Larm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Larm

Inlägg av prototypen »

Har haft larm i många år men så sa vi upp fasta telefonen och därmed blev larmet bara lokalt. Sedan sa jag upp larmcentralen och då meddelade Verisure att man kommer och inaktiverar larmet. Surt när larmet är MITT. Det blir obrukbart.

Min idé är att göra ett eget larm och koppla bort verisures och se hur de kan avaktivera ett larm som ligger på hyllan, det är mitt så de får inte ta det med.

Nåväl, hur avancerat blir en ny larmcentral, det är dubbelbalanserat, i varje detektor sitter det 2 st 1,2 kohm motstånd mellan plus och dataledningarna.
Vad behöver jag för elektronik, fönsterkomparator? Finns det någon någorlunda färdig komponent?
Hade inte tänkt någon avancerad grej, utan en strömbrytare inne för att slå på larmet.
Det som är viktigast är ändå brandlarmet och det får vara på 24/7.

Kanske enkelt med en ny central, men jag har många detektorer (mer än 20)

Protte
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Larm

Inlägg av opampen »

Larm kan göras på många olika sätt!

Men till att börja med kanske sådan Infrared Alarm kan var något? Här finns ett ex. https://www.electroschematics.com/782/i ... t-barrier/

Här själv byggt larm till en villa för ett anal år sedan. Jag använde magnet kontakter vid dörrar och fönster. Rörelse deckare i rummen. Reservkraft i form av ett laddningsbart batteri som ligger på underhållsladdning för att kunna tjänstgöra i fall nätspänningen skull brytas. Panik knapp så man kan slå på larmet inne.

Har bl. a. använd några grindar, transistorer och 555:a. Jag har en kraftig larm siren.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Larm

Inlägg av Hobbyisten »

Återstår att se vilken typ av detektorer Protte har.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Larm

Inlägg av opampen »

Själv klart! Men dessa borde fungera om man bygger en typ universal larm som jag nämnde om här!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Larm

Inlägg av prototypen »

Bara verisure grejor.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Larm

Inlägg av Marta »

" i varje detektor sitter det 2 st 1,2 kohm motstånd mellan plus och dataledningarna."

Har Du mätt de där med scope? Risken finns det är clock/data i ett properitärt och krypterat protokoll. I så fall är deckarna värda mindre än en koblädda utan Verisure's larmcentral.

Inaktiverar de verkligen lokal funktion och inte bara kommunikationen till deras väktare?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Larm

Inlägg av tecno »

prototypen skrev:Bara verisure grejor.
Varför inte köra vidare med verisure med mobil?
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Larm

Inlägg av Wedge »

prototypen skrev:Nåväl, hur avancerat blir en ny larmcentral, det är dubbelbalanserat, i varje detektor sitter det 2 st 1,2 kohm motstånd mellan plus och dataledningarna.
Det där låter inte som dubbelbalansering. Dubbelbalansering är två motstånd i serie, och larmkontakten ligger över det ena motståndet.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Larm

Inlägg av prototypen »

Larmet är 19 år och kostar 400+ spänn i månaden. Det är så gammalt att de servicetekniker som kommer hit måste ringa någon gammal räv som vet hur det fungerar.
Tills vidare finns det folk hemma 24/7 så enkelt och lokalt larm.
Nytt kostar ca 30000.

Tveksam att det är någon "datakommunikation" till detektorerna, men har en öppen plint jag kan mäta i.

Wedge: Så är dörrkontakten kopplad, rörelse och rök vet jag inte då det är lite meck att kolla då allt är sabotageskyddat.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Larm

Inlägg av mrfrenzy »

Ja att ligga och betala 400 per månad till Verisure är givetvis helt vansinnigt.

Är det en kabel till varje detektor så är det förmodligen ett relä som växlar mellan motstånden. Då går dom återanvända till valfri centralapparat.
Ifall det är en slinga så är det något proprietärt serieprotokoll och det är bara att slänga detektorerna.

Ta gärna lite bilder på en detektor in och utsida.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Larm

Inlägg av prototypen »

Det är en "kabel" till varje deckare, en väldig massa skruv i larmcentralen.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Larm

Inlägg av mrfrenzy »

Då är det helt säkert bara ett relä som kortsluter ett av motstånden vid normal drift.
Vid larm (när någon passerar) öppnar reläet och centralapparaten ser en högre resistans.
Vid sabotage öppnar en mikrobrytare och centralapparaten ser oändlig resistans.

Jag skulle rekommendera ett HS2064 NEO med 1-2 sektionskort samt en larmsändare för IP/GSM. Kostar ca 10 000kr.
Motstånden i varje detektor byts mot 5.6k sedan är det bara att koppla in.

Om du inte ska använda larmcentral med väktare utan bara ringa din egen mobiltelefon så kan du ju installera själv.
Annars kontakta en lokal larminstallatör och köp genom honom, blir en månadskostnad på 150-250kr för övervakning och nyckelförvaring hos vaktbolaget.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Larm

Inlägg av Teknikern »

Ge fan i att låsa dörrarna när du åker bort och skit i larmet, ett upplåst hus finns det nån i enligt en fd. yrkeskriminell jag känner. :mrgreen:
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Larm

Inlägg av Elman »

DSC och Neo är bra prylar
DSC larmen bara rullar . Bytte bort mitt gamla 1580 för testat andra larm för hemma marknaden.
DSC är som lika sexiga som gamla volvocombi... Men dom bara rullar
Om man bara vill ha ett larm som tjuter och ringer upp mobilen. Utan betala massa abonnemang .
Sbc5000 är ett annat bra basic larm .
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Larm

Inlägg av ConnyK »

Om du funderar på en ny central så finns det en mastodonttråd här på Vanderbilt (fd Siemens) central
https://www.byggahus.se/forum/threads/l ... la.213504/
Kollad i mitt (som inte är färdiginstallerat än) men det fanns inte alternativet 2*1,2Kohm men det fanns 30st andra kombinationer
För att få lite fler ingångar kör man med tex "Expander with 8 inputs and 2 outputs"

/Conny
Skriv svar