Kopparfolie som ledare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NicklasG
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 november 2010, 12:21:56

Kopparfolie som ledare

Inlägg av NicklasG »

Jag behövde en stump tvåledare och fiskade upp en signalkabel ur skrotlådan. Den kom troligen från någon telefonsladd. Jag skalade lite och varje ledare bestod av några kardeller. Kardellerna var lite märkligt randiga så jag tog en titt i stereoluppen och såg något jag inte träffat på tidigare. Varje kardell var inte en koppartråd utan en vit fibertråd med en tunn kopparfolie lindad i spiral runt om. Känner ni igen det och heter det här något speciellt? Tvärsnittsarean måste bli extremt liten. Är det några fördelar eller är det skitledning för att spara koppar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kopparfolie som ledare

Inlägg av Glenn »

Jag har nog bara sett sån ledning i just telefonkablar, aldrig riktigt funderat på varför, för att dom ska bli mjukare och tåla mer böjning ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kopparfolie som ledare

Inlägg av Marta »

Det är en spunnen ledare. Används för maximal flexibilitet och tålighet mot att brytas av. Fanns till alla telefoner på Televerkstiden. Även på de modernare med plastisolering var det sådana ledare. Används fortfarande där det behövs maximal böjlighet och uthållighet.

Den är svår att kontktera, Pressade kabelskor är det moderna sättet. Förr hade telefonsladden en flätad ögla som spändes fast med en genomgående skruv med bricka. Lödning är pest, Bryts där tennet slutar.
NicklasG
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 november 2010, 12:21:56

Re: Kopparfolie som ledare

Inlägg av NicklasG »

Aha, ja extremt böjtålig är den nog. Tack för svar!
Skriv svar