CNC Maskin Tappar Position (Nolla)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Letsfeast
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 december 2020, 20:46:14

CNC Maskin Tappar Position (Nolla)

Inlägg av Letsfeast »

Hej alla!

Jag köpte nyligen en CNC maskin och är därav något grön om fingrarna fortfarande, jag har lärt mig grunderna och kan skapa program, göra skyltar, 3D till viss mån osv.

Dessvärre är jag helt ny när det kommer till själva felsökandet och elektroniken, cnc maskinen jag köpte är känd för att tappa sin position med jämna mellanrum, man nollar maskinen och den fräser på som vanligt tills den helt plötsligt tappar nollan och började slipa t.ex 20 cm för långt till vänster. Detta har inte varit ett större problem, jag har bara kunnat kasta biten, nolla maskinen och startar om så har den funkat som den ska igen.

Tills idag... Jag matade in jobbet, maskinen fräste hälften och sedan tappade läget, jag tog bort biten, nollade maskinen igen och testade Go To Home, maskinen gick till nollan som jag ställde så jag startade en ny bit, då började maskinen genast fräsa på fel ställe, jag avbröt igen och tryckte på "Go to home" igen, då går maskinen så långt till vänster att den når switchen som sitter längst ut så att maskinen blir pausad.

Jag testade sedan att göra om detta tre gånger men maskinen fortsätter tappa läge hela tiden.

Jag använder Win XP och Mach 3, programmet jag körde var en pocket som skulle fräsas ut med en 3,2 mm end drill, Feed rate var på 60mm/sek och Plunge rate på 20 mm/sek.

Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka, någon som har förslag?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: CNC Maskin Tappar Position (Nolla)

Inlägg av arvidb »

Vad är det för maskin, vad har du för motordrivare, är det stegmotorer eller servon?

Lägg upp bilder på maskinen och kablage.

I alla fall en början...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC Maskin Tappar Position (Nolla)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har du kört testprogrammet för Mach3?
Skriv svar