Eget vindkraftverk mini

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Dingrot »

Har Googlat lite på egen vindkraft men hittar bara större anläggningar.
Tips på bra länkar för lågspännings vindkraftverk (<230 V)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det finns väldigt få som ger AC 230V, utan det är DC motorer som växelriktas.

Tumregel <3m rotordiameter och du kan fälla det inom tomtgräns är bygglovsbefriat.

Tror det är mest DIY på dessa små, kostnad vs nytta blir för dålig för kommersiell produktion. Men för en lite batteri bank o Växelriktare är det nog en vettig lösning.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det finns väldigt få som ger AC 230V, utan det är DC motorer som växelriktas.

Tumregel <3m rotordiameter och du kan fälla det inom tomtgräns är bygglovsbefriat.

Tror det är mest DIY på dessa små, kostnad vs nytta blir för dålig för kommersiell produktion. Men för en lite batteri bank o Växelriktare är det nog en vettig lösning.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av GastonDeVille »

Det finns ju andra sorters vindkraftverk med stående turbin exempelvis. Vad gäller det då med måtten, är det bara höjuden som begränsar?
Éole_à_Cap-Chat_en_2010.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av plutt »

Detta är en intressant sida att kolla på, tycker jag.
Finns tips på både enklare och svårare sätt att lösa sitt problem med.

https://24volt.eu/

/plutt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av TomasL »

Bygglov krävs för uppförande, flyttning eller väsentlig ändring av ett vindkraftverk som uppfyller minst ett av följande kriterier:
är högre än 20 meter över markytan,
placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken,
monteras fast på en byggnad, eller
har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter.

Ett tremetersverk ger så lite effekt att det inte är lönsamt (ett par hundra W på sin höjd)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av baron3d »

Har man en turbin med horisontell axel blir ytan max c:a 7m2, är axeln vertikal så är ytan max 60m2. 60m2 borde kunna ge en hel del energi.....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av TomasL »

Den teoretiska maximala effekten på en 3-meters turbin vid 8m/s är 1,34 kW, då har inte hänsyn till verkningsgrader i växellåda och generator medräknats.
Vidare förutsätter det att effektkoefficienten är 100 % av den teoretiskt möjliga, vilket inte ens stora kommersiella verk uppnår.
Verklig koeff för små verk är mindre än hälften, vilket då ger att ett 3-metersverk på sin höjd ger runt 0,5 kW eller så.

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 0&start=90 ett par inlägg ner på sidan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Glenn »

Ett tag poppade det ju upp flera företag som sålde sådana där "stående spiral" vindkraftverk som dom lovade att skulle vara så effektiva, men jag tror alla gick i KK när kunderna upptäckte att dom fungerade uselt och ville ha pengarna tillbaka.

typ liknande dessa:

Bild
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Janson1 »

Ja tyvärr är det som övriga skriver ang små vindkraftverk. Jag köpte ett vindkraftverk och en solcellsanläggning som test. Vindkraftverket som har knappt tre meters snurra och en 12 volts 3 fasgenerator med permanentmagneter ger i princip ingenting. Jag har den kopplad till en On-grid inverter som tar en stund att fasa in sig varje gång vinden tar i så den hinner inte ge någon kräm alls innan det mojnar igen. Jag bor 3-4 mil in från kusten, jag gissar på att det hade gett lite mer om det stod kustnära med fri vind utan en massa träd och terräng som motar? (Solcellerna har funkat nu i ca 4 år med ca 1000 kwh/år, det blev senare en större 10 Kw 3 fas anläggning som ger ca 12000 Kwh/år)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Marta »

Köp andelar i en vindkraftförening som ställer upp ett riktigt verk istället. De små privata verken är byggda på veka komponenter som inte pallar och är orimligt dyra i förhållande till den verkliga medeleffekten.

Solceller är inte lönsamt. Utlovad livslängd är sannolikt fantasisiffror. En vanlig takbeklädnad kräver underhåll, vad kan då förväntas av solceller?

Hemmabyggda solpaneler för värme kan nog bli effektivt. Fritt från dyra specialkomponenter. Med luftburen värme är det både lågt pris och riskfritt vad gäller vattenskador. Kan värmen sänkas/stängas dagtid några månader om året gör det skillnad.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Dingrot »

Det var många tips. Nja jag var otydlig - menade nog mindre varianter i lågspänning. I stort set till belysning. Det är mörkt på landet. Men ibland blir det ju helt vindstilla så nån sorts batteri med regulator behövs. Ett batteri och en generator.
Kanske någon har byggt själv ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Henry »

Vill man bara ha typ enklare ledbelysning så är det bara att smälla upp säg några 5 - 10W LED här och var, fast då har man nog iofs mer eller mindre vanlig belysning ändå trots allt.

Sedan ett batteri av lämplig sort och kapacitet och någon laddkrets som är ok med stor variation i inspänning så borde det väl funka hyfsat men inte under lång tid då det ju normalt inte blåser konstant hela tiden, såvida man inte bor på landet med gigantiska öppna fält utanför fönstret.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Dingrot »

Jag skulle vilja lysa upp gården lite mer, även när vi inte är hemma. Tänker mig ett 12 V system kanske .
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Eget vindkraftverk mini

Inlägg av Henry »

Då är frågan hur stor är gården?
Skriv svar