Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Nu kollade jag på filmen.
Det hela ser ut att vara ett prototypbygge. Frekvensomformaren är märkt med tuschpenna för man hade inte ens en dymo-maskin...
Eftersom det står master på den kan man anta att det är två motorer som ska köras i sync, men det går ju lösa om man har två lämpliga omformare och kan klura ut hur dom mäter position/varvtal.
Det skåp som visas i filmen kan ju bara vara till en funktion dock. Måste vara ett antal fler motorer för att bygga en dylik apparat.
Det hela ser ut att vara ett prototypbygge. Frekvensomformaren är märkt med tuschpenna för man hade inte ens en dymo-maskin...
Eftersom det står master på den kan man anta att det är två motorer som ska köras i sync, men det går ju lösa om man har två lämpliga omformare och kan klura ut hur dom mäter position/varvtal.
Det skåp som visas i filmen kan ju bara vara till en funktion dock. Måste vara ett antal fler motorer för att bygga en dylik apparat.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Den i klippet utpekade omvandlaren är en HITACHI SJ300, 800W 460V. Säljs här ny för $350 så den är knappast lönt att reparera även om det är närmast en standard hyllvara. För den länkade är det dock sista exemplaret och fri frakt.
Finns annars säkert många inom landet som alternativt kan reparera den. Tror schemat finns på nätet.
Om omformaren är på 800W kan det inte vara så extrema servomotorer.
Låter som lite effekt om det är för själva hissfunktionen men med utväxling kanske det duger.
Finns annars säkert många inom landet som alternativt kan reparera den. Tror schemat finns på nätet.
Om omformaren är på 800W kan det inte vara så extrema servomotorer.
Låter som lite effekt om det är för själva hissfunktionen men med utväxling kanske det duger.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Nej snarare tvärt om faktiskt, KI blev dyrt eftersom upphandlarna tvingat Skanska att ta allt ansvar med hängsle och livrem. Och sjukhuset är igång och vårdar patienter för fullt.Castor skrev:Man planerar ju att riva skiten så vi får väl aldrig veta vad felet var. Förmodligen sitter den som beställt kvar på sin post och kan fortsätta att slösa med skattepengarna, det är ju "någon annan" som betalar. Tur att det inte är någon viktig anläggning som Karolinska som drabbats.
(Javisst ja, samma brist på sunt förnuft och tanke på ekonomiska konsekvenser där).
Billigare att bygga i egen regi? Inte säkert, titta på de kostnadsökningar som sjukhusbyggen i Göteborg och Helsingborg drabbas av just nu.
Ytterligare ett problem med landstingsbyggen är budgetreglerna, det hade varit mer ekonomiskt att dra på ännu mer och göra allt rätt från början inklusive personalbostäder m.m. Detta visste alla inblandade men eftersom de inte kan låna upp pengar för framtida lönsamma investeringar på samma sätt som privat sektor fick man helt enkelt plocka bort sådant som alla visste skulle behöva läggas till igen senare enbart för att klara de ekonomiska reglerna.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Jag hittade problemet redan after att ha läst några sekunder..
"italiensk reservdelshållning" är ju dessutom ett väl etablerat begrepp
Nog för att italienarna kan göra fina designade prylar som är vackra att se på och underbara att köra, så är det inget man vill förlita sej på att det ska fungera..Tekniken som används i P-snurran är italiensk
"italiensk reservdelshållning" är ju dessutom ett väl etablerat begrepp
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Vilken omformare som helst klarar väl detta, 800W är ju en pluttliten sak.E Kafeman skrev:Den i klippet utpekade omvandlaren är en HITACHI SJ300, 800W 460V. Säljs här ny för $350 så den är knappast lönt att reparera även om det är närmast en standard hyllvara. För den länkade är det dock sista exemplaret och fri frakt.
Finns annars säkert många inom landet som alternativt kan reparera den. Tror schemat finns på nätet.
Om omformaren är på 800W kan det inte vara så extrema servomotorer.
Låter som lite effekt om det är för själva hissfunktionen men med utväxling kanske det duger.
Troligen är den styrd via DI och 0-10V, så det är inga konstigheter att byta ut den.
Men, det är ett typexempel på offentlig upphandling, där upphandlaren inte har en susning om vad det är han/hon köper.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
tror ändå att den är större än 800w, sj300 serien finns upp till ganska stora modeller,men skit samma , den är inte överdrivet stor
jag avskyr när dom säger att inga svenska tekniker kan göra något åt att få ut bilarna
det borde inte vara någr större bekymmer att tvångsköra funktionerna
jag avskyr när dom säger att inga svenska tekniker kan göra något åt att få ut bilarna
det borde inte vara någr större bekymmer att tvångsköra funktionerna
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Ja, man kan ju fundera på vilka dom har frågat egentligen.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Läste först alla inlägg och tyckte inte det var så farlig, sedan klickade jag på länken........... bilarna har stått där sedan JULI.
Ohhhhhh harre jösses.
Ska man skratta eller gråta.
Protte
PS, när (om) man nu får ut bilarna torde väl hälften inte fungera och låst sig pga urladdat batteri......
Ohhhhhh harre jösses.
Ska man skratta eller gråta.
Protte
PS, när (om) man nu får ut bilarna torde väl hälften inte fungera och låst sig pga urladdat batteri......
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Man kan skicka omformaren på lagning för en hundring hos dessa certifierade specialister:
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Får bilägarna någon kompensation?
Lite små jobbigt om man hade ¨
kört in och parkerat en hyrbil.
Lite små jobbigt om man hade ¨
kört in och parkerat en hyrbil.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Gratis hyrbil betald av Sthlms Stad samt ingen P-avgift
-
- Inlägg: 6417
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Med den brådska de haft tidigare lär de väl skicka omformarna med båt. Är de riktigt miljövänliga blir det väl segelbåt. Hur lång tid kan det ta till Banglore?E Kafeman skrev:Man kan skicka omformaren på lagning för en hundring hos dessa certifierade specialister:
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Har bytt några Hitachi ormriktare i samma serie tydligen är det minnes kretsen som ger upp enligt en Hitachi kunnig person. När jag jagade en manual till samma serie..
Att detta inträffat beror nog mest på skit i beställare ledet . Har anläggningen aldrig haft en Service av någon som kan prylarna och förstår hur den fungerar????
Och finns det ingen funktions beskrivning ,elschema en digital I/O och 0-10v byta en omrikatare hur svårt är det??.
Är den modbus styrd eller liknande är får man skaffa en från samma serie alt renovera eller skriva om styr programet till annat fabrikat och då blir det svårare vilket troligen bara leverantören kan.
Det finns troligen100O tals personer minst i landet som klarar få ut bilarna i form av vanliga industri elektriker eller hisstekniker.
Troligen hamnade nog dokumentationen på någons hylla och denna någon bytt jobb.
Att PLC, omrikatare mm. ger upp efter +10år är ju inte konstigt . Har prylarna fungerat sen 2003 utan problem.? Så ingen kan anläggningen ?? Man borde kanske bytt omriktare,PLC i förebyggande åtgärd ,preventivt underhåll. Men nu loosar hellre 150.000. i månaden samt hyrbils kostnader.. sorgligt.
Att detta inträffat beror nog mest på skit i beställare ledet . Har anläggningen aldrig haft en Service av någon som kan prylarna och förstår hur den fungerar????
Och finns det ingen funktions beskrivning ,elschema en digital I/O och 0-10v byta en omrikatare hur svårt är det??.
Är den modbus styrd eller liknande är får man skaffa en från samma serie alt renovera eller skriva om styr programet till annat fabrikat och då blir det svårare vilket troligen bara leverantören kan.
Det finns troligen100O tals personer minst i landet som klarar få ut bilarna i form av vanliga industri elektriker eller hisstekniker.
Troligen hamnade nog dokumentationen på någons hylla och denna någon bytt jobb.
Att PLC, omrikatare mm. ger upp efter +10år är ju inte konstigt . Har prylarna fungerat sen 2003 utan problem.? Så ingen kan anläggningen ?? Man borde kanske bytt omriktare,PLC i förebyggande åtgärd ,preventivt underhåll. Men nu loosar hellre 150.000. i månaden samt hyrbils kostnader.. sorgligt.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Ja sorgligt, jävligt sorgligt, men det är ju bara skattepengar, det fylls på hela tiden, inga problem
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Då borde ju inte priserna ha skenat? Om Skanska blev tvungna att ta ansvar kan jag förstå att de från början satte ett högt pris, men då de har ansvar för allt borde det ju inte tillkommit några kostnader?swesysmgr skrev: Nej snarare tvärt om faktiskt, KI blev dyrt eftersom upphandlarna tvingat Skanska att ta allt ansvar med hängsle och livrem. Och sjukhuset är igång och vårdar patienter för fullt.
I fallet med garaget handlar det väl om att Stockholms Stad vill driva det som ett garantiärende mot leverantören. Då kan de inte gå in och börja rota själva eller ta in tredje part, det kommer väl att få kräva den italienska leverantören på en massa skadestånd sen, men det hjälper ju inte för att snabba upp lösningen.