Nybörjartips

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Hej

Jag har gett mig på ett projekt jag fastnat lite på. Det är en gammal radiostyrd leksak jag hade som barn, som varit trasig sedan länge, och som jag nu försöker fixa för att ge till min dotter. Så detta handlar minst lika mycket om att återuppleva barndomen som att jag älskar att pilla med prylar. (Det är en "Gakken Street Racer", en radiostyrd skateboardåkare från 80-talet).

Jag har spenderat ett par kvällar med att laga allt mekaniskt på den, så alla rörliga delar är ok och motorerna fungerar som de ska. MEN, till min besvikelse så är det något problem med kretskortet (eller kontrollen). Den reagerar väldigt slumpartat när man trycker på kontrollen och står mest stilla och rycker i motorerna, i många fall ingen reaktion alls. Intressant nog så börjar den rycka mer om man slår av kontrollen.

Jag har inte mycket erfarenhet av felsökning på kretskort, iaf när det kommer till radiostyrning, så jag vill framförallt fråga om tips på vad man kan försöka.

Detta har jag kommit fram till hittills:
-inga komponenter har synliga skador eller problem. Inga lödningar har gått upp eller liknande. Alla kondingar ser fina ut osv.
-kontrollen kör på 27.145Mhz signal, med en Toshiba TA7333P transmitter.
-skateboarden har ett DIP16 chip med texten "Toshiba T8140 8805k" på, inte lyckats få info om vad det är för chip. Det är iaf inte ett TA7657 som enligt första chipet's datasheet är den typiska mottagaren man har (eftersom det är ett DIP14 chip).
-övriga komponenter på båda kretskorten är mest passiva komponenter, ett par signalförstärkare (Toshiba A1428) och en NPN transistor. Men har inte kollat närmare på dessa än.

Det jag funderat på är om det kan hjälpa att skaffa ett oscilloskop för att kontrollera signalen från kontrollen, så kan man iaf utesluta att något är galet med signalen. Låter det som en vettig idé? (Kostnaden är inget problem).

Har såklart multimeter men inte kollat mer än att rätt spänning kommer in från batterierna till korten och att motorerna inte får någon stabil spänning (men de fungerar om man kopplar ström direkt till dem).

Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få.

Mvh
Erik
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nybörjartips

Inlägg av breflabb »

Det blir mycket lättare för forumets medlemmar att hjälpa om du lägger upp
några fina bilder på kretskort och annat.
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Nybörjartips

Inlägg av dorro »

Erikinc skrev:Den reagerar väldigt slumpartat när man trycker på kontrollen och står mest stilla och rycker i motorerna, i många fall ingen reaktion alls. Intressant nog så börjar den rycka mer om man slår av kontrollen.
Är många år sedan jag höll på med RC men det kommer jag ihåg att om man stängde sändaren före mottagaren så fick servona spunk.
Och det hände att man fick byta kristaller i mottagaren ibland, företrädesvis efter en krasch...
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Absolut breflabb, här kommer bilder.
Kontrollern: http://pasteboard.co/IAHj2tr.jpg
Kristallen(?) som anger 27.145Mhz: http://pasteboard.co/IAHkhGK.jpg
Mottagaren: http://pasteboard.co/IAHkMXf.jpg
Baksidan av mottagaren: http://pasteboard.co/IAHme0c.jpg

dorro: ok, det kan ju absolut va fallet antar jag. Hur brukar de se ut? Kan inte se något med Mhz notering på kortet. Det kanske finns andra utseenden eller märkningar?
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Nybörjartips

Inlägg av dorro »

standard RC-kristaller ser ut så här:
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/krist ... mhz-9.html
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Nu kanske jag är helt ute i det blå, men jag ser ingen avstämd krets i mottagaren. Finns en tom plats för en spolburk, men obestyckad. Kan inte se om där finns någon typ av selektivitet. I värsta fall saknas det.

Den kanske helt enkelt inte pallar RF-miljön som finns idag. Har Du möjlighet så prova utomhus, långt ifrån allt elektriskt krafs. Det är ju en leksak med några få meters räckvidd förr, idag kroknar den kanske helt.
Senast redigerad av Marta 6 oktober 2019, 12:21:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nybörjartips

Inlägg av breflabb »

Tyvärr så är bilderna dåliga när man förstorar dom.Men försök lägga dom
direkt på forumet,det är enkelt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Tror den där T8140 är samma ic som finns lite tips om här

http://rc132.free.fr/en/chipset.html
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Kan mycket väl vara samma. Det schemat har en förfärlig frisvängande blandare/oscillator/superregenerativ ingångssteg med maxxad utstrålning. Ser ut att finnas plats på kortet för något sådant, men som har rationaliserats bort. De upptäckte väl att det räckte med antennen direkt in för att nå ett par meter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Den icn vill säkert ha något annat än 27MHz. Tvivlar på att det blir bra annars. Det är ju inte svårt att plocka ur icn och testa funktionen finns bra beskrivning i databladet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjartips

Inlägg av Marta »

Den vill nog ha demodulerad AM. Kortet ser ut att ha plats för komponenter för antagligen en superregenerativ demodulator, men den är inte bestyckad. På jättenära avstånd kan det nog fungera att bara likrikta AM-signalen på något sätt.
Erikinc
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 oktober 2019, 20:56:20

Re: Nybörjartips

Inlägg av Erikinc »

Tack för alla svar såhär långt, verkligen kul att ni är så hjälpsamma! :D

breflabb: ja den sänkte visst kvalitén rejält. Har tagit fler bilder och drar upp dem i detta inlägg. Hoppas det blir bättre.

dorro, Marta, 4kTRB: ja, det verkar ju inte som att det sitter någon kristall på mottagarsidan. Jag funderade också på det lite, just eftetsom den rycker hela tiden och mer när kontrollen är av... Så den kanske plockar upp massvis av signaler. Om det är något man skippat, tror ni det går att få till nu i efterhand? Det finns nog även utrymme för några komponenter utanför kortet om det skulle behövas.

Men, tror ni det kan vara en bra start att kolla med en oscilloskop om signalen från kontrollen är ok? Eller är det osannolikt att den skulle va trasig? Kan ett oscilloskop även hjälpa felsökningen av mottagaren? (Jag har som sagt inte så mycket erfarenhet av radiosignaler och sånt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Uppe i högra hörnet (förstorade bilden mottagare 1) verkar det finnas något hf-relaterat. Kan ju hända något med intrimmningen som drivit iväg med åren.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjartips

Inlägg av 4kTRB »

Här är andra scheman med en 27MHz sändare


https://rarecomponents.com/store/1645

Pinne 14 och 15 på mottagare ic är ju bara en inverterad så den släcker nog ut något, eller tvärt om
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nybörjartips

Inlägg av breflabb »

I mina trötta öron låter väldigt konstigt att man skall börja med att ändra på
befintliga konstruktionen som har fungerat en gång i tiden, innan man påbörjar felsökningen.
Först o främst så skulle jag börja med att löda om alla kretskort. Det tar inte så lång tid.
Sedan skulle jag gå på elektrolytkondningarna. Dom har en jäkla förmåga att torka ut
när dom blir gamla. Det är inte så länge sedan som jag lagade en 70 tals pryl som har
stått oanvänd över 20 år och jag hittade 3 St. kortslutna lytar. Innan dess var den fungerande.
Ytorna till styromkopplare på laminatet bör göras rent med fiber penna.
Skriv svar