Larm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Larm

Inlägg av mrfrenzy »

Om man absolut inte vill byta motstånd har Jablotron en modul med fritt justerbara värden. Kan dock inte rekommendera dom personligen eftersom jag aldrig provat ett sådant larm.
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Larm

Inlägg av hundberg »

Har ett dsc-larm till salu om intresse finns. Kördes över GSM då ingen fast telefonlinje fanns.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Larm

Inlägg av robertr81 »

Jag har detta och är riktigt nöjd. Inga månadskostnader och finns en hel del grejer att bygga ut med.

https://www.overvakningsbutiken.se/prod ... villalarm/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Larm

Inlägg av mrfrenzy »

Jag ser mer frågetecken än svar på den sidan.

Vilken larmklass har larmet?
Vilket oberoende testcenter har granskat konstruktionen och mjukvaran så den är fri från buggar och bakdörrar?
Hur blir funktionen om "Home8" lägger ner sina servrar?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Larm

Inlägg av Nerre »

Jag är extremt skeptisk till larm som har olika speciallösningar eller nån form av "hi-tech" (trådlöst, nån form av kommunikationsprotokoll etc).

Man blir helt beroende av leverantören, går de i konkurs går det kanske inte att få tag på ersättningsdetektorer om nåt går sönder. Och det är ofta inte lätt att själv avgöra om larmet verkligen är sabotagesäkert eller inte. Det har förekommit trådlösa larm som är hur enkla som helst att störa ut med en handhållen 70 cm-tranceiver. Även om de har övervakning av kommunikationen så brukar det vara en fördröjning eftersom de behöver ta hänsyn till "vardagliga" störningar. Folk skulle inte bli glada om larmet larmar för sabotage varje gång de kör micron.


En klassisk larmcentral för dubbelbalanserade sektioner och så reläutgång som kan kan koppla till valfri typ av larmsändare är mest "fool proof". Det finns också rätt många larmcentraler som har en serieport (för koppling till skrivare), det kan man istället koppla till t.ex. en rPi och "tolka" loggtexten för att kunna skicka mer avancerade larm.


Och för att förtydliga hur en dubbelbalanserad larmslinga funkar (med reservation för att det är över 20 år sen jag installerade larm sist).

En "enkel" larmslinga är "NC", d.v.s. om slingan bryts larmar det (detta för att inte ett kabelbrott ska göra larmet overksamt). Kabelbrott är vanligare fel än kortis, därför väljer man NC istället för NO. Dessutom larmar det om nån klipper kabeln. Nackdelen med det är att en tjuv kan gå in och bara kortsluta kabeln så larmar det inte. Det går eller inte att sa skillnad på om en detektor larmar eller om nån klipper en kabel, det blir samma larm i bägge fallen

En enkelbalanserad slinga har ett motstånd i slingan (normalt "längst bort"). Det gör att man inte kan kortsluta, för då larmar det (resistansen blir noll istället för vad den ska vara). Och klipper man så bryt ju slingan och det blir larm. Här går det inte heller att se skillnad på om det larmar eller om slingan klipps, men det går i alla fall inte att slå ut larmet genom att kortsluta.

I en dubbelbalanserad slinga har man satt ett motstånd över varje detektor. Säg att du 4,7 kohm som slingresistans.
4,7 kohm = normalt
Avbrott (>x Mohm) = sabotage
Kortis = sabotage
>9kohm (men inte avbrott) = larm (vissa centraler kan också se t.ex. om det är en detektor eller flera som larmar, resistansen blir ju proportionell mot antalet utlösta detektorer)

Detektorerna har också normalt mikrogapsbrytare som bryter slingan (=sabotagelarm) om man öppnar höljet eller bryter loss detektorn från väggen.

Men larm-relät bryter alltså inte helt utan det sitter ett motstånd parallellt med reläts NC-kontakter som gör att resistansen bara ökar lite vid larm. Detta motstånd monteras ofta vid installationen, när jag jobbade med larminstallation så satte vi ett vanligt 1/4 W motstånd i skruvplinten som kabeln anslöts till. Kan tänka mig att det istället finns detektorer där det sitter en jumper för om man vill ha det eller inte.

Detta är ju relativt lätt att detektera med ett par komparatorer för varje slinga. (Det går säkert också att bara använda en uppsättning komparatorer och "multiplexa" slingorna, men det ger ju en tidslucka för tjuven.)

Med en uC så kan man såklart istället använda en A/D-ingång och mäta en spänning istället (i princip mäter man strömmen genom slingan), men det blir mindre "failsafe" än att bygga det i hårdvara. Man kan då multiplexa flera slingor.
M.P
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Larm

Inlägg av M.P »

Kanske lite OT men jag importerade på test ett Chuango G5 GSM med en väldans massa sensorer, var för ca sex år sedan och slutade på ca 1000 kr då. Döm om min förvåning att det fungerat klockrent hittills :bravo: . Motsvarar Verisure i funktionalitet. Det viktiga för mig är att få larm vid strömavbrott samt brand och till det funkar det bra (att någon står med störsändare just då är ju osannolikt). Att skydda sig mot inbrott är svårt vare sig med DSC eller Verisure vilken en bekant fått erfara, vill de in så går de in oavsett larm och personligen har jag inte sett något larm som laserstrimlar obehöriga eller liknande funktion. Tror det därför är överdrivet med ett "klassat" larm som ska skydda företag och liknande i en villa där skurken ändå inte ens bryr sig om att kringgå larmet utan bara traskar rakt in med vetskapen om att hen är borta innan vaktmästaren kommer och tejpar igen rutan..

Skulle jag välja uppkopplat så är det för brand primärt. Tejpa rutan efter inbrott kan jag eller grannen göra..
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Larm

Inlägg av Nerre »

Nu vet jag inte hur klasserna ser idag, det är som sagt var 30 år sen jag installerade larm. Men jag har för mig att om anläggningen var A-klassad och genererade ett A-larm (två sektioner som larmar, normalt en skalsektion och en volymsektion) så kan man få polisen larmad direkt. (Det kallades i folkmun för "polisgodkänt" tror jag.)

Det är ju då inte bara centralenheten utan även installationen ska ju vara gjort på rätt sätt och sektionsindelningen rätt gjord. Jag är inte helt insatt i alla krav som fanns, jag gjorde ju mest vad jag fick i uppdrag att göra av min chef (men han hade alltså auktorisering för att installera den typen av anläggningar).

Med lägre klassat larm måste de alltid åka ut med en väktare först och väktaren är den som eventuellt kan larma polisen (efter att ha verifierat att det inte är falsklarm). Samma gällde för A-klassade larm om bara en sektion larmade (B-larm).

Men som sagt var, idag ser det kanske lite annorlunda ut.

Det svåra med larm är ju att man vill undvika både falsklarm och att det inte larmar när det ska.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Larm

Inlägg av Hobbyisten »

Jag erinrar mig från tidigare i forumet att larm kopplade till polis och väktare är tämligen meningslösa eftersom tjuvarna antagligen vet vilken tid de har på sig, grym förordade ett larm med 140 dB på riktigt låg frekvens :badgrin:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Larm

Inlägg av Nerre »

Försäkringsbolagen har ju rådgivare som är f.d. inbrottstjuvar och enligt dem är det risken att bli upptäckt som är mest avskräckande.

Ett larm som skrämmer bort tjuvarna efter att de slagit in rutan är inte så meningsfullt. Man har en sönderslagen ruta man måste ta hand om och om det t.ex. är vinter eller regnar så riskerar man vattenskador. Så även om tjuvarna inte snott nåt så har de ju orsakat skador. (Det som tjuvarna snor kan man ju normalt få igen på hemförsäkringen, minus självrisk och åldersavdrag.)

Poängen med ett inbrottslarm är ju inte att det ska lösa ut när det blir inbrott, poängen är att det ska avskräcka så tjuvarna väljer nåt annat ställe att bryta sig in på:)

Samma sak med övervakningskamera, man ska inte ha det för att kunna identifiera tjuvarna som gjort inbrott utan för att de ska låta bli att göra inbrott.

Sen är det såklart bra att ha larm som även kan upptäcka andra saker, som vattenläcka, trasig frys och liknande.
M.P
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Larm

Inlägg av M.P »

Man kanske kan resonera som så att dekalerna är det som avskräcker och om de ändå går in så begränsar ju larmet den tid de vågar stanna så larm har ju ett syfte ändå. Som jag gjort med en massa sensorer såsom dörr och fönsterbrytare överallt samt PIR i varje rum är ju egentligen onödigt (men det spårar ju ofta ur när man håller på), det räcker ju med dekaler och ett larm som med säkerhet löser ut om de ändå går in (typ en smart placerad PIR i något område man måste passera). Fördelen med många sensorer är ju att man kan köra skalskydd nattetid såklart. Lät ju även smart detta med att man kan få ut polis direkt vid larm, det stödjer ju definitivt inte Chuangot hehe. Som jag ser det är den största fördelen med väktare att de snabbt kollar i kameran om brandlarmet går, visserligen kan man göra det själv också men inte alltid man har datauppkoppling ex utomlands.

Åter till trådskaparen, jag håller med andra om att använda allt trådat som du redan har fast med ny centralenhet. Kanske se till att det kör via IP med GSM som reserv. Istället för GSM kan man ju istället köra UPS på routern (ev från samma batteri som larmet) och en 3G/4G sticka som fallback (vet att min Asus kan växla till 3G om fibern skulle gå ner), då har man ju alltid datakoppling till huset och kan se kameror etc. Skulle jag bygga nytt larm så hade jag sett till att det finns mobil datauppkoppling även om fibern går ner eller om det blir strömavbrott. Man kan ju undra om Verisure ser kameror om man bryter internetanslutningen genom att t.ex. klippa fibern eller lösa JFB via något utomhusuttag?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Larm

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag gjort med en massa sensorer såsom dörr och fönsterbrytare överallt samt PIR i varje rum är ju egentligen onödigt
Det är inte alls onödigt. Försäkringsbolagen och polisen rekommenderar just att man ska ha fullgott skalskydd på dörrar och fönster. Rörelsesensor kommer i andra hand.

Tanken är att när tjuven börjar bryta i dörren ska larmet tjuta innan dom brutit upp det sista låset.
Om dom krossar rutan ska det börja tjuta innan dom börjar skrapa bort glaset för att klättra in.

Gör man detta på rätt sätt blir tjuven mindre benägen att gå in i huset.

Ifall det inte börjar tjuta förrän efter att dom kommit in så är det större risk att dom fortsätter med att leta igenom huset.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Larm

Inlägg av Nerre »

Ja, skalskydd är väl det första man ska börja med. För 40 år sen var det ju nästan bara skalskydd som fanns (fast då bara magnetkontakter, glaskross hade man inte).

Numera sätts det upp en massa rörelsedetektorer främst eftersom det blir billigare (de har sjunkit i pris och det är enklare att dra kabel till en sån är att dra kabel till varenda dörr och fönster).

Men skalskydd behöver ju inte vara larm, det kan ju vara fönstergaller också (vi har det för alla källarfönster, utom de som är betongglas).
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Larm

Inlägg av opampen »

nybörjarnörd skrev:Jag erinrar mig från tidigare i forumet att larm kopplade till polis och väktare är tämligen meningslösa eftersom tjuvarna antagligen vet vilken tid de har på sig, grym förordade ett larm med 140 dB på riktigt låg frekvens :badgrin:
Jo, visst kan man se det så men bättre än inget alls! Utan larm är det ju "bara att kliva in". Ett larm gör i vilket fall tjuvarna nervösa och gör att dom kanske drar sig för att stanna för länge.!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Larm

Inlägg av opampen »

Visst är det viktigt med att se till att ha ett fullständigt skydd!

Helst galler för alla fönster, i vilket fall på baksidan av huset som inte syns lika väl. Fönster lås, ordentliga lås på alla dörrar.

Se också till att sätt lås på eventuelle fönster på övervåningen då tjuven kan ta en stege och gå in den vägen!

Komplettera med rörelse deckare utanför som tänder belysning på gården eller baksidan.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Larm

Inlägg av Nerre »

Nej, det räcker med att ha bättre skydd än grannen:)
Skriv svar