rh givare och utanför spec

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

rh givare och utanför spec

Inlägg av grym »

kollar på en del rh givare, och specarna på dom, om man har en sådan på icke riktigt bra ställe så kommer man ofta utanför specarna

som ex att man inte får ha dom i för hög luftfuktighet för länge

är det någon som har koll på om dom bara blir fel värde, eller att dom permanent blir dåliga?

fel värde skulle man kunna avhjälpa genom kortare uppvärmning någon gång per dag
behövs inte mycket effekt att värma en liten givare 30 grader en halvtimma
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: rh givare och utanför spec

Inlägg av xxargs »

har man givare som HIH4000 så bör man inte få några bestående minneseffekter - den har dessutom omfång 0-100% Rh medans de vanliga med dielektrisk kloss stannar ofta vid 20-25% Rh när man går mot torrt - dessutom verkar de inte vara långtidshållbara då alla mina billigare elektroniska temperaturmätare med hygrometer börja visa fel eller att värdena inte rör sig längre efter några år.

Man kan kolla sådana att de är rimligt fungerande genom att stoppa in dom i en glasburk med plåtlock med vatten fuktad koksalt och så skall hamna på 75.3% Rh - skall man ha ytterligare kontrollpunkt med salt är magnesiumklorid med 32.8% Rh, litiumklorid med 11.3% Rh och för hög fuktighet kaliumnitrat med 93.6% Rh - alla salter fuktade med droppar av vatten och i tät behållare och jämt temperatur.

när man virar in sensorn i våt handduk och sedan i plastpåse så anges det mellan 96 - 98% Rh då det räcker med temperaturskillnad i delar av grader för att procentsatserna skall hoppa flera steg

skall man sikta på väldigt nära noll så får man hetta upp silikagel i ugn till ca 200 grader C (vit lätt kattsand med blå kross går bra - kör till de blå kornen går från blå till lila och sakta börja blekna till rosa - häll hett över till glasburk med plåtlock, förslut och låt sedan svalna - då har du silikagel med under 1% Rh och om lila/rosa färgen på de färgade kornen bli blådaskig igen så är det över 1% Rh och inte lägre heltorrt.)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: rh givare och utanför spec

Inlägg av grym »

tackar
¨för min del så lär dom gå bortanför specen på kallt och hög rh,
ska bygga in några hih4000 och funderar om jag skulle lägga in ett värmemotstånd med för rensning av givaren

får prova och se vad som händer, jag får göra det så att jag har några som är lika och se om dom som sitter illa tillär lika mot dom som sitter bra till efterhand som tiden går
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: rh givare och utanför spec

Inlägg av Micke_s »

Hur är hih4000 jämfört med sensirion sht 31 t.ex. förutom en stor prisskillnad?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: rh givare och utanför spec

Inlägg av xxargs »

@grym

Mäter du nära 100% och risk för imma så är det inte så dumt att kunna värma den lite. Nu drar den ju lite ström och har en smula egenuppvärmning om den är strömsatt hela tiden och bör inte vara det första som få imma på sig och om det mot förmodan får imma på ytan eller en droppe över sig så kommer det att märkas med en off-scale värde och då kan det vara bra att smälla på ett värmelement för att få den torr igen (dock kommer den inte ha korrekt värde på Rh när den är uppvärmd extra utöver sin egenuppvärmning)

kom ihåg att HIH4000 ger ett analogvärde och inte någon tillrättalagd bekväm datavärde så det kräver A/D-omvandlare och stabil spänningsmatning. Sedan om jag bygger en sådan mackapär så skulle jag få dit en temperatursensor på samma ställe som fuktgivaren är.

Gammalt inklipp från inlägg ett antal år sedan - inklusive Elfa:s pris ;-)

"
HIH4000 sensor Elfa nr: 73-056-83 182:- + moms

vid 5.00 Volts matning gäller:

0.711 volt = kalibrerat i rumstemperatur mot 170 grader C ungtorkad och under samma värme vakumsugen silkagel approx <= 0.5%RH
1.910 volt = i rummet approx 40% enligt andra elektroniska hygrometrar
2.880 volt = i fuktad koksalt approx 75.3 % RH (med vatten fuktad koksalt används som kalibreringsfuktvärde även proffesionellt)
3.60 Volt = i blöt toapapper approx 97 -99% RH

(obs dessa värden stämmer inte riktigt med det som uppges i databladet - förmodligen batchspridningar)

om man tar punkten torkmedel och punkten koksalt som mest exakta kalibreringspunkterna så är:

Rh = (uppmätt spänning - 0.711) / 0.02881

Dom två sensorerna jag köpt från ELFA har identisk egenskaper när det gäller mätvärden. "


@Micke_s:

Den var klart intressant, i alla fall om man skall koppla mot digitala system men kanske inte mot en komparator som skall starta en fläkt/avfuktare med bara ett par OP-ampar eller så...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: rh givare och utanför spec

Inlägg av grym »

kollar man på pdf'n så är det max 50 timmar utanför området som jag vet att givaren kan hamna i
jag gissar att givaren om den blir utsatt för det kommer visa fel, men sannolik gå tillbaka till det normala efter att gå in i normalt arbetsområde, men vill man ändå mäta där så kan man ju värma upp den en halvtimma per dygn

sätter i en temperaturgivare i samma hölje, behövs ändå :)

japp, givarens utspänningsområde är inte bra, korkat att dom inte skalat den vettigt från början, ex 0-5v eller 0-1v så man slipper räkna eller skala om för en enkel koll
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: rh givare och utanför spec

Inlägg av grym »

bara som en sak i tråden

funderade på skyddande hölje till givarna och kom på att en sil för vätska funkar bra
ex biltemas 86-6168
sedan bara ett mellanstycka och en förskruvning på andra sidan så får man det snyggt och funktionellt

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinst ... 2000038140
Skriv svar