Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Nicke74 »

Hej

Tänkte höra om någon känner igen detta problem.
Har en granne som har Electrolux spis som är ca 10 år gammal så jag försöker hjälpa.
Han har problemet att den ibland löser JFB utan att spisen är påslagen. Han kom hem till ett mörkt hus och tillslut lyckades vi hitta att det var spisen som var boven.

Brukar ju oftast var att JFB löser när man slår på en platta eller ugnen och då bara byta ut antingen plattan eller värmeslingan men nu som sagt löser JFB utan att spis eller ugn är påslagen.

jag har öppnat spisen men ser inget uppenbart , men mäter jag mellan faser och jord samt mellan faser verkar ju något vara konstigt eftersom jag uppmöter något mellan 1-14 KOhm beroende på mellan vilka punkter jag mäter

Borde det inte vara oändligt motstånd mellan jord och faser? och borde det inte också vara oändligt motstånd mellan faserna när spisen är avslagen?
Spisen är 3-fas utan nolla dvs 400 v element spänning.

Är det så mycket mer som är inblandat om spisen är avslagen än kopplingsplinten, anslutningssladden samt multifunktionsvredet. Om en platta eller element läcker mot jord borde ju det inte påverka när allt är avslaget eller tänker jag fel?

Spisen har varmluft samt en glaskeramik häll.

Tips mottas tacksamt om bilder kan läggas upp om det behövs..
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av swesysmgr »

Fukt i värmeelementet till någon av ugnarna kunde göra att tillräckligt med läckström gick igenom dem för att indikatorlampan på fronten skulle lysa trots att den inte var på.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av anrhm »

Ugnsluckan i min spis aktiverar en switch som tänder belysningen i ugnen och drar igång fläkten, även när ugnen är avstängd. Den switchen fick överledning till jord så jordfelsbrytaren gick när man öppnade luckan. Det var inte kul att åtgärda. Den switchen var inte lättåtkomlig.

Första gången jordfelsbrytaren löste ut var ingen hemma. Det läckte väl hela tiden och just då slumpade det sig att läckströmmen blev tillräckligt stor för att lösa ut jordfelsbrytaren utan att någon öppnade luckan.

Det tog en stund att komma fram till orsaken.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det låter som ett symptom där det krävs en hel del systematisk och långvarig provning för att isolera felet till spisen. Saker som löser JFBn sporadiskt, även när man inte är hemma, brukar annars vara saker som tidur/termostat som t.ex kyl och VVB.

Å andra sidan tyder mätvärdena på isolationsfel i spisen. Uppmätta värden bör ligga i Mohm-området, om de alls går att mäta. Om det är möjligt kan man koppla isär den inuti och försöka lokalisera felet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Marta »

Är där klockor, displayer och krafs är der helt normalt att mäta överledning mellan ett par faser eller fas-nolla där sådan finns. Mellan faser och jord skall det däremot mäta avbrott.

Av med bakstycket så Du kommer åt att koppla ur ugnselementen och mät dem mot jord. Är där överledning så pröva, under iakttagande av yttersta försiktighet, att driva ut fukten genom att ansluta elementet till 230V någon timme. Är spisen då utan någon annan anslutning löser inte JFB. Däremot föreligger givetvis dödsfara vid beröring av spisen.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Nicke74 »

Jo, jag har lossat bakstycket och kopplat ur samtliga element men inget av dem verkar överleda mot jord, i alla fall inte så mycket så att det är mätbart så tror det är något annat. Samtliga plattor har jag gjort samma sak med.
Har även mätt så att ingen av fläktarna eller överhettningsskyddet har överledning till jord.

Jag misstänker nu antingen lampan som sitter på sidan eller något annat av sladdarna som går in på den vänstra sidan om man ser ugnen framifrån. det är svårt se vad som finns där exakt.

Det sitter ju en lampa där men det går in fler kablar som jag inte lyckas se vad de går till

Jag har konstaterat att om jag drar isär den plastkontakt som sitter där så försvinner jordfelet på 2 av 3 faser så jag misstänker felet har något med detta att göra.
Om jag mäter på de stiften i kontakten så är det 0 ohm mellan stiften och mäter jag mot jord får jag även rätt låga värden så misstänker att det inte är korrekt men vad går kablarna till? Sen kan det ju vara ytterligare något fel. Någon här nämnde någon switch som ska styra belysning mm om man öppnar luckan, kan det vara samma fel jag har
Hur kommer man enklast åt det som sitter på sidan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Nicke74 »

när jag försöker titta med en liten spegel så ser det ut som att kablarna går in i en mikrobrytare eller liknande även om sprängskissen säger den ska sitta på andra sidan, men hur tusen kommer man åt detta?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av breflabb »

På sista bilden längst ner till höger går två kablar till en motor/fläkt, och den blåa
kabeln ser ut att ha varit i kläm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Marta »

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara det mest svåråtkomliga.
Hur är det med förkopplingsmotståndet till ugnslampan? Kondingarna som syns på baksidan? Omkopplare o.dyl. och allt annat som det kan ha runnit in geggamojja i när det spills eller kokar över?
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Nicke74 »

breflabb skrev:På sista bilden längst ner till höger går två kablar till en motor/fläkt, och den blåa
kabeln ser ut att ha varit i kläm

Också noterat att den kabeln såg ut att varit klämd men den är inte skadad på ytan och tyvärr inte orsaken..
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Nicke74 »

Marta skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara det mest svåråtkomliga.
Hur är det med förkopplingsmotståndet till ugnslampan? Kondingarna som syns på baksidan? Omkopplare o.dyl. och allt annat som det kan ha runnit in geggamojja i när det spills eller kokar över?
Tycker jag gått igenom det mesta . KOndingarna har jag mätt och de har rätt värden och de har ingen överledning till jord. Separat
Förkopplingsmotstånd har jag inte hittat men sitter små motstånd parallellt med kondingarna på bilden så gissar de använda till det men ser inget konstigt här.

Jag kan med ficklampa och en liten spegel se anslutningarna till microbrytaren för luckan som sitter väldigt dumt till och det ser misstänkt geggigt ut runt den så huvudmisstanken nu är att överledningen sker där . Kontakten jag frågade om lyckas jag nu se går till två anslutningar till denna kontakt som jag misstänker är just en microbrytare och mäter jag från kontaktstycket ( den jag frågade om) mot jord har jag överledning där så jag tror nog jag behöver komma åt denna kontakt
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Nicke74 »

anrhm skrev:Ugnsluckan i min spis aktiverar en switch som tänder belysningen i ugnen och drar igång fläkten, även när ugnen är avstängd. Den switchen fick överledning till jord så jordfelsbrytaren gick när man öppnade luckan. Det var inte kul att åtgärda. Den switchen var inte lättåtkomlig.

Första gången jordfelsbrytaren löste ut var ingen hemma. Det läckte väl hela tiden och just då slumpade det sig att läckströmmen blev tillräckligt stor för att lösa ut jordfelsbrytaren utan att någon öppnade luckan.

Det tog en stund att komma fram till orsaken.

Misstänker jag har samma fel. Hur kom du åt denna brytare?
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av anrhm »

Den var inte lätt att komma åt. Inte på något bra sätt som jag kom på i alla fall. Det slutade med att jag "bröt mig in" bakifrån spisen. Jag borrade ur ett par pop-nitar och lossade skruvar så att jag kunde vika ut vänster ytterplåt (ja höger sida då när man står bakom spisen och svär :D ).

För övrigt verkar min spis väldigt lik din. Spisvreden ser likadana ut och jag tycker innehållet i spisen ser bekant ut på dina bilder.

Se: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... a#p1401340
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av säter »

Är det inte bara att koppla bort brytaren?
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Electrolux spis löser JFB utan att vara påslagen

Inlägg av Nicke74 »

anrhm skrev:Den var inte lätt att komma åt. Inte på något bra sätt som jag kom på i alla fall. Det slutade med att jag "bröt mig in" bakifrån spisen. Jag borrade ur ett par pop-nitar och lossade skruvar så att jag kunde vika ut vänster ytterplåt (ja höger sida då när man står bakom spisen och svär :D ).

För övrigt verkar min spis väldigt lik din. Spisvreden ser likadana ut och jag tycker innehållet i spisen ser bekant ut på dina bilder.

Se: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... a#p1401340

Tack för kopplingsschemat. Ja det ser exakt ut som min spis. Jag ser att det finns en switch på höger sida och en på vänster sida och om jag tolkar det rätt så står ena att bryta strömmen till samtliga element när luckan öppnas och den andra tänder belysningen på ugnen när luckan öppnas. jag misstänker liksom du hade att något är fel med den som tänder belysningen,
blir väl att ta fram borrmaskinen men ska kolla lite mer om det finns något annat sätt nå denna switch, väldigt udda design ha en komponent så svåråtkomligt..
Skriv svar