Ny brytare till tilt på båt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av marQs^ »

Ursäkta långt inlägg, men hoppas på bra svar :)

Jag har problem med tilten till min båtmotor.
Den fungerar ibland med slutar sporadiskt att fungera. Jag trode att det var själva motorn, men den fungerar.
Jag har försökt mäta alla kablar, men felet är som sagt inte konstant, så det är svårt att hitta det.

Det sitter en knapp på gasreglaget som kan vickas åt två håll (Remote control box).
Det ska skicka en signal till två olika solenoider, en för upp och en för ner. Då ska motorn kopplas till + på batteriet (- är alltid kopplad till motorn).

Jag misstänker att felet sitter i själva knappen (Remote kontroll box) så jag tänkte ersätta den med en vanlig tvåpolig strömbrytare. Men jag blir inte klok på hur jag ska koppla den.
Frågor:
* Är det + som ska kopplas till solenoiderna i kablarna som är märkta Lbl respektive P?
* Är det dioder på dessa kablar? Tror ni att jag behöver det eller kan jag köra utan? Vad kan hända?
* Jag antar att det - på kabeln som är märkt B som kommer från (Remote control box), men det framgår inte var den får spänningen från
* Kan jag koppla enligt bild nr 2? Eller hur skulle ni gjort?

Original
Bild

Som jag tänkt koppla
Bild
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av Platis »

Är det inte bara att skruva isär remoteboxen och mäta var du har ström? Schemat över boxen verkar ju lite ofullständigt, måste väl var fler än tre kablar som går in i boxen eller?
Dioder? Är det inte bara kontaktstycken?

Vad är R-tube för nåt?
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av hsd »

Det sitter väl en vippströmbrytare där, det är väl bara att byta ut den
Tex. https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... at-3-lages

Är inte på det klara med varför Du vill koppla om med matning från batteriet

Det är inga dioder det är kontakter
Rtube tror jag ska vara en röd slangmärkning
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av breflabb »

Vet inte vad du har för motor men jag har samma problem med min Yamaha
Och det är skälva motorn som felet ligger i. PÅ min så har jag en brytare även på
själva motorn och när felet är framme så funkar inte den eller den på spaken.
Ett tips jag fick av en mekaniker var att knacka på motorn samtidigt som man håller
brytaren intryckt, och min hoppar faktiskt igång då.
Om du hör att solenoiden inne i motorn klickar men ändå inte händer något
då är det motorn/pumpen som ändå är väck.
För min vill dom ha 6000 kronor med arbete :shock:
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av marQs^ »

Jag misstänker att det glappar någon stans kring brytaren eller sladden.
Så jag tänkte koppla förbi den och se om det fungerar bättre.
Det går kablar även för tändningen mm, det är svårt att komma åt och mäta varför jag tänkte koppla in en brytare direkt vid motorn istället.

Ja, kopplingsschemat är inte fullständigt, därav min fråga om jag kan koppla som i bild 2, eller vad strömbrytaren ska kopplas in till.

Jag har en ny (gammal) tiltpump och det klickar inte om reläerna/solenoiderna varför jag misstänker att felet är innan dem.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av breflabb »

Det kan gå, frågan är om solenoiden jordas eller om plus läggs på.
Så jag skulle koppla loss kontakterna BB.PP,LBi och strömsätta dom en i taget.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av hsd »

Felet är intermitent och vad jag har förstått så funkar varken upp eller ner när det är fel
Vad jag kan anta är att tilten är kopplad via tändningen och där är ett möjligt felställe
Lägg in en liten panel med några led och koppla dessa på misstänkta punkter
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av Platis »

12V system är ju extra känsligt för oxid och dålig kontakt. Utsatt miljö i en båt också. Det är inte fel att mäta med lite belastning var det finns ström, tex med en glödlampa. Enbart multimetermätning kan driva en till vansinne på lågvoltssytem då det belastar för lite.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av breflabb »

Jag har haft flera motorer ( utombordare )och tilten har fungerat utan nyckel eller tändning
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av marQs^ »

I detta fall behöver tändningen vara på för att tilten ska fungera (framgår också av bilden).
Jag får göra som ni säger och koppla loss sladdarna från solenoiderna och testa lite. Ska testa att "mäta" med en glödlampa också.
Jag har tyvärr inte grejer med mig för att göra en panel, ska till båten nu efter jobbet.

Finns det någon risk att solenoiderna går sönder om jag kopplar dem fel? Eller händer det bara ingenting?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av breflabb »

Antingen så klickar det ,eller så brummar det bara om det om det drar åt fel håll.
Ingen fara för att testa
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av Platis »

Om det sitter kontakstycken så du lätt kan dela på kablaget mellan solenoiderna och remote eller anslutningar direkt på som du kan lossa så gör det. Då kan du dels provköra(spänningssätta) solenoiderna direkt och se om det funkar tillförlitligt och du kan även prova om kablaget från remtekontrollen håller spänning under belastning(tex med en glödlampa och multimeter) och på så sätt ringa in problemet. Kolla samtidigt polariteten.

Spänningsätt inget extra så länge det är ihopkopplat, in system så att säga, innan du tagit reda på rätt polaritet på grejorna då annat kan ta skada! Kan vara lite jobbigare på en båt än på en bil där man normalt vet att hela karossen utgör minuspol. Har du en digital multimeter så ser du ett tydligt minustecken framför siffrorna när du har röd mätprob(+) på minus. Har du batteriet på armlängds avstånd så har du både plus och minus referens där till hjälp för felsökningen/mätningen. Använd endast spänningsmätning på multimetern.

Är det öppna poler på solenoiderna så är det lätt att kortsluta med en mejsel och se så att tilt-motorn alltid går. Dålig kontakt i själva kontaktblecket i solenoiden är också en tänkbar felkälla, gnistbildningen som alltid uppstår vid slutning och öppning orsakar förr eller senare dålig kontakt. Går solenoiderna att öppna så är det bara att slipa/fila till isåfall.

Dem andra tänkbara felkällorna är kablage/kontakter, strömställare och tändningslås. Har du batteriet nära så har du minus och plus referens där.
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av marQs^ »

Tack för alla bra svar!
Jag testade att mäta och koppla enligt min andra bild och då funkar allt som det ska! :)
Så felet var på väg mellan strömbrytaren på gasreglaget till solenoiden. Oklart vad...

Så jag orkar inte öppna hela gasreglaget och lista ut vart felet är, så det blir en fulkoppling med helt nya sladdar till solenoidern från + polen på batteriet och en ny brytare.
Inte det snyggaste men det kommer lösa problemet :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av Platis »

:tumupp:
Får man vara nyfiken och fråga vad det är för båt? :)
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Ny brytare till tilt på båt

Inlägg av marQs^ »

Absolut :)
Det är en Flipper 575 med en gammal Suzuki 75hk 2-takt.
Skriv svar