Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av MadModder »

Nerre, ja det där går väl under det också, men det är inte sånt som finns i väggarna, iaf inte häromkring, förutom till spismatningen. Där är det ett ofta ett grovt stålrör i äldre kåkar.
Man kan se att det är väldigt tunn plåt och något svart inuti på dosbilden i första inlägget.
Det ser faktiskt exakt likadant ut här. När röret stuckits in i dosan har det nitats genom att fläka ut plåten mot dosans plåt.

De rör som är absolut vanligast från den tiden är gjorda i tunn plåt, ihoprullad plåt med en längsgående fals, och för att böja dem användes ett verktyg som gjorde små veck, "tuggor".
Inuti är det någon slags svart papp som isolering, som kablarna också glider bra på.

[edit]
Naturligtvis finns det många hus med pansarrör också vilket var vanligt på 40-talet. Men är inte det mer vanligt när det är öppna bjälklag, och dosorna i gjutjärn?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av jihe »

Pansarrör är väl svetsade rör med ca 1 mm (skulle inte förvåna mig om det är 1,27 mm dock) gods? Såna har jag i mitt hus. Sen finns det en annan variant som är rullad och falsad i tunnare plåt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Sverige »

mrfrenzy skrev:Det är inte konstigt.
I fråga om taxeringsvärde så kan året för omfattande renovering räknas som byggnadsår.
MadModder skrev:Det är sant. Om alla icke bärande väggar (inkl ytterväggar fram och bak) blåsts ut och byggts upp igen exempelvis.
Har väl inte varit nån omfattande renovering när det är kvar brytare sen krige...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av MadModder »

Hittade en enda bild på rörtypen jag menar :p
EE788DDA-2A19-484A-9BB5-398CE63770BD.jpeg
Man ser att det är tunn plåt, och veckad med ett verktyg i böjen.
Jag ser sådana rör nästan överallt i taket i gamla källare när jag jobbar i Stockholm, och där de går uppåt är de inmurade.

Sverige: det beror väl på. Dosorna som sitter i de bärande väggarna fick väl sitta kvar, och man brydde sig bara om resten? Eller så rev man bara ner fasadmaterialet, bytte tak osv? Vet inte vad som krävs för att kunna ändra byggår sådär...

En sak är säker: den dosan är INTE installerad 1984.

Det vore intressant att komma över fastighetens historia. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Sverige »

Ja dosorna får ju ofta vara kvar, men vid renovering byter man ju apparaterna (brytare, uttag).

Dom där rören tål ju knappt att ta i. I källare ser man ofta delbara 90° böjar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Nerre »

MadModder skrev:Hittade en enda bild på rörtypen jag menar :p
Jag tror att elektriker kallar även de där rören för pansarrör, även om de kanske inte formellt sett är det.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Haralt »

På Pipersgatan 16 i Stockholm, byggt tror jag ca 1934, var det plåtrör och plåtdosor i väggarna för elen. Väggarna består av slagg, avfallsprodukt som kom från gasverket (i Värtan antar jag). De hade svårt på den tiden att få folk att flytta in, så de fick bo gratis ca ett år,bara de flyttade in. Kungsholmen ansågs då som slumområde. Det var tyvärr före min tid ca 1985, som jag bodde där, så jag fick tyvärr betala för att bo.

I Madrid på gatan Príncipe de Vergara år 1999 hade de maskinist i fastigheten som hade en liten maskinistlägenhet i gatuplanet. Han hade även en liten kur i gatuplanet där man kom in. Där satt han under dagarna, tog emot posten av brevbäraren som var till folk som bodde i huset. Brevbäraren kom två gånger under dagen, på förmiddagen och även på eftermiddagen. Det var tydligen så att många advokatfirmor och notarier hade kontor i detta kvarter. Han sopade rent trottoaren utanför fastigheten. Han var klädd i blå overall, som alla andra maskinister.
Han började elda i kokspannan ca kl. 20:00 på kvällen och slutade väl fram på småtimmarna. Det kom koksleveranser ibland.
Man hängde ut tvätten på innegården, men man fick ta in den innan han började elda, annars fick man gå i klädd i aska. Man tror kanske att man inte behöver värmepanna i Madrid, men det ligger på ca 500 meter över havet, och blir kallt januari/februari. Jag tyckte allt det var litet omodernt att elda med koks år 1999. Två år senare byttes den gamla kokspannan ut mot modern gaspanna och maskinisten blev övertalig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av MadModder »

Här, byggt 1948, är det lättbetong från golv upp till halva väggen, och sen är det slaggsten upp till tak. Ett helsike att borra och fästa saker i. Sprött som glas och dammet är kolsvart.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Sverige »

Nerre skrev:
MadModder skrev:Hittade en enda bild på rörtypen jag menar :p
Jag tror att elektriker kallar även de där rören för pansarrör, även om de kanske inte formellt sett är det.
Det har vi inte hört talas om.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Nerre »

Vad kallar ni dem för då? Jag har i diskussioner om elinstallationer aldrig sett annat än VP-rör, flexslang och pansarrör nämnas, så jag är såklart intresserad av att lära mig vad de egentligen heter. (Eller är det en yrkeshemlighet bland elektriker?)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av MadModder »

De heter bergmanrör, eller B-rör.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Sverige »

Det har vi hört talas om. :wink:
(Kallas även för "bara" plåtrör.)

Pansarrör kallades även för OP-rör.

OVIR-kabel kallas av en del för lakritsrem.

Se sid. 29 för mer info...
http://www.byggnadsmaterial.lth.se/file ... 80-R59.pdf
Skriv svar