Någon som vill tillverka ett enkelt ensidigt kretskort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Någon som vill tillverka ett enkelt ensidigt kretskort.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När jag velat ha något "digitaliserat" har jag lagt det i skannern med en linjal bredvid för att t ex i Photoshop kunna justera längd och bredd. Det har i stort fungerat om jag tagit foto med kamera.
Sedan har jag printat ut den justerade bilden och jämfört med ev komponenter jag haft eller åtminstone mätt upp.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Någon som vill tillverka ett enkelt ensidigt kretskort.

Inlägg av prototypen »

Kanske tonertransfermetoden som funkar, kopiera din bild i kopieringsmaskin på om det är ett blad ur IKEA katalogen eller om det var JULAs julklappspapper, kör sedan kortlaminatet och papperet genom en uppskrämd lamineringsapparat.
Blöt bort papperet och etsa.

Min metod kanske fungerar.
Kan funka att kopiera bilden på opak ritningsfilm, köpa kortlaminat med fotoresist, exponera med UV ljus, framkalla med NaOH och etsa.

Men scanna bilden och skicka den till mig ska jag se om den går att använda i min process, ska göra ett kort till mig mycket snart.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Någon som vill tillverka ett enkelt ensidigt kretskort.

Inlägg av Teknikern »

Jag kör på Ö&B-s julklappspapper och det är bara att dra av när tonern är fastlaminerad på kortet, så smidigt att inte behöva blöta och gnugga av pappersrester längre.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Någon som vill tillverka ett enkelt ensidigt kretskort.

Inlägg av Micke_s »

Teknikern: kan du använda pappret mer än en gång? Kör biltemakatalog idag och den behöver man lösa upp i vatten.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Någon som vill tillverka ett enkelt ensidigt kretskort.

Inlägg av Teknikern »

Nej det är engångs men jag skär A4 ungefär av rullarna som ligger i 3-pack så dom kan lagras plant och så skär jag inte till större bit än kretskortet + 2 centimeter ungefär. Pappersbiten tejpar jag upp på ett skrivarpapper med en liten tejpbit i varje hörn och där kör jag med "osynlig" kontorstejp. När pappersbiten sen ska fästas på laminatet använder jag dubbelhäftande tejp, jag klistrar upp en bit på en glasskiva, skär fyrkanter på 2x2 mm och delar dom diagonalt och sätter det lilla hörnet på laminatet innan jag trycker fast papperet. Detta funkar och funkar faktiskt över förväntan bra och kostar ju inget mer än lite tid. :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Någon som vill tillverka ett enkelt ensidigt kretskort.

Inlägg av prototypen »

Den här tråden stagnerade, men jag har fått ett mail från någon som undrar om jag kan gör ett mönsterkort med befintliga komponenter.
Verkar samma problem som Valmetmannen
Jag har svarat men får ingen fortsättning.
Om det nu är Valmetmannen så har han börjat intressera sig för modelljärnväg.

Protte
Skriv svar