. 0.5C kapacitet vid urladdning = 1C
alltså om de är på 7Ah och man laddar ur dem med 7A ger de 7 A i en halvtimme, alltså på nya accar.
man ska komma ihåg att blybatterier har c.a. 0.5C kapacitet vid urladdning = 1C
alltså om de är på 7Ah och man laddar ur dem med 7A ger de 7 A i en halvtimme, alltså på nya accar.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Allt beror på hur de laddats och hur varmt de har stått. Om spänningen "flyter" större delen av tiden klarar de sig länge. Med en idiotladdare som ger konstant underhållsladdning gasas elektrolyten bort förfärande fort. Det funkar bara med öppna celler som kan spädas. Stora fina UPS har i princip alltid vettig laddning om de är avsedda för slutna batterier.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
De har så vitt jag fått fram en konstruktionslivslängd om 8 år.Marta skrev:Finns behovet så testa med en belastningsprovare om de duger. Det kastas alldeles för mycket saker i onödan. Räkna lugnt med att leverantören gör allt för att befrämja tidig kassation och hålla kommersen igång.
Men, tänker väl att det säkert finns en säkerhetsmarginal ändå eftersom
de sitter i en UPS
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Tack för alla svar!
Jag tror att jag plockar hem några när det är dags, kostar ju inget att chansa.
Har jag tur så kanske teknikern från Eaton kan säga vilka batterier i UPS:en
som är bäst skick.
Jag tror att jag plockar hem några när det är dags, kostar ju inget att chansa.
Har jag tur så kanske teknikern från Eaton kan säga vilka batterier i UPS:en
som är bäst skick.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
inte när det gäller blybatterier... sk. 10-års batteriet för minst dubbla pengarna har fortfarande jättesvårt att uppnå sin tänkta ålder och efter 10 år brukar tom. kärlen ha hunnt börja spricka på somliga batterier för att de har svällt.
i de flesta fallen för att de har stått i varma teknikrum betydligt över 20 grader C och därmed inte heller kan kräva garanti...
så, nej - batterier över 5-6 år är för det mesta nära stadiet skrot och/eller har kraftigt reducerad kapacitet eller har uppfrätta och avsmalnade blyledare som smälter av internt och blir avbrott vid en högre belastning - det är ofta av korrosion internt som gör att batterierna är slut efter 5-6 år...
skall man ha batterier som håller mer än 10 år så är det våta batterier med rörceller typ... eller klassiska NiCd-batterier av den våta kärlbattertypen
i de flesta fallen för att de har stått i varma teknikrum betydligt över 20 grader C och därmed inte heller kan kräva garanti...
så, nej - batterier över 5-6 år är för det mesta nära stadiet skrot och/eller har kraftigt reducerad kapacitet eller har uppfrätta och avsmalnade blyledare som smälter av internt och blir avbrott vid en högre belastning - det är ofta av korrosion internt som gör att batterierna är slut efter 5-6 år...
skall man ha batterier som håller mer än 10 år så är det våta batterier med rörceller typ... eller klassiska NiCd-batterier av den våta kärlbattertypen
Senast redigerad av xxargs 19 oktober 2019, 12:10:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
varför inte ta reda på alla?
skrotpriset är upp till 5kr/kg.
skrotpriset är upp till 5kr/kg.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
om man gillar att bära och transportera så för batterier som kommer vara skrot inom 2 år så... - dock är det väldigt mycket regler kring transporter av blybatterier om du har företagsmössan på och kan bli personligen straffansvarig som förare för transporten om inte alla frakthandligar är skrivna och körorder utfärdade samt välförpackat, lastsäkrat och håller sig inom viktgränserna innan körningen påbörjas (när detta gicks igenom när jag jobbade för ett större företag så blev man alldeles matt över alla regler och förordningar som fanns - och personlig straffansvar mitt i allt detta!!)
som privatperson så skulle jag säga inte mer än max 3-4 batterier per transport om de är under 36 Ah och inte mer än 2 batterier om de är större, då vid stopp och inspektion av polismyndigheter annars kan misstänka blystölder...
Kort sagt det är för mycket besvär kring det hela för att vara värt det om batterierna kommer från en utfasad/skrotad UPS
som privatperson så skulle jag säga inte mer än max 3-4 batterier per transport om de är under 36 Ah och inte mer än 2 batterier om de är större, då vid stopp och inspektion av polismyndigheter annars kan misstänka blystölder...
Kort sagt det är för mycket besvär kring det hela för att vara värt det om batterierna kommer från en utfasad/skrotad UPS
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
Såvida inte batterierna var relativt nybytta då upsen kasserades. Händer ju ibland att ett företag byter batterier för att sen skrota upsen nån månad senare.
Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?
det här låter mycket konstigt?
finns det exakta regler för batteritransporter?
har letat i en halvtimme utan att hitta något konkret,
sen hittade jag....
är det olagligt för att polisen "tror" att det är stulet?xxargs skrev: som privatperson så skulle jag säga inte mer än max 3-4 batterier per transport om de är under 36 Ah och inte mer än 2 batterier om de är större, då vid stopp och inspektion av polismyndigheter annars kan misstänka blystölder...
finns det exakta regler för batteritransporter?
har letat i en halvtimme utan att hitta något konkret,
var en rubrik i en tidning, lika luddig..Att transportera ett bilbatteri är okej, men är det fler än 5-6 så krävs särskilt tillstånd
sen hittade jag....
Uttjänta blybatterier kan transporteras som icke farligt gods
om följande punkter uppfylls:
Batterierna ska vara:
• fria från skador på ytterhöljet
• säkrade mot läckage, förskjutning, vältning eller skador t.ex. staplade på lastpallar
• fria från farliga rester av lut eller syror på utsidan
• säkrade mot kortslutning
Om inte dessa punkter uppfylls ska batterierna transporteras
som farligt gods.