Skydda känsliga komponenter mot värme vid avlödning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Skydda känsliga komponenter mot värme vid avlödning?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Skall använda mej av varmluft för att demontera saker på ett kretskort. Där finns saker som jag tror kommer smälta. VAd har jag för alternativ till o skydda just de komponenterna? Kapton-tjep är det jag känner till men det finns säkert fler. Vill ha lite tips.


/D
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skydda känsliga komponenter mot värme vid avlödning?

Inlägg av E Kafeman »

Tejpen duger bra i de flesta fall bara det finns plats för den.
Tejpens funktion är ju inte att isolera utan vara vindskydd som inte så lätt smälter och på det viset skydda känsliga komponenter mot tillförda luftströmmen.
Som alternativ till tejpen har jag gjort några ramar i ölburksplåt. Kan användas när det är stora IC-blaffor typ BGA som ska lödas bort och det finns utrymme att få dit en ram runtom. Använder då även om möjligt undervärme vilket gör stor skillnad på hur mycket kringvärme som skapas.

Ska man skydda något särskilt typ plastbitar från att smälta så fungera min tandkräm bra för att värmeisolera (Sensodyne) och det är lätt att ta bort efteråt.
Man lägger på ordentligt lager, minst 2-3 mm. Tandkrämen kan fräsa lite och bli svart-bränd på ytan om man värmer ordentligt men fungerar ändå som skydd mot värmestrålningen. Tandkrämen blir invändigt som ett torrt skum som efteråt är lätt att borsta bort med tandborsten...

Skulle inte förvåna om somliga tandkrämer innehåller något eldfängt lösningsmedel så prova först på säkert ställe.

Om man svetsar eller värmer kopparrör och vill skydda något finns värme-skyddande skum och lera. Finns att köpa i välsorterade järnaffärer.
För gas-lödning finns t.ex: https://www.ebay.com/itm/Heat-Shield-Fo ... xyGwNTEkvL
Det fungerar som tandkräm ungefär. Blir ett torrt pulver som kan borstas bort.

Ett ytterligare skydd mot att bränna saker är att ha bra munstycke så man värmer rätt område och att varmluftsaggregatet räcker till att hålla uppe temperaturen med rikligt luftflöde.
Annars blir det som vid avlödning av komponenter lödda i stora jordplan med lödpenna med för låg effekt, det tar evigheter att löda loss en komponent och under tiden värmer man upp allt runtom till i stort samma temperatur. Rejäl lödpenna och ren & vätande spets samt kanske dessutom en klick lödtenn för max värmeöverföring och jordplanaet runtom blir på sin höjd lite ljummet samtidigt som jobbet går 20 ggr fortare.

Är det stora ytor som ska värmeskyddas från eldkastaren så är en blöt bomulls-duk gammalt husmors-tips.
Ett annat husmors-tips är bak-deg med majsstärkelse. Det blir när det jäser ett kollager med skyddande skum av luftbubblor.
Ett av flera varianter (Starlite):
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Skydda känsliga komponenter mot värme vid avlödning?

Inlägg av daspunner »

WOW! Tack för tipsen! Nu är det en microbytare som jag skall gå på där själva tryckknappen är av plast. Sensodyn har vi i skåpet. Provar det tror jag då det finns möjlighet o plats o klicka på rätt ordentligt.
Skriv svar