Nybörjartips

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Nu med de nya bilderna ser jag också att där finns RF-kretsar på kortet. Misstog den plasttoppade spolen för en lyting på de första suddigga.
Det som finns där är nog den superregenerativa detektorn och det som utelämnats antagligen ett ingångssteg.

Ändra inte någonting i konstruktionen och vrid inte planlöst på kärnan i spolen. Håller med om att börja med lytingarna.

Försök få tillgång till en mottagare som kan ta emot aktuell frekvens. Lyssna på sändarens signal att den finns där och når en bit.
Du bör även kunna höra signal från mottagaren om den är superregenerativ, konstruktionen har egenskapen att sprida störning. Det är inte säkert att den hörs på exakt samma frekvens. Är det en rak mottagare hörs ingenting från den.

Du kan även prova med datorhögtalare med förstärkare kopplade via en kondensator till ingången på IC'n. Är mycket möjligt signalen från sändaren är hörbar där.

Ett schemahjälper mycket. Den är rimligt enkel för att rita ett. Gör Du det och postar här kan Du få mycket bättre hjälp. Börja med RF-kretsarna och IC'n. Drivningen till motorerna kan vänta.

Ett scope är alltid till nytta, men lite överdrivet att köpa bara för att laga denna leksak. De billiga chinascopes bestående av ett kort och en liten LCD är i stort sett helt otillräckliga.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Marta
Ok, jag börjar helt enkelt med att byta elektrolyt kondingarna då. Får nog bli till helgen eller så. Ska även försöka mig på att få ihop ett schema.

Men mer exakt vilka menar du är chinaskopes och värdelösa? T.ex. är https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... mhz-p48382 inkluderat i den gruppen? Annars har jag funderat på att skaffa ett oscilloskop till min utrustning ändå, och jag har inte direkt budget gränser för min lekstuga :roll:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Börja med att rita schema och om möjligt få tag på en mottagare. Med en lämplig kortvågsmottagare eller 27MHz privatradio kan Du kontrollera både om leksakens mottagares oscillator svänger och har rätt frekvens och om sändaren ger en rimlig signal. Ofta står det våglängd på en gammal radio och inte frekvens. 27MHz är 11meter.

Byta komponenter planlöst är inget bra sätt, bättre veta så mycket som möjligt innan.

Var lite otydlig innan angående scope, syftade på sådana där enkorts saker som finns på eBay och AliX och består av ett löst kort. Rirol o.dyl. riktiga instrument är riktigt bra även om de är kinesiska. Det Kjell säljer duger nog för enklare mätningar.
Skall Du ha bästa värde för pengarna är det något begagnat med CRT-skärm som gäller. Men köp inget skope bara för denna lagning.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Ok, efter mycket huvudkliande, tror jag att jag fått ihop kopplingsscheman för både sändare och mottagare. Har tagit tid då jag bara kunnat sitta sent på kvällarna när barnen somnat, och då tenderar man ju inte att va den mest snabbtänkta.

Jag är som jag kanske sagt bara novis och självlärd, så räkna med fel i dem.

Jag ska även försöka skissa ihop hur de saknade komponenterna på mottagaren skulle varit kopplade (om dessa ev. skulle vara ett saknat filter som kan kompletteras i efterhand eller så).

På sändaren är jag rätt säker på att det ska stämma. Bara lite osäker på L1, men jag tror det stämmer, annars skulle pin 8 och 9 sitta direkt mot varandra, vilket känns ologiskt.
Sen är brytarna inte helt lättförstådda kanske: ni förstår säkert från fotot, fram/bak och vänster/höger har två brytare vardera, och två av dem är seriekopplade.
transmitter.png
Mottagaren är riktigt rörig. Har försökt läsa av värden på alla delarna, men ta dem med en nypa salt. Jag är inte alls säker på C380 transistorn, har inte hittat info om vilka ben som är C/B/E, så den ska säkert sitta annorlunda i schemat.
export_1.png
Hoppas även lyckas få tillgång till ett oscilloskop under helgen så jag kan kolla signalen på dem. (Sändaren räcker ju förmodligen att kolla mot antennen i första läget. Men föreslå gärna om jag ska kolla signaler på specifika ställen på mottagaren).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

På sändarantennen skall Du kunna se RF-signalen och mellanrummen i den när den moduleras.

På mottagarens pinne 16 skall finnas pulser som ändras när Du trycker på sändarens knappar.

Kan vara svårt att få stabil bild. Vrid på holdoff eller steglös justering av sveptid. Funkar det inte så ställ trigger till ext eller den oanvända kanalen så den löper otriggat och justera så det blir en drägligt stillastående bild av pulserna.

Ta foto på det scopet visar och lägg upp här.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Nybörjartips

Inlägg av YD1150 »

Titta efter en 2SC380 så hittar du mer data.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Nybörjartips

Inlägg av YD1150 »

Byter du plats på B och E på 2SC380 i schemat för mottagaren så ser ut som
en superregenerativ mottagare. Kring 270Ω motståndet eller E så ska det finnas
en sågtandsformad spänning på något 10-tal kHz, utan 27MHz radiosignal in så varierar
frekvensen i takt med typ brus.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Åter igen, tusen tack för alla tips och förslag!

Ok, nu är mätningarna klara. Tyvärr(?) ser det inte ut att vara något problem med signalen. Som ni kan se går huvudfrekvensen stabilt på 27.145MHz (~36.84ns).
IMG_20191019_210651.jpg
Signalen moduleras sen väsentligt mycket långsammare, vet inte hur noga man behöver vara, men principen tycks vara att fram/bak ändrar moduleringsfrekvens typ 1:2 (fram är ca 1500μs per period, och bak har ca 3000μs) med lika långa hög/låg delar. Lite grovt kan man väl tolka det binärt som 1-1-0-0, och svänger du vänster får du 1-0-0-0 och höger 1-1-1-0. Exempel nedan:
IMG_20191020_164128.jpg
IMG_20191020_164203.jpg
IMG_20191020_164152.jpg
På nedan bilder är ch1 (blå) sändarens antenn, och ch2 (gul) pin 16 på T8140. Signalen går fram relativt tydligt känns det som. Störningarna på ena bilder uppkommer då någon av motorerna rycker, så de är sannolikt relaterat till själva felet.
IMG_20191020_164847.jpg
IMG_20191020_164817.jpg
Jag har som sagt tidigare testat båda motorerna så de fungerar som de ska (kopplat 4.5V direkt till dem och då fungerar de fint).

Är det troligt att det är typ elektrolyt kondensatorerna på mottagaren som är dåliga eller vad skulle ni föreslå som nästa steg? Finns det fler angreppssätt innan man börjar löda bort delar?

Det är väl rätt svårt att försöka förstå hur T8140 funkar eftersom jag inte hittat några specs på den. Men tyvärr finns väl en risk att det är den som blivit knasig antar jag.
Pins 5-6 resp 8-9 kontrollerar ju motorerna
Pins 7, 10 & 14 är spänning
Pin 16 är väl signalen då (även pin 1?)
Övriga pins är kanske svåra att veta vad de ska kontrollera. Vet inte om ni känner igen kretsen kring 2-4?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Mellan tex T7 och T8 matas motorn med 4.5V. Du skulle eventuellt kunna bryta upp den punkten och mata via en Common mode choke. Då isolerar du motorn från matningen. Jag hade ett liknande problem med ett bygge med vanliga RC servon då de störde resten av elektroniken. Med en CMS på matning ledningen till servot så fungerade det bra.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Hur blir det om Du håller sändaren alldeles intill mottagaren? Blir den mottagna signalen då ren och funkar det?

Om motorerna koplas bort, ger mottagarens utgångar då korrekta signaler när den är utan störningar?

0.2V på sändarantennen "känns" lågt, särskilt som den matas med 9V, men kan vara rätt för en leksak. Hur blir den mottagna signalen med ett par tre meter avstånd?
Vad säger Ni andra om sändarnivån?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av adent »

Jag hade provat att köra med en USB DVB-T-sticka och typ SDR# för att lyssna på utsignalen. Nu fyller ju oscilloskopet nästan samma funktion iofs. Men just för radio är en sån DVB-T-sticka användbar (och kul).

Jag hade bytt alla elektrolyter på mottagarkortet bara för att utesluta dem. Billigt, enkelt och hyfsat sannolikt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Gå på specen för RX-2B. Kommer inte ihåg men i datadatabladet stod något om bitström på 1kHz och en klockfrekvens på 128kHz +/- 20%. Det kan du ju också mäta. Sen ska ju funktionen gå att testa med lysdioder istället för motor. Då ser du direkt att det fungerar.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Det ser mörkt ut. :(

Jag har bytt ut elektrolyt-kondensatorerna (alla utom C15 på 0.1μF då jag inte hade någon sådan hemma). Även fixat ett par lödningar som inte såg helt 100% ut.

Tyvärr har det inte gett någon egentlig effekt. Felet kvarstår mer eller mindre. Skillnaden är främst att felet känns mer konsekvent nu, den håller sig hyffsat tyst när man har på kontrollen utan att trycka på något, och motorn tickar mer eller mindre på sådär 2-3 tick/sekund konstant när man skickar en signal från kontrollen. Har även kunnat identifiera att tickandet alltid är åt samma håll (bakåt) oavsett vad man trycker. Motorn för svängandet reagerar i prinip inte.

Det lutar väl mer och mer mot att det är IC'n som är korrupt känns det som? Signalen går in från filtret men den reagerar bara med sitt tickande oavsett. Har testat att koppla ihop kontrollens antenn direkt till pin 16 (för att maxa signal styrkan) utan förändring.

Tror ni det finns någon chans att C15 skulle pajja hela funktionen om den inte va helt ok?

I ett svagt ögonblick funderade jag på om man skulle köpa en billig skitoeksak och sätta i den elektroniken istället. :humm:
Men alternativet får nästan bli att försöka få ihop nya kretsar till den... Skam den som ger sig.
Skriv svar