Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ProfessorRekyl
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 oktober 2019, 21:58:14

Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av ProfessorRekyl »

Hej!
Halloween på ingång och det ska tillverkas en "lysande" dräkt, bestående av cirka 3 meter digital LED-stripe.
Jag behöver fråga om råd gällande vilken batterilösning som kan göra detta möjligt.

3 meter LED-stripe, 60 leds / meter = 180 leds
0.3W/LED på maximal effekt, 12V. Säg att man kör på 50% effekt (ställs in i Arduino, tänkte köra FastLED), så absolut max 25W.
4h drift = 100Wh behövs

Hur skjutton väljer jag något sorts batteri som dels går att ha på kroppen på något sätt, men också klara av några timmars drift? :D
Midjeväska möjligt, eller innerficka i kavajen kanske?

Försökt räkna lite på att seriekoppla 8st AA-batterier, men det verkar behövas en hel del batterier under 4h drift hehe.

Det är denna LED-strip jag köpt: LÄNK

Vilken sorts batteri hade du valt? Skulle vara skönt att inte bära runt på 3kg bly. Tack!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av arvidb »

Välkommen till forumet! :madmodder:

Li-jonbatterier av något slag? Teoretiskt skulle 9 celler (3P3S) LG INR18650-M36 klara av det, om än med knapp nöd. Men det är ett j-a meck att bygga ihop dem till ett batteripack med övervakning med mera. Så kanske bättre att försöka hitta färdiga batteripack till skruvdragare eller så?
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror att du skulle behöva testa din strip först, dom där kan lysa riktigt mycket även vid låg effekt, och om du bara synas i ett mörkt rum så kan låg effekt komma långt.
Sen om 0,3W är per LED vid full effekt, är det per färg eller alla samtidigt? För är det per färg så kan ju effekten teoretiskt blir tre gånger så hög vid vit sken, eller en tredjedel vid singel färg, alltså röd, grön eller blå. Detta beror ju på hur man räknat.

Som vanligt gäller ju att mäta är att veta, har du möjlighet, få hem den och testa. 0,3W kanske är vid 100% vitt, och i verkligheten kanske du hamnar på max 25% och nån blandning av färg och plötsligt är nere på hundradels watt.
ProfessorRekyl
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 oktober 2019, 21:58:14

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av ProfessorRekyl »

Tack för era svar och välkomnandet!
Ska kolla in 9 celler och din länk, pack till skruvdragare eller liknande låter också möjligt.

Ska absolut mäta lite när de kommer, men vill komma igång snarast! Leveranstid på cirka 2-3 veckor :D
Ska grotta ner mig i info, om det skulle vara 0,3W färg låter ju inte alls som detta är speciellt möjligt.

Tar gärna emot fler tips på billiga batterilösningar!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av Hobbyisten »

Jag räknade lite på det igår och undrar om du kan seriekoppla 2 powerbanks ? Detta skulle ge en effekt på ca 0.1 W per LED och med 8000 mAh på respektive powerbank skulle det räcka ca 5 timmar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av arvidb »

Hur kom du fram till att seriekoppling av två powerbanks ger 0,1 W per LED? :humm:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av Hobbyisten »

P = 25W
U = 12 v
ger I ≈ 2A
R= 12/2 = 6Ω
Effekt(P) vid 10 V = 10^2/6 = 16.7 W för hela LED-slingan
Dela detta med 180 så får du 0.09 W
Men ser här att jag gjort ett räknefel, för optimal försörjning är 0.3*180=54W
Spåna gärna vidare :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av arvidb »

Fast lysdioder är inte en resistiv last, så uträkningen av R blir ganska meningslös. Strömmen genom en LED är ju inte linjär med spänningen, som på en resistiv last.

Den aktuella LED-remsan verkar dessutom ha individuell strömstyrning av varje LED, så effekten borde vara ganska konstant oavsett drivspänning, så länge spänningen är tillräcklig för att driva elektroniken?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av Hobbyisten »

Kanske att den inte har individuell strömstyrning av varje LED , strömstyrkan kanske regleras av ett ballastmotstånd till "power" på LED-remsan, men att de är unikt adresserbara ? Svåra saker :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av grym »

jag hadde kollat på vettiga batterier till handverktyg

ligger i rätt energimängd på ett ungefär

switchad omvandlare till rätt spänning

i värsta fall har man med sig två batterier och byter
ProfessorRekyl
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 oktober 2019, 21:58:14

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av ProfessorRekyl »

Tack för alla råd!
Det blev 2st LiPo batterier, 3 celler och 5000mA enligt denna: "Turnigy 5000mAh 3S 20C Lipo Pack w/XT-60" https://hobbyking.com/en_us/turnigy-500 ... xt-90.html
Samt en vettig laddare.

Fråga ang säkerhet när det gäller LiPo-batterier:
Eftersom jag ska bära batterierna nära kroppen så känns det bra att avsäkra med lämplig säkring så nära batteriet som möjligt, men allt eftersom spänningen sjunker så undrar jag om jag behöver någon skyddskrets för att inte ladda ur batterier för mycket? Dessa batterier verkar väldigt känsla mot det! Finns det någon färdig liten skyddskrets mot för låg urladdning jag kan bygga in i min lösning, som man kan köpa i någon butik?

För övrigt är det riktigt kul att labba med individuellt adresserbar LED-stripe! Avståndmätare, ljudnivå (till musik) och lite roliga effekter kommer med i utklädnaden! :D
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av GalFisk »

Koppla in denna på balanseringskontakten, så tjuter den när någon av cellerna dippar under 3.3V: https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm ... 2s-3s.html
Enklare och billigare än en cutoff som ska bryta upptill flera ampere.
ProfessorRekyl
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 oktober 2019, 21:58:14

Re: Välja batteri för ca 25W LED-stripe 12V?

Inlägg av ProfessorRekyl »

Tack för ett bra råd GalFisk, det blev ett köp!
Skriv svar