Nybörjartips

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Denna är ju t.ex. ett billigt alternativ som säkert går att implementera men rätt begränsad mängd svordomar:
https://h5.aliexpress.com/item/32816740 ... 2816740562
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

C15 kan vara en kritisk komponent. Ingår den i en tidsbestämmande krets så är den det. Men den är knappast en lyting och folie/keramik brukar klara sig bra.

Signalen på 0.2V i sändarantennen ger en känsla av obra. Hål antennerna nära varandra för att prova om signalen på pinne 16 ökar och blir stadigare och om det då fungerar. Koppla sändarantennen till pinnen är obra.

De länkade modulerna skulle kunna fungera, men tänk på att om båda sidorna i en H-brygga leder samtidigt så säger det tjoff.

En simpel R/C-anläggning med ett mikroservo till styrning och en ECU för borstad motor så blir det riktigt bra om det får plats. proportionell styrning är något helt annat än bang-bang.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Jorå, C15 är en lyting på 0.1μF, går inte att få till bra foto på den utan macro lins.. men jag har kollat både en och typ gånger. Det är den inre av de två som sitter nära den gröna polyester kondensatorn, så det är duktigt trångt.

Jo, jag tänker nästan att jag återanvänder så mycket som möjligt, så man inte aktiverar F/B eller R/L samtidigt, det låter absolut som fel sak att göra. :?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Tittade tillbaka på tråden och vad tänkte vi på???!!!

Den superregenerativa detektorn funkar inte. IC'n är nog hel. Den gula signalen är ju för f*n överlagrad RF, kanske upplockad av jordsladd e.dyl. Det skall vara en demodulerad signal där. Har Du både RF och quench i detektorn? RF på _mottagarens_ antenn? Är där något 10-tal kHz på c7/c8/r5, eller direkt på emittern?
Schemat är som tidigare påpekats i tråden felritat. T2 bas och emitter är växlade.

Tilägg: Nu är jag en åsna. Du ser naturligtvis quenchen på RF-signalen. Denna skall vara "modulerad" med något 10-tal kHz. Sändaren avstängd när mätningen görs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Jasså, du menar alltså att signalen på den gula signalen (som sitter på pin16 på IC'n) bara borde visa själva datan, dvs typ en digital vågform (fyrkantsvåg eller vad det heter)? Jag trodde det bara skulle funka som ett bandfilter/förstärkare av 27MHz signalen. Men i så fall är ju den delen definitivt trasig!

Ja, jag chansade ju bara på riktningen av T2 eftersom jag inte hittade datasheet med b/e/c för benen. Har uppdaterat den.

Ok, om jag förstår dig rätt nu, så ska jag försöka se om e-benet på T2, alternativt runt c7, c8 eller r5 för om den har en våg på typ ~kHz istället för de 27MHz själva bärvågen har?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Utgångarna på pinnarna 5 6 8 9 bör växla mellan låg och minst 4V annars switchar inte trissorna till motobryggorna som de ska.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Innan det kommer så långt så skall detektorn börja fungera.

T2 skall alstra en signal kring 27MHz, men denna skall samtidigt inte vara konstant utan pulsera med sannolikt något tiotal kHz. Signalen på pinne 16 skall vara något som liknar fyrkantvåg och brus när sändaren är avstängd.

Finns där alls drivspänning fram till detektorn?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

1kHz om den fungerar som RX2B chippet. Som det ser ut på bilden verkar det mer som 300Hz.
Det skulle enkelt gå att bygga den här cw-modulerade sändaren bara för att få en lämplig signal att utgå ifrån och trimma mottagaren rätt...


http://sm0vpo.altervista.org/tx/cw-am_00.htm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Är schemat rätt ritat så är det en annan krets än den Du hittar. Vissa pinnar kan stämma, men inte alla.

Några tiotal kHz gäller den superregenerativa mottagarens quenchfrekvens. Inte moduleringsfrekvensen.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Shit pommes frites! Snabba svängningar i projektet! :lol:
Den fungerar!!

Jag får absolut ta på mig att jag slarvat med kontrollerna, för bytet an kondensatorerna löste tydligen problemet vad det verkar. Problemet nu var iaf att ett batteri gått sönder (?!).

Iaf, hade först 3st AA batterier när jag började testa, sen plockade jag loss det och körde via mitt labbaggregat istället när jag testade. Efter att jag lött kondingarna igår så lödde jag även tillbaka allt och gick tillbaka till batterierna, men jag tänkte inte på att kolla spänningen... :doh:

Igårkväll skulle jag kolla förslaget om spänning till detektorn och motorerna...och se där, den fick bara ~3.7V och inte 4.5V... visar sig att ett av batterierna plötsligt bara ger 0.8V, vet inte om det laddat ur eller vad som hänt.

Nu ska jag bara lösa den lilla detaljen att jag vänt på motorn till R/L... :roll:

Tusen tusen tack för all support ni gett, och stått ut med mina dumma frågor. Lägger upp en bild eller något när den är helt körklar igen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Trevligt att det funkar med färska batterier.
En superregenerativ detektor är ofta känslig på drivspänningen och stabiliseringen i den där är väl i stort sett obefintlig.
Forumet är här för att vi skall kunna hjälpa varandra. Ingen fråga är för enkel att ställa. Välkommen med alla framtida funderingar!
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Som utlovat lägger jag upp en liten snutt på den lagade skateboardåkaren! :D

Notera att den vrider på kroppen när den svänger, och hur den lutar sig i kurvorna. Den har även en mekanisk "växellåda" för hög och låg hastighet. Följde även med små koner man kan köra slalom med... Nu är ju jag väldigt subjektiv eftersom det var min favoritleksak på 80-90 talet när jag var liten, men visst är det en riktigt kul design... Känns inte som att man lägger ner så mycket mekanik på dagens prylar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Coolt!
Försvann de där fula spikarna när spänningen blev rätt? Och hur mycket högre blev signal nivåerna?
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Ja nu ser allt bra ut. Men ni hade rätt om att filtret inte är superbra, så fort man slår av kontrollen så börjar den köra på måfå.
Skriv svar