Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

En fråga jag velat ställa ett tag är vad som typ är gränsen för vad en dynamisk mikrofon kan tåla DC-mässigt.

Anledningen till att jag frågar är att jag bygger mikrofonförstärkare av olika slag men dom är främst ämnade för elektretmikrofoner för dom är typ "bäst" bandbredds-mässigt men också för att det känns som om dom är vanligast.

Fast ibland kanske man vill köra med en "Kareoke-mikrofon" modell dynamisk mikrofon så om jag försörjer en allmän elektretmikrofon med säg 9V och 10k så är strömmen många gånger rätt nära 1mA faktiskt (intern JFET tycks jobba med väldigt låg Vds) och om 1mA skickas in i en dynamisk mikrofon så tror jag att det membranet inte kommer fungera så bra som mikrofon längre, eller?

Jag kan tänka mig att dynamiska micar tål lite DC men frågan är hur mycket tål dom innan dom distar hörbart?

Vore kul att få svar på denna fråga :)

MVH/Roger
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Janson1 »

Byt ut 10 kohms motståndet mot en 100 koms pot och testa. Det borde höras ganska snart när dc-nivån buktar membranet/stör ljudåtergivningen?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av SM7CZR »

Varför inte använda en kopplingskonding?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av xxargs »

när jag höll på med sådana grejor så ville dynamiska micken inte ha så hög ingångsimpedans i förstärkaren utan förväntar sig en ganska låg sådan inom sitt frekvensområde för bästa och rakast möjliga frekvensområde, de använder nämligen lastimpedansen för att att få bättre kontroll på sina egna membranrörelser (lägre system-Q)

Mycket av DC-strömmen kan ju shuntas av en sådan lastmotstånd parallellkopplad med ingången och det kanske inte är ett problem längre då dessa brukar vara i området 100-tal Ohm.

Läs databladen på använda dynamiska MIC vilket motstånd/terminering de eventuellt skall ha...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av svanted »

en korrekt phantommatning ligger inte mellan hot/cold utan mellan (hot+cold)+ och (skärm)-
där påberkas inte en dynamisk mic, det blir bara 48V mellan skärm och signalledarna(kapseln).
Skärmavbild 2019-09-18 kl. 08.47.59.png
så en mikrofon som drivs av phantommatning har en intern förstärkare som drivs av 48V och som i sin tur driver elektretkapseln eller kanske tom inte, om det är en dynamisk kapsel.

det blir ju itne fallet med en egenbyggd elektretmik som vill ha spänning mellan signalledarna, dock inte 48 volt utan kanske 5V,
och där kommer en dynamisk kapsel att påverkas av strömmen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte riktigt med på vad du säger men det är intressant och jag tackar dig för ditt tips.

Såhär tolkar jag det, dynamisk mikrofon mellan hot/cold och elektretmikrofon mellan hot+cold och skärm.

Har jag fattat rätt?

Bifogar annars en bild på hur jag tänkt komma runt problemet med att kunna använda elektretmikrofon och dynamisk mikrofon helt valfritt på en phantommatad mikrofoningång (jag har dock tänkt nyttja skärmen som signalledare för den dynamiska mikrofonen där man då bygger en XLR-adapter utanpå) och helt enkelt bara dra skärmen HÖGIMPEDIVT till jord för det finns väl egentligen ingen anledning att guarda saker lågimpedivt om det inte går nån ström?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Bjaellerud »

MIn eraafrenhet av likstrom på en dynamisk mikrofon, gäller då kommuniktionsradio.
c:a 1 mA är typiskt och det påverkar inte en dynamisk mikrofon av mer robust typ, och lågohmig. Dvs en kapsel med diamtern 25 mm.
Små dynamiska mikrofoner, typ HEIL som användes inom amatörradio stora som en halv sockerbit stor låter helt kass med 1 mA.

Med likstrom i mikrofonkontakterna och genom mikrofonen blir även minsta glapp ett kraftigt sprakande. (inte kul alls)

Rekomendationen är därför att se till att ingen likström flyter den här vägen.
Det är ofta lätt att pilla in en liten konding i mikrofonpluggen eller helt enkelt inne i micken.
Alternativt en annan mikrofofonjack vid sidan av den för Eleketret, men med seriekonding.
En liten omkopplare som tar bort matningen till eleketreten är en lösning oxo

Jag har däremot aldrig sett att någon dynamiskt mikrofon gått sönder av 1 mA.

Roy
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Bjaellerud!

Mycket intressant läsning det där!

Gillar praktiska erfarenheter när man diskuterar teoretiska lösningar.

Det är som sagt intressant det där du nämner att vissa mikrofoner av mer robust typ (antar att man kan klassa en kareoke-mikrofon robust) tål typ 1mA.

Sen är det också intressant det du säger om små mikrofoner för komradio där 1mA ger ett kasst ljud.

Jag finner det mycket intressant att du har erfarenhet av sånt här, hur är det ens möjligt? :)

Om vi kikar lite mer på min applikation så kommer jag bara skifta mellan elektret (antingen mätmikrofon eller nån liten 1cm:are) och kareoke-mikrofon.

Kontentan av detta verkar alltså vara att jag inte behöver bry mig att den dynamiska mikrofonen kommer få max 1mADC genom sig vilket alltså ungefär är samma som den eletrostatiska mikrofonen kommer få genom sig (strömmen blir dock mindre pga JFET i mikrofonen, har EF lärt mig :) )

När det gäller XLR är jag dock alltjämt lite konfys, jag tycker det borde vara som jag ritat förutom att jag nu tydligen inte behöver använda skärmen som signalledare för dynamiska mikrofoner (ger annars så att extern adapter går att bygga).

MVH/Roger
PS
I min analoga processor (KAP) har jag en brytare för fantommatningen men i ovan applikation har jag ingen bra plats för en brytare samtidigt som det vanligaste kommer vara elektret (och det är trist att nyttja fler elektromekaniska komponenter än nödvändigt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär funderar jag på att göra.

Hot blir hot och matas med 10k fantom, efter 10k tar en konding vid.

Jag tror numera på svanteds trevliga ritning att mikrofonen egentligen är differentiell medans jag kör single-ended på min mikrofonförstärkare.

Jag vill gärna att man skall kunna ansluta en dynamisk mikrofon också och jag tror vi kan konstatera att dom inte alltid mår så bra av DC om än lite.

Jag tror således att jag bestämt mig för hot via 10k och konding och screen som nolla/jord samt cold som löst hängande andra hälft av diffen som dock inte får nån fantom varvid man kan koppla in en dynamisk mikrofån mellan cold och screen.

En elektretmikrofon som inte får nån fantom ger inte ifrån sig nån AC-spänning, det finns heller inget att belasta.

Vad tror Ni om min ide'?

MVH/Roger
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av SM4UKE »

Det finns (eller fanns?) också ett alternativ till den vanliga fantommatningen som kallades tonaderspeisung ("T-Power") och den är nog upphovet till oron för att mata dynamiska mikrofoner från uttag med fantommatning. Den vanliga fantommatningen är som nämnts riskfri för dynamiska mikrofoner.

Tonaderspeisung/T-Power är en annan koppling där 12V matas ut på "hot" på XLR-kontakten relativt jord. Visserligen via ett motstånd som strömbegränsar (kan ge högre ström än vanlig fantommatning) men kanske tillräckligt för att skada en dynamisk mik eller ge upphov till distorsion.
En del bandspelare från Nagra hade en omkopplare till mikingången där man kunde välja T/fantom/ingen spänning.
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Bjaellerud »

Jo men phantommatningen på studiogrejer, som NAGRA:an, etc, är 48 V för matning av kondensatormikrofoner.
Spänningen matas balanserat med transformatorer. Här talar vi om en helt annan nivå på LF:en.
Ingen försöker ens tanken att koppla direkt dynamiska mickar till ett "äkta" phantommatningsystem. det vore döden för en sådan mik.

Vill man krångla till det rejält så kan man bygga en eleketretmatning för 1 mA 5 - 10 V som har foldback. Dvs vid överström, genom en dyn mik går ner till 0,1 mA eller mindre. Fold back korstlutningskydd finns på vissa labbaggregat.

På min VHF UHF radiostation finns matning med DC över koaxilkontakten till antennen. Har man då en masttopsförstärkare drivs den, och stängs av vid sändning. Ansluter man en antenn med DC-korstslutning sker foldback och strömmen stängs ner till några mA.


Enklast är dock en liten knapp som stänger av eleketretmatningen.
Och som jag nämde tidigare så kommer likström i dyn mik att orsaka knaster

Roy
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tål dynamisk mikrofon nån DC?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för Era svar!

Jag har inte bestämt mig än men det lutar åt att jag kommer köra som bifogat.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar