3-fas motor och VFD - nybörjre

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av mazellan »

Hej, första inlägget i elektronikforumet.

Jag ska bygga en bandslipmaskin och tänkte bara kolla av innan jag beställer prylarna att jag inte gör någon uppenbar blunder. Planen är att köpa en 2.2 kW motor (2 polig, för jag behöver varvtalet). Typ denna: https://www.powershop.se/product.asp?pid=6 Med utväxlingen som jag tänkt så blir det en bandhastighet på 45 m/s. Det ska funka bra för stål men för andra material måste man ha lägre hastighet. Därför tänkte jag koppla till en VFD (vill helst undvika växling med remskivor). Finns en uppsjö med kina-vfd. De ligger ju bra i kurs. Skulle tex denna funka att styra ovan länkade motor? (kommer att bygga in den för att funka i dammig miljö) https://www.banggood.com/sv/2_2KW-3PH-3 ... rehouse=CN

Vad händer med motorns vridmoment då man sämnker hastigheten med en VFD? Behålls det? Hur sakta kan man köra? Jag vill kunna köra med en hastighet av 5 m/s alltså 1:9 minskning.


Tips på bättre prylar/lösningar till ~samma pris mottages gärna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av Janson1 »

Jag har nog en precis likadan inverter och den funkar fint. Svårt att avgöra om motorn är precis lika stark på lågvarv men i närheten ligger det definitivt. Tänk bara på att motorns fläkt inte kyler om man kör för sakta... Kanske läge med en extra fläkt som går hela tiden? (typ större datafläkt)
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av mazellan »

Det står något om att den gör om en-fas till tre-fas. Är det bara en option? Jag önskar mata vfdn med tre-fas och plocka ut tre-fas till motorn.

@Janson1, tack för input :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45302
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av TomasL »

Motorns vridmoment är konstant, så länge man inte kör den översynkront.
Dvs motorn levererar i princip 100% vridmoment upp till 50Hz (synkrona varvtalet), dock sjunker motoreffekten proportionellt med varvtalet.
Skall du köra motorn översynkront behöver du en omformare som har vektorstyrning, och då måste du dessutom köra motorn i ska 87Hz-drift.
Det innebär att en vanligt 230/400V motor (Y-kopplad för 400V) D-kopplas, och omformaren programmeras för 400V utmatning vid 87Hz.
87 Hz är också den maximala frekvensen som en vanlig asynkronmotor kan köras på.
Maximalt varvtal blir då 87/50 (1,74) x Synkronvarvtal, dvs ca 2500-2600 rpm för en 4-polig motor och ca 5000-5200 rpm för en 2-polig motor
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2635
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av hawkan »

Asynkronmotorer går såklart att köra mycket fortare än så. De levererar inte fullt moment bara.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av adent »

Jag tror inte den klarar av att matas med tre-fas om det inte explicit står, jag tror den är gjord för att matas med en-fas. Men nån annan vet kanske bättre?
mazellan skrev:Det står något om att den gör om en-fas till tre-fas. Är det bara en option? Jag önskar mata vfdn med tre-fas och plocka ut tre-fas till motorn.

@Janson1, tack för input :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av Glenn »

I manualen till min tjines-VFD står det om hur man kopplar både för trefas in och enfas in.. iofs kan det ändå vara två olika versioner..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45302
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av TomasL »

hawkan skrev:Asynkronmotorer går såklart att köra mycket fortare än så. De levererar inte fullt moment bara.
Eftersom momentet sjunker katastrofalt så, blir det obrukbart
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av mazellan »

Tack för all input :waving:

Har beställt motor och VFD. Bara resten kvar då... att bygga maskinen :D Att skrämma upp varvtalet låter intressant, men om det blir på bekostnad av stor förlust av verkningsgrad så är det inte värt det. Jag ligger i nederkant av önskad bandhastighet med en rimlig storlek på drivhjulet. Ett alternativ är förståss att göra en utväxling med kuggrem, men det komplicerar konstruktionen en hel del jämfört med direktdrift.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45302
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av TomasL »

Om du D-kopplar motorn (dvs kopplar den för 230V 3-fas) kan du med rätt inställningar köra motorn utan momentförlust upp till 87Hz, under förutsättning att du matar omformaren med 400V 3-fas.
Rätt inställningar i detta fall blir:
Motorspänning 400V.
Max frekvens 87 Hz.
Motorns varvtal 2523 rpm för en 4-polig motor. (1,74x märkvarvtalet)
Motorström samma som märkplåten vid 230V D-koppling.
Motoreffekt 1,74x märkeffekten vid D-kopplad motor och 230V
Reglermetod skall vara SVC (sensorlös vektor) kan fungera med vanlig skalär reglering också.

Tänk på att lagerströmmar kan förstöra motorns lager, om de inte är rätt konstruerade.
Använd en symmetrisk motorkabel, dvs en skärmad HF-tät kabel med tre jordledare, exempelvis https://se.lappgroup.com/produkter/webs ... 61-kv.html eller liknande
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45302
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av TomasL »

Ett annat råd, såsom jag fattat det så balanserar motortillverkarna både 2 och 4-poliga motorer vid samma varvtal, så en 2-polig motor är ofta inte lämplig att köra vid högre varvtal.

Naturligtvis blir slitaget i motorn högre vid högre varvtal.
Vid väldigt låga varvtal, säg 15 Hz och lägre så kan motorkylningen bli ett problem, då får man sätta dit en extra kylfläkt.
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av mazellan »

Det är helt klart interessant om jag kan "trimma" motorn på det viset. Jag får återkomma när jag har fått hem grejorna (vfd - båt från Kina...) och läst på lite. Är som sagt nybörjare/okunnig på området.

När man kopplar den symmetriska kabeln med tre jordkablar så finns det väl bara en jordpunkt på motor och styrning(???)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45302
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av TomasL »

Ja, jordledarna ansluts till samma plint.
Thomas O
Inlägg: 51
Blev medlem: 2 november 2012, 17:38:54

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av Thomas O »

Förr i tiden (80talet) var kombinationen 2-polig motor och frekvensomformare ingen bra kombination.
Har man kommit till rätta med detta även på billiga kinaprodukter?
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 3-fas motor och VFD - nybörjre

Inlägg av Mindmapper »

mazellan skrev:Det är helt klart interessant om jag kan "trimma" motorn på det viset. Jag får återkomma när jag har fått hem grejorna (vfd - båt från Kina...) och läst på lite. Är som sagt nybörjare/okunnig på området.

När man kopplar den symmetriska kabeln med tre jordkablar så finns det väl bara en jordpunkt på motor och styrning(???)
Alla andra grejor från VFD bör vara HF-täta likaså. Apparatskåp, förskruvningar etc. Finns anvisningar på elsäkerhetsverket.
Skriv svar