Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Tidsstyrning
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=96140

Författare:  Holley [ 05.39 2019-09-07 ]
Inläggsrubrik:  Tidsstyrning

Hej behöver bygga en tidsstyrning som kan styra 10 pumpar

Pumparna ska gå ca3min vardera och dom får inte gå alla 10 samtidigt en åt gången bara.

Pumparna ska fylla på tankar från en stor tank så där av får det bara gå en åt gången för att vätskan inte ska ta slut i tanken

Ät här någon som har en idé hur detta kan byggas ?

Författare:  Lasp [ 06.02 2019-09-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tidsstyrning

Hej välkommen till forumet.
Beskriv gärna lite mera, som ett scenario Detta startar och detta fortsätter det med villkor osv.
Du är inte tydlig i din första beskrivning. Men det går att lösa.

Författare:  JimmyAndersson [ 07.42 2019-09-07 ]

Välkommen till forumet! :)

Jag håller med Lasp.

Exempel på saker som kan vara bra att veta:

Har du några elektronik-kunskaper?
Finns det pumpar? Spänning?
Typ av vätska? (För val av pump.)
Hur fort behöver vätskan pumpas? (Liter/minut.)

Skulle det fungera med vanliga timers eller tidrelän?

Författare:  Icecap [ 07.46 2019-09-07 ]

Det du beskriver är en tidstyrd sekvens.

Att det inte finns återkoppling på nivå som ingår i beskrivelsen samt att det är just 10 pumpar får mig till att tro att detta är en skoluppgift.
Är det fel?

Lösningen som sådan är ganska enkel - men data är för få till att beskriva den "bästa" lösning.

Författare:  Holley [ 11.51 2019-09-07 ]

Hej
Ber om ursäkt för dålig info

Pumar har jag där av behöver dessa pumpa vardera ungefär 3min/st

Vist går detta att styra med 10 stycken tidrelä och 10stycken dynga timmar men det blir väldigt mycket komponenter

Man skulle behöva ha någon krets som ser till att pumparna startar en gång per dygn ca3-4 min och bara en pump åt gången

Detta är inget skolarbete. Detta är för att bereda vatten till en akvariebutik så 10% vattenbyte per dygn

Författare:  konig7070 [ 12.07 2019-09-07 ]

Ett enkelt sätt är väl att använda en PLC med reläutgångar och programmera en sekvensstyrning.

Författare:  Lasp [ 12.18 2019-09-07 ]

Man bygger en ränna för en stålkula, på rännan sätter man tio par kontaktbleck, ett för varje pump, ström in på det ena och ström ut till pumpen på det andra blecket. Så låter man en väckarklocka tagga fram kulan en plats varje timme eller varannan. Så är det löst!
Hur svårt kan de va?
OK! En sorts flottör som bryter om tanken blir tom, men hur tappas det ut? Skall det bara fyllas på?
Fortfarande missing information!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.49 2019-09-07 ]

Eller skaffar du en Arduino Uno eller Nano. Att skriva ett program som styr dina 10 utgångar är lätt som en plätt.

Very much välkommen till forumet, by the vägen. (Nu är det någon som blir sur på mig för att jag blandar språk).

Författare:  Marta [ 13.04 2019-09-07 ]

Jag kanske inte ser hela svårigheten, men 10 st. vanliga digitala timers som kan sättas med så pass korta kopplingstider och exakthet som 1 minut borde lösa problemet. Då blir det CE-märkt och OK på alla sätt. I en akvariebutik skall det inte finnas något hembygge om något obra skulle inträffa och försäkring behöva anlitas.

Författare:  Icecap [ 13.43 2019-09-07 ]

En "snygg" lösning är att använda en ųC i vilken form som helst.
Då kan man ganska enkelt ställa tider (om det behövs) och styra sekvenser (t.ex. dödtid mellan pumpstopp och pumpstart).

Det går även att lägga till sensorer som kan nödstoppa om något skiter sig.

Arduino kan enkelt klara detta, den behöver ha drivsteg på som kan driva reläer och resten är programmering.

En PLC är också ett helt fin att använda - ska såklart programmeras också.

Författare:  Panor82 [ 13.49 2019-09-07 ]

Som sagt en PLC typ Logo löser detta ganska enkelt.

Författare:  PTC [ 14.22 2019-09-07 ]

Panor82 skrev:
Som sagt en PLC typ Logo löser detta ganska enkelt.

Håller med och inte allt för dyrt heller.
Med en liten display får man full koll också

Författare:  SeniorLemuren [ 15.22 2019-09-07 ]

Marta skrev:
Jag kanske inte ser hela svårigheten, men 10 st. vanliga digitala timers som kan sättas med så pass korta kopplingstider och exakthet som 1 minut borde lösa problemet. Då blir det CE-märkt och OK på alla sätt. I en akvariebutik skall det inte finnas något hembygge om något obra skulle inträffa och försäkring behöva anlitas.

Håller nog med Marta. Varför krångla till det med en hembyggd, krånglig och dessutom ej CE-märkt installation. 10 st timers för en hundring styck och 2 st grenuttag så är det CE-märkt och klart.

Författare:  bit96 [ 16.46 2019-09-07 ]

Marta har det bästa och enklaste förslaget med bra motivering.
Färdiga grejer, CE-märkt, lätt utbytbart, köp ett par för att testa.

Förutsatt att det är pumpar för 230V så behövs 10 st vanliga kopplingsur/timers.

Clas Ohlson har elektroniska ur med minsta gångtid på 1 minut.
https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-mini/36-4600
90:-/st eller 65:-/st vid köp av minst 2 st.
T.ex. ställ starttid på jämn kvart, ställ gångtid på 3 minuter.
På två och en halv timme har du kört alla 10 pumpar 3 minuter var.

Författare:  Nerre [ 20.53 2019-09-07 ]

Problemet är bara om klockorna driver i tid, rätt vad det är råkar man ut för att två klockor dragit sig "mot" varandra och plötsligt körs två pumpar samtidigt.

Författare:  Lasp [ 20.57 2019-09-07 ]

Helt perfekt svar Nerre!

I inledningen skrev TS om 3-4 min per pump och dygn samt 10 pumpar. Det kan bli plats för ganska många minuter emmellan varje pump, eller hur!
Så varför skall man se svårigheter i slikt, alltid?

Kanske behövs det inte ens tio (10) pumpar Kanske löser man det med ett matarrör och ventiler som släpper ner på bestämda ställen!
Och hur sätts tiden Efter stängning eller så.
Det fattas fortfarande information från TS.

Lösningen finns i växthuset på ön!

Författare:  Nerre [ 21.11 2019-09-07 ]

Jag ser den svårigheten just eftersom jag själv har det problemet med de timers jag använder för mina hydroponiska odlingar. I mitt fall spelar det inte så stor roll, det är mest irriterande att pumparna inte går den tid jag vill, men i TS fall så verkar det ju vara större problem om pumparna överlappar.

Författare:  bit96 [ 21.16 2019-09-07 ]

Ja är det bara en gång per dygn kan man naturligtvis ha längre tid än 15 minuter mellan varje kopplingsur.

Är det en butik med öppethållande dagtid så kanske en pumpning per timme är lagom för 10 pumpar.
Då sker pumpning medans man troligtvis är i butiken.

Jag vet inte hur mycket uren drar sig, men om man kollar en gång per vecka att de visar lika på nån minut när så kanske det duger.
Jag tror, men vet inte säkert, att en till två gånger per år räcker för att ställa klockan.

Gångtiden är ju bara 3 minuter per timme så uren kan ju dra sig nästan en timme innan det börjar krocka.
Fast drar sig alla ungefär lika så jämnar det ut sig lite grand. :)

Författare:  GastonDeVille [ 21.26 2019-09-07 ]

Om man tänker ekonomiskt. Att bara ha en pump och tio ventiler istället? Det blir en del slangar men det kanske inte går att undvika hur man än kopplar, vattnet ska ju fram ändå. Då kan man styra med lågspänning istället och förenkla det hela. En vanlig enkel burk med tio utgångar - ingen risk att mata två tankar samtidigt. ..nja, om inte en ventil hänger upp sig, eller att strömmen går :humm:

Författare:  Jimjou [ 21.29 2019-09-07 ]

Köp en/flera sådana här fjärrstyrda uttag https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/433mhz/nexa-eycr-2300-komplett-paket-paav/228963.14000/

Och ta isär fjärrkontrollen och få en Arduino med RTC att trycka på/av.

Då är det CE märkt och du kan styra med stor noggranhet.

Författare:  Lasp [ 21.39 2019-09-07 ]

Till dessa Nexa brytare finns det klockstyrning också!. Då är den delen löst!

Författare:  TomasL [ 21.40 2019-09-07 ]

Citera:

Nej det blir det inte, CE-märkt alltså.

Författare:  Nerre [ 22.19 2019-09-07 ]

Fjärrstyrda uttag missar också ibland signalen. När jag försökte få igång Tellstick här hemma fick jag lov att skicka varje kommando tre gånger i rad för att det skulle fungera någorlunda stabilt (men ändå hände det ibland att en lampa som skulle släckas på kvällen lös hela natten).

Författare:  Lasp [ 22.34 2019-09-07 ]

Som sagt! Man kan göra det svårt också.
Tråden om vattning i Växthuset på Ön tar ju upp mycket av detta.
Varför skall man rappa ner på allt?

Så förlåt oss alla Nerre, vi som försöker få fram en lösning av något slag till TS.
Men det kanske är dumt!

Författare:  TomasL [ 23.00 2019-09-07 ]

Det intressanta är ju vilken budget TS har att röra sig med.
Det avgör ju om det skall bli en riktig och professionell lösning eller ett DIY-hack.
Eftersom det handlar om en kommersiell sak, så, kan jag tycka att man skall göra en riktig lösning, dvs ett apparatskåp med en förmodligen relativt enkel PLC med tillhörande kringkomponenter.
Personligen gillar jag inte DIY-hack för sådana här saker.

Författare:  Mindmapper [ 07.07 2019-09-08 ]

GastonDeVille skrev:
Om man tänker ekonomiskt. Att bara ha en pump och tio ventiler istället? Det blir en del slangar men det kanske inte går att undvika hur man än kopplar, vattnet ska ju fram ändå. Då kan man styra med lågspänning istället och förenkla det hela. En vanlig enkel burk med tio utgångar - ingen risk att mata två tankar samtidigt. ..nja, om inte en ventil hänger upp sig, eller att strömmen går :humm:

De butiker med akvarier jag sett brukar ha i stort sett alla akvarier i rader två eller tre st. ovanpå varandra i en stor eller flera akvarieväggar. Tio akvarier indikerar nog att det är en sådan vägg. Möjligen med ett akvarium vid sidan om. Ett rör eller slang högt uppe på väggen sedan matar man ned med en ventil till varje akvarium. Snyggt, billigt och perfekt för ventiler. Naturligtvis så stänger ventilerna vid strömavbrott, motorerna stannar också.

Ett PLC i ett apparatskåp med elledningar ut till respektive ventil ger en snygg och proffsig uppbyggnad. Styrningen av motorn till förrådstanken kan också ske från samma PLC. Mätning av nivåer, temperaturer i akvarier etc.

Författare:  PTC [ 07.17 2019-09-08 ]

Jag håller absolut med.
Enkelt att programmera och enkelt att förhindra att två pumpar går samtidigt.
Jag har byggt nåt liknande med en liten Logo och display.
Edit: Finns ju även en app till smartphone som man kan ha koll på Logon med

Författare:  Nerre [ 07.26 2019-09-08 ]

Lasp skrev:
S
Varför skall man rappa ner på allt?

Jag har inte sagt att lösningen med vanliga timers inte fungerar, jag har bara påpekat att den inte blir särskilt underhållsfri eftersom man troligen kommer att behöva ställa om klockan på dessa timers några gånger om året. Och användargränssnittet på timers brukar tyvärr vara sånt att man behöver manualen varje gång man ska ställa klockan.

Med en PLC-lösning som bara kör en pump åt gången spelar klockan ingen roll för att se till att inte två pumpar går samtidigt, men även där har man ju en klocka som kanske driver, så man kan behöva ställa klockan även där om det är viktigt att pumparna inte går vissa tider (jag vet inte om det kandke är så att de inte vill att pumparna ska gå under öppettiderna, eller om det tvärtom är så att de inte bör gå på natten när man inte märker om det svämmar över nånstans).

Det handlar alltså bara om saker man behöver tänka på när man ska värdera de olika lösningarna och bestämma sig för vad man ska köra.

Det finns aldrig nån enskild lösning som är bäst, alla lösningar har sina för- och nackdelar. Alltså är det viktigt att ha koll på alla för- och nackdelar för att kunna värdera vilka som spelar stor roll och vilka som spelar mindre roll.

Författare:  Lasp [ 10.20 2019-09-08 ]

Bra svar Nerre!

Det är helt rätt.

I detta fall har vi inte tillräckligt med information för att föreslå "rätt" lösning!

Så är det ofta, och så kommer det säkert att förbli.
Om TS hade klart för sig alla parametrar torde frågorna aldrig dyka upp.

Författare:  Holley [ 13.22 2019-09-08 ]

Vist fins det för och nackdelar med alla lösningar.

Men tycker nog att lösningen med 10st timerar från Clas är en ok lösning om man ska utveckla systemet. Men bakdelen är att det tar en jäkla plats.

Och snacket om ce märkning köper jag inte då detta blir byggt i en central i källaren och är redan framtaget 10seperata utag där pumparna ska kopplas in vid akvarierna i butiken

Så en plc lösning låter väldigt intressant dels för att man kan köra det med mer en hela minutrar. Och platsen med det olika lösningarna spelar givet vis roll.

Är det något ni undrar över fråga

Författare:  Marta [ 13.38 2019-09-08 ]

Hur kraftiga är pumparna?

En PLC är helt klart ett bra alternativ under de förhållandena, men det blir kanske mycket av det. Har dålig koll på PLC, men finns det med inbyggd nätdel och 10 reläutgångar som kan driva pumparna direkt så blir det perfekt. Speciellt om den även kan laddas med program på ett enkelt sätt.

Behövs det däremot 24V nätdel, utgångsmoduler och en kostsam programmeringsenhet så blir det kostsamt.

Skall det göras av en firma och bli utan egen möjlighet attändra programmet och kanske ändå beövs det ingångsenhet för att justera tiderna och programmering för att hantera denna. Skall en firma programmera så skjuter kostnaderna i höjden som en månraket.

Författare:  PTC [ 14.06 2019-09-08 ]

Grundpaket med Logo, mjukvara, manual, programmeringskabel strax över 2100 kr inkl. moms
Expansionsmodul strax över 1100kr inkl moms, men plus frakt
https://www.automation24.se/startkit-23 ... gIouPD_BwE
Exemplet är för 230VAC
Man kommer långt med det. :humm:

Författare:  Nerre [ 16.01 2019-09-08 ]

Med en PLC så har man ju problemet med framtida underhåll. Man åker antagligen på att teckna nåt serviceavtal med en firma för att hålla driften igång, man kan ju inte förlita sig på att butiken för all framtid har nån teknisk kunnig som fixar eventuella fel som uppstår eller justerar nåt som behöver justeras (utöka till 15 pumpar?).

Timerlösningen är mer lekmannalämpad, så länge man ser till att spara bruksanvisningarna och skriver en instruktion om hur de ska ställas in. Går en timer sönder behöver man inte köpa en exakt likadan utan det räcker med att den klarar samma typ av inställning.

Om det redan finns uttag som pumparna kopplas till är det ju bara att sätta i timers där och programmera dem. Med en PLC så måste man upp med ett apparatskåp och dra starkström till reläerna i PLCn.

Kostnadsmässigt verkar PLC:n bli lite högre än timerlösningen.

(Nu har jag bara jämfört två lösningar ovan, det finns kanske fler.)

Författare:  Lasp [ 16.29 2019-09-08 ]

Ja jag tänkte det!
Nu kommer det säkert en harang om framtida underhåll.
Nått åker man ju på ;-)

Författare:  Holley [ 16.35 2019-09-08 ]

Här kommer lite bilder på hur det ser ut pump central akvarium och hur det ser ut i akvariestaplen med elen

Författare:  SeniorLemuren [ 16.50 2019-09-08 ]

I mobiltelefonkamerans tidevarv har bifogandet av bilder gått åt helvete. Man kunde ju tänka sig att det skulle bli bättre ju modernare teknik som utvecklas, men det går åt andra hållet.

Mycket kanske beror på ren lathet som i de fall där det aldrig används Versaler när man skriver ett inlägg och ens punk eller komma ibland. Ja, jag vet att bilderna oftast kommer rätt när man klickar på dem, men jag som har en långsam uppkoppling får ju vänta på att bilden anländer och kanske inte är intresserad av att klicka på dem. Bilderna i TS inlägg här, är en frustrerande upplevelse åtminstone för mig.

Författare:  Marta [ 17.17 2019-09-08 ]

Med så liten effekt på pumparna är det inga som helst problem med reläerna i PLC'n. Ett skåp med DIN-skena, grundenhet, expansionsmodul, kopplingsplintar, kanske en dvärgbrytare och lite kabel så är det i hamn.

Underhållet är ju något att tänka på, men det finns nog många som har kunskaper så det räcker för att hantera sådant. Det är ju inte riktig programmering. Sådana där brukar likna lekskoleprogrammering. Skillnaden är att det placeras ut logikblock, timers, utgångar o.dyl. istället för grafik och spelrelaterat krafs.

Författare:  PTC [ 17.31 2019-09-08 ]

Manualen som följer med är väldigt lätt att förstå.
I stort sätt placera ut blocken och sen dra streck mellan dom. :roll:

Författare:  Krille Krokodil [ 18.02 2019-09-08 ]

Nerre skrev:
Kostnadsmässigt verkar PLC:n bli lite högre än timerlösningen.
No-name-kines-timers och Siemens PLC är som Tata Motors 30 kkr-"bil" och Mercedes.

Vi köra Siemens PLC i nästan alla maskiner och de rullar 24/7 365 år på år på år utan problem. Där finns roligare, billigare
flådigare PLC men vill man ha något som inte sviker så är Siemens nog runt #1 på marknaden.

Deras starterkit på S1200 är inte så dyra (3000 kr eller så) och där finns videos på Youtube hur man kommer igång
och programmerar dem. Har man lite nördigt intresse så är den serien ett fint val, vill man bara få till funktionerna
med minsta möjliga ansträngning så är LOGO ett bättre val.

Med Jan Almqvists fina programvaror så kan man ju också köra en billig Android-platta som display.

https://www.idea-teknik.com/en/hmi_droid.html

Författare:  Jimjou [ 20.56 2019-09-08 ]

TomasL skrev:
Citera:

Nej det blir det inte, CE-märkt alltså.

Ok, då har jag missuppfattat det. Förverkas CE märkningen om man går in i fjärrkontrollen?
Min tanke var att om man inte gör någon åtverkan på den delen som är inkopplad kommer ingen
funktionsmässig förändring att ske. Den tar ju bara emot signaler för att slå på/av.

Författare:  TomasL [ 21.40 2019-09-08 ]

Så fort du skruvar upp den, så försvinner tillverkarens garantier om överensstämmelse, på samma sätt, om en elektriker skruvar fast en kabelstege i våra maskiner, så försvinner vårt ansvar.
Citera:
Med en PLC så har man ju problemet med framtida underhåll. Man åker antagligen på att teckna nåt serviceavtal med en firma för att hålla driften igång,

Varför det?

Författare:  Icecap [ 08.10 2019-09-09 ]

En bra PLC blir programmerat och håller programmeringen i minst (garanterat) 10 år.
Och när PLC'n kör gör den det i minst samma tid om inte det blir en direkte åskträff eller liknande skit.

Författare:  FormerMazda [ 09.03 2019-09-09 ]

Lägger en röst för nån "lekmanna" PLC typ LOGO.
Det ger mycket fördelar och frihet i funktion, men med enkelt och gratis gränssnitt för programmering som man kan anlita "vem som helst" till att programmera.
Programmet i sig, så som det önskas nu, kan beskrivas på en post-it i skåpet. Skulle nåt hända PLCn så är det bara att skriva om programmet.
Alternativt spara det på ett USB i skåpet. Det går ju också.

"Riktiga" PLC i all ära, men det är lite overkill här tycker jag, och som jag ser största nackdelen är att det finns färre som kan programmera en "riktig" Siemens jämfört med en Logo.

Jag tror dock ditt största problem är säkerhet. El, vatten och publika miljöer är inget jag skulle vilja beblanda mig med.
Jag skulle kunna principskissa och programmera. Men en elfirma fick allt ta installationen och det ansvaret. Även om det är en enkel installation.
Själva säkerheten i att inte pumpa torrt/fylla över, det är och en fråga att lösa.

Författare:  Holley [ 10.13 2019-09-09 ]

Det lutar åt att det blir en logo.
Elen gör jag själv är nämligen elektriker
Pumpa torrt kan dom aldrig göra

Dessa pumpar pumpar bottenslam och vatten från botten av sumparna. Jag har byggt automatiska vattenpåfyllning redan. Det enda som kan hända är att det blir stopp i avloppet och det fyller pumpar runt vattnet bara. Så det är ganska säkert system

Vattenpåfyllningen går på nivå och hydropressen startar bara då butiken är öppen för att slippa påfyllning av vatten i akvariumen om ett skulle spricka eller gå läck

Författare:  Jan Almqvist [ 10.36 2019-09-09 ]

Att använda Weekly Timer-blocket i LOGO! och ställa tiderna från HMI Droid (Odrid HMI) är ganska vanligt. Tider för till- och frånslag för timern mappas på lediga words i VM i LOGO! som man når via Datablock 1 med Siemens S7 Communication (ISO-on-TCP)-protokollet.

OBS: LOGO! använder hex för att visa tid i hh:mm. Jag kommer att lägga till ett nytt format (t.ex. "LOGO! hex time") i nästa version av appen där kolon (:) kommer att visas. Tills dess får man köra med bara hhmm.

Författare:  Nerre [ 15.57 2019-09-09 ]

TomasL skrev:
Citera:
Med en PLC så har man ju problemet med framtida underhåll. Man åker antagligen på att teckna nåt serviceavtal med en firma för att hålla driften igång,

Varför det?

Om den slutar fungera, vem fixar det då? Utan serviceavtal riskerar man ju att få jaga runt i en vecka eller mer innan man får tag på en firma som är beredd att göra ett sånt småjobb.

Man vill inte riskera att fiskarna tar stryk av att pumplösningen fallerar, man måste kunna fixa en nödlösning inom nåt dygn gissar jag.

Jag har liknande problem med mina hydroponiska odlingar, men för mig är det inte hela världen om nån planta dör ibland. Men akvariefiskar kan kosta en del.

Författare:  Icecap [ 17.45 2019-09-09 ]

Man minsker dödtiden vid att ha möjlighet att programmera enheten själv.
Ska det vara riktigt kritiskt har man en extra enhet och jackbara plint mellan PLC och resten. Då tar bytet ett par minuter.

Författare:  Holley [ 19.21 2019-09-09 ]

Allt som går på automatik kan klabba. Alla andra akvarie affärer gör detta manuellt.
Jag bygger systemet själv och lär mig styra det.

Fick en plc av en i dag gammal jävel

Författare:  Nerre [ 19.38 2019-09-09 ]

Icecap skrev:
Man minsker dödtiden vid att ha möjlighet att programmera enheten själv.

Vem är "själv"? Jag känner flera stycken som jobbar i djuraffär och ingen av dem skulle klara av att programmera en PLC.

Författare:  Icecap [ 19.47 2019-09-09 ]

Att överföra en fil till en PLC om man har ett kabel för detta lär knappast vara ett enormt problem.

Visst, filen ska lagas först men sedan är det ganska enkelt att överföra den.
En back-up skiva med program för överföringen samt "hex"-filen och saken är biff.

Författare:  Holley [ 19.57 2019-09-09 ]

Jag skiter i vad andra i djuraffärer kan och vill lära sig. Jag lär mig för att förenkla jobbet. Sen om det står stilla en månad är inget att gråta över. Den tiden har jag sparat in 11gånger gentemot hur det funkar för alla andra

Författare:  Nerre [ 19.59 2019-09-09 ]

Men vad händer den dag du slutar i affären?

Skiter du i hur de klarar sig sen då?

Författare:  Holley [ 20.10 2019-09-09 ]

Nerre skrev:

När jag säljer butikerna skiter jag i det. Då får dom hyra in mig

Kan ju inte ta ansvar för vad dom kan.

Säljer du inte din bil till någon utan körkort?

Författare:  mrfrenzy [ 22.00 2019-09-09 ]

Detta är ju ingen livsuppehållande utrustning. Det värsta som kan hända är att akvariebutiken får återgå till att spola vatten manuellt.

PLC är en utmärkt lösning! Lycka till med utbildningen Holley.

Författare:  Båtdoktorn [ 07.20 2019-09-10 ]

Xlogic finns också deras programmering programvara är mycket likt Siemens LOGO och gratis om du är intresserad av att prova hur programmeringen fungera. Finns simulerings läge också.

Bifogar ett exempel program för 10 pumpar

http://www.xlogic.se

Edit: Du klarar dig med 6 utgångar om du sätter växlanderelän (NC/NO) på utgångarna 1-5 och styra de med den 6 utgången som aktiveras när pump 6-10 ska köras.

Författare:  Nerre [ 16.01 2019-09-10 ]

Holley skrev:
När jag säljer butikerna skiter jag i det. Då får dom hyra in mig

Kan ju inte ta ansvar för vad dom kan.

Ok, jag är kanske lite konstig som försöker tänka på andra människor och inte vara egoist.

Och vem har pratat om att sälja? Du kan bli sjuk, råka ut för en olycka eller liknande.
Citera:
Säljer du inte din bil till någon utan körkort?

Sälja min bil? Jag har aldrig sålt nån bil! Mina bilar har körts till de skrotats :)

Författare:  Lasp [ 16.05 2019-09-10 ]

Nerre skrev:

Det här tycker jag är på gränsen hur man får bete sig på ett forum.
Jag har väldigt liten förståelse för att tracka ner på TS som i detta fall och andra.
Är det den attityden som Sef vill stå för?
Vad säger Ni andra och Moderatorerna!

Författare:  ToPNoTCH [ 16.24 2019-09-10 ]

Håller med ovan.

Det är sånt här skit som besudlar trådarna med massa ovidkommande.
Nerre får skapa sin egna tråd med moralpredikningar om han anser det lämpligt.

Författare:  arvidb [ 16.33 2019-09-10 ]

Holley skrev:
Här kommer lite bilder på hur det ser ut pump central akvarium och hur det ser ut i akvariestaplen med elen

Kul att få en inblick i hur det ser ut på en plats som man normalt inte ser! Bra och passande projekt också. Det lär bli superbra att styra det hela med en PLC. :tumupp:

Författare:  Marta [ 16.56 2019-09-10 ]

Båtdoktorn: "Du klarar dig med 6 utgångar om du sätter växlanderelän (NC/NO) på utgångarna 1-5 och styra de med den 6 utgången som aktiveras när pump 6-10 ska köras."

Hurdå? Du har nog snubblat över de egna fötterna där...

Hursom, en gammal Simatic är inte den rätta lösningen. Lägg till utgångsmodul, enhet för programladdning och utvecklingssystem så blir det d-y-r-t.
Logo med en tilläggsmodul är det rätta. Ansluts via trådat nätverk och programvaran ingår i grundpaketet.

Författare:  arvidb [ 17.15 2019-09-10 ]

Marta skrev:
Båtdoktorn: "Du klarar dig med 6 utgångar om du sätter växlanderelän (NC/NO) på utgångarna 1-5 och styra de med den 6 utgången som aktiveras när pump 6-10 ska köras."

Hurdå? Du har nog snubblat över de egna fötterna där...

På samma sätt som man multiplexar en display?

Författare:  Marta [ 18.33 2019-09-10 ]

Det här kan inte matriskopplas. Dels är det motorer och AC, dels gör man inte så med en starkströmsinstallation.

Författare:  FormerMazda [ 06.04 2019-09-11 ]

Av egen nyfikenhet, varför skulle en sådan koppling inte funka?
Att det är motorer och AC spelar väl ingen roll alls?
Att det är starkströmsinstallation, ptja jag känner väl inte till föreskrifter och regler så bra, men varför skulle det vara ett hinder?

Kolla så sent som i måndags på ett schema över en äldre kompressorstyrning här på jobbet, dubbla maskiner som skulle gå växelvis blaha blaha. Men i det schemat finns flera signaler för drift och annat som går genom flertalet flerpoliga reläer. Och allt är 230VAC.
Så därför undrar jag varför just denna föreslagna koppling inte skulle funka/vara tillåten?

Författare:  MadModder [ 06.12 2019-09-11 ]

Är också lite nyfiken. Utgång 1-5 styr antingen pump 1-5 eller 6-10 beroende på utgång 6. Det är en 2x5-matris alltså.
Det behöver inte vara i kHz-området bara för att det är multiplexing. Det går bra med 0,003Hz också. Enda problemet jag ser är möjligtvis reläernas livslängd.

Författare:  Marta [ 06.50 2019-09-11 ]

I en matriskopling där strömriktningen inte kan användas för urval så kommer i det här fallet motorer att bakmatas genom varandra.

Författare:  FormerMazda [ 07.12 2019-09-11 ]

Som jag fattat går en pump i taget, och kanske 3minuter per timme?
Då är det ju samma tider som reläerna ska växla, lär väl inte vara nåt problem?

Men bakmatning?
Jag tänker schemat såhär ish. Fast fler motorer ska styras såklart, men principen är ju där.

Författare:  Båtdoktorn [ 07.26 2019-09-11 ]

Så här
Bild

Författare:  Marta [ 07.40 2019-09-11 ]

OK, då är det i hamn med 5 växlande relän. Jag tänkte på matriskoppling med reläer i både fas och nolla.

Författare:  FormerMazda [ 07.45 2019-09-11 ]

Ja båtdoktorns blir ju klart materialeffektivare än min lösning.
Pumparna var ju rätt små, så PLCts inbyggda reläer borde ju räcka när jag tänker efter.

Författare:  Marta [ 07.48 2019-09-11 ]

Ja, ett fyrapoligt och ett annat växlande relä så är det görbart. Sedan saknas bara ett utvecklingssystem för Simatic...

Författare:  Holley [ 10.41 2019-09-11 ]

Hej alla kunniga är så tacksam för all hjälp och kollade av idé.
Men nu till slutet vad ska jag köpa för enheter ?

Fins flera simens LOGO vad ska det vara för nummer på den samt jag behöver väll en utökningsmodul med ?

Författare:  FormerMazda [ 10.56 2019-09-11 ]

Kollade snabbt på Automation24.se bara för det var första google-träffen.
Men det var enkelt att välja produkter där.

Logikmodul: Siemens LOGO! 230 RCEo - 6ED1052-2FB08-0BA0
Expansion: Siemens LOGO! 8 DM8 230R - 6ED1055-1FB00-0BA2

Logikmodul utan display, finns ju inbyggt webgränssnitt och så, så varför betala för en display?
Expansionen är med 4in och 4ut. Logikmodulen har 4ut. Reläade alltså.

Köper man en expansion med 8ut så kostar den ~450kr mer än den med 4ut. Men då slipper man ju "relälogiken" vi skrivit om.

Däremot föreslår sidan att köpa till en skiva med mjukvara för ~500kr. Osäker på om den behövs för programmering eller om en LOGO kan programmeras gratis via nedladdad mjukvara på nåt vis. Borde vara så.

Författare:  Marta [ 11.39 2019-09-11 ]

Mitt förslag är:

ArtNr är nos Automation24.
Startkit 230RCE Artikelnummer: 103815
DM16 230R, Artikelnummer: 101756
DIN-låda med skena och lämpliga kabelförskruvningar till installationen.

Det är mycket viktigt att 230R finns med i beteckningen på enheterna. Det anger att de har 230V reläutgångar.

Du måste ha utvecklingsprogrammen för att komma igång. Därför startkitet och inte en lös enhet.

Nu är jag osäker, men Du behöver sannolikt även en enkel TP-hub för att koppla samman enheterna. Eller kanske en router flashad med med DD-WRT om platsen är nåbar med wifi. Sedan görs programmeringen från en vanlig laptop/PC med Windows.
Tillägg: Behövs inte. Nödvändig kabel medföljer enl. senare inlägg.

DM8 expansionsenhet som nämns ovan har endast 4 utgångar samt 4 ingångar. Tilsammans 8 = DM8 i beteckningen...

Författare:  Båtdoktorn [ 11.59 2019-09-11 ]

[url]
https://www.xlogic.se/produkt/pr-12dc-da-r-n/[/url]
1700 kr ink
24V ingångar
Reläutgångar

https://www.xlogic.se/produkt/pr-e-16ac-r/
1200kr ink
240V ac ingångar
Reläutgångar

Programvara gratis och Ethernet-port = du behöver inte köpa någon programmerings kabel

Författare:  Marta [ 12.08 2019-09-11 ]

Med den lilla prisskillnad, om någon, så köp Siemens Logo. De har givetvis också inbyggd TP-port för vanligt nätverk. Det är ett världsledande företag som är rädda om sitt rykte. Stabil funktion och hyfsad support är värt en hel del.

Billigt krafs är vade det är, nämligen just billigt. När varumärket tagit tillräckligt med stryk fortsätter tillerkaren med ett annat i samma budgetspår...

Författare:  Båtdoktorn [ 12.41 2019-09-11 ]

Har inget med företag att göra men supporten har varit bra/snabb. Kvalitén på den enhet jag har varit kontakt med har varit bra. Den har fungerat ~10år monterad i ett fordon med vibrationer,damm,starthjälp osv.

Men visst det är inte stor skillnad i pris. Vilka problem har du haft Marta med dessa PLCér?

Författare:  PTC [ 13.20 2019-09-11 ]

Marta skrev:
Mitt förslag är:

Nu är jag osäker, men Du behöver sannolikt även en enkel TP-hub för att koppla samman enheterna. Eller kanske en router flashad med med DD-WRT om platsen är nåbar med wifi. Sedan görs programmeringen från en vanlig laptop/PC med Windows.

I expansionsmodulen följer det med flatkabel man bara jackar in i logon, och i startpaketet medföljer programmeringskabel samt mjukvaran så det behöver man inte köpa extra.

Kan nämna att de Logo jag har programmerat och installerat på olika applikationer så har fortfarande ingen fallerat, Den första gjorde jag nog för 10 år sen minst :vissla:

Författare:  Marta [ 13.26 2019-09-11 ]

Just XLogic känner jag inte till något om. Däremot känner jag till många tillfällen där lågprisenheter både PLC/PID/timers o.dyl. har slutat fungera. Ofta en lyting i nätdelen som har lyft på hatten.

Jag vet också flera stora industrier som använder Simatic. Ett känt och etablerat varumärke som Siemens borgar för kvalitet och kontinuitet. De har något att förlora på att släppa iväg skräp med sitt namn på.

När prisskillnaderna är små och kvantiteterna i stycketal är det enda rätta att satsa på det kända och välrenomerade.

Författare:  tecno [ 13.49 2019-09-11 ]

Citera:
Men visst det är inte stor skillnad i pris

Är väl en klar skillnad då mjukvaran är fri men inte från Siemens eller har jag fel.

Författare:  Jan Almqvist [ 14.06 2019-09-11 ]

Om man köper ett "Starter Kit" med LOGO! ingår nödvändig mjukvara. Köper man bara PLC:n ingår inte "Logo! Soft Comfort" som man behöver för att programmera. På den punkten vinner alltså xLogic.

För övrigt tycker jag att LOGO! och xLogic PLC:erna är ganska likvärdiga. Jag tror inte att det är någon kvalitetsskillnad.

Båda PLC:erna är lätta att komma igång med.

Författare:  Mindmapper [ 13.39 2019-09-12 ]

Höll på med några X-logic för en 7-8 år sedan. Mjukvaran var inte så stabil på den tiden. Inget som störde allvarligt men den ritade bl.a om ledningarna på skärmen i tid och otid. De system (11 eller 12 st.) som gjordes då har gått bra, så mjukvaran har aldrig uppdaterats.

Logo var heller ingen rolig upplevelse när de kom för en massa år sedan, mjukvaran var bökig. Mjukvaran har utvecklats till en mycket trevlig upplevelse nu för tiden.

Författare:  Holley [ 20.05 2019-09-14 ]

hej det blir en simens logo

men kan någon visa mig vilken jag ska köpa fins ju flera

antar att jag behöver en simens logo 230v samt en tillägsmodul för att få 10 utgångar

dessa 10 utgångar kan styra pumparna och om jag behöver styra något annat får jag ha en kontaktor för att klara effekten

rätta mig om jag har fel

mvh

Författare:  PTC [ 20.50 2019-09-14 ]

Det beror ju på belastningen om du behöver relä eller kontaktorer.
Men den logon och expansionen klarar du dig långt på.

Författare:  Holley [ 22.07 2019-09-14 ]

Jag vill ha möjligheten att köra 11w per kanal går det att belasta plc:n med detta eller jag behöver kontaktorer med ?

Författare:  Mindmapper [ 06.59 2019-09-15 ]

Det går bra att belasta med 11VA induktiv belastning. Du bör dock sätta RC-nät över motorerna för att släcka gnistbildning som annars går hårt åt kontaktytorna på utgångarna.

Författare:  PTC [ 07.22 2019-09-15 ]

Det är aldrig fel att sätta relä eller kontaktorer mellan PLC'n och förbrukade.
Men 11 Watt, blir inte hög ström enligt ohms låg.
Bilaga:
images.png

Författare:  Marta [ 08.07 2019-09-15 ]

Med denna minimala effekt och låga kopplingsfrekvens kommer reläerna att hålla hur länge som helst. Finns tabell i dokumentationen till Logo. Bl.a. nämner den 25k kopplingar med en kompenserad 58W lysrörsarmatur, vilket är en hyfsat rå last.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme