Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
theflyingace
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 augusti 2019, 14:42:03
Ort: Björklinge

Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av theflyingace »

Hej

Jag har en rörradio, Grundig 1088, som varit i min ägo sedan åttiotalet. Den fungerade fint då men har sedan dess mestadels stått förvarad.
Nu vill jag ha igång den. Tyvärr startade jag upp den för några år sedan vilket ju kan vara vanskligt om kondensatorerna blivit gamla. Jag har nu bytt ut samtliga kondensatorer förutom styroflex och keramiska men den fungerar ändå inte. Då jag inte är så bevandrad i rör men elektronik i övrigt ber jag om lite hjälp och tips. Det skulle vara roligt att lära sig lite mer om rörkonstruktioner över lag.
Tunerkretsen verkar ok då jag kan få in stationer på både FM och AM. Förstärkarsteget verkar inte fungera då det bara hörs extremt svagt i piezodiskanten. Ibland kan jag få det att spraka till lite i huvudhögtalaren och även komma svagt ljud ur den men volymkontrollen och tonkontrollerna fungerar inte. Jag misstänker att kontaktytorna i omkopplarna är kraftigt oxiderade och har försökt motionera dem och spraya lätt med elektronikspray utan resultat.
I helgen tänkte jag försöka få tag på andra rör att testa med. Dock glöder det i samtliga vad jag kan se.
Vad har ni för felsökningstips? Jag har oscilloskop mm, tyvärr ingen signalgenerator men det kan ju konstrueras...
Senast redigerad av theflyingace 23 augusti 2019, 14:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Schema?!?
theflyingace
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 augusti 2019, 14:42:03
Ort: Björklinge

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av theflyingace »

Kretsschema:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av hcb »

Jag hade nog börjat i en ända och arbetat mig mot den andra :)
Om du inte har så mycket mätutrustning så skulle jag börja från LF-sidan.
- fungerar LF-förstärkeriet? Om du har möjlighet, injicera signal på ingångssidan på de respektive stegen.
- om LF-delen är OK fortsätt med HF-delen. Den kan kräva litet mer eftertanke, men jag gissar att du kan komma rätt långt med "sätt fingret på lödstället"-metoden.

Jag utgår från att du kollat alla matningsspänningar är OK.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av breflabb »

@: sätt fingret på lödstället"-metoden

Det kan göra ganska ont på rördrivna apparater om man är oförsiktig.
Annars kan man gå ganska långt med den metoden
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

hcb skrev:"sätt fingret på lödstället"-metoden
Vilket också kan vara att med ett "verktyg" som en "plastpinne" eller en skruvmejsel där man med (plast)handtaget knackar på diverse skumma platser. Fel yttrar sig i rassel och skrap som regel.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av Marta »

Du har scope, bra. Då skall felsökningen vara hyfst enkel.

Du hade signal från tunern. Se om Du har signal på volympotens ingång. Fortsätt sedan till dess utgång. Sedan AC-mät anoden på EABC80 triod. /10-probe, kan vara mera DC än skopet vill ha. Finns signal så långt så är nästa EL84. Signal på galler, sedan anod.

Kontrollera att det finns DC på anoderna och lite över EL84 katodmotstånd.

Inga fingrar ens på gallret. Något kan vara sönder på sådant sätt att det är dödsfarlig spänning även där. Tongenerator genom en konding på sådär 10nF och motstånd på någon kΩ för att skicka in signal. Denna kan vara så enkel som en astabil vippa med lagom tonhöjd. Klippdioder så en kraftig spänningstopp genom kondingen inte bränner den.
theflyingace
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 augusti 2019, 14:42:03
Ort: Björklinge

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av theflyingace »

Tack för tips. Nej tack, några fingrar ner i ormboet av komponenter blir det inte tal om. Ska börja kika ikväll, återkommer!
theflyingace
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 augusti 2019, 14:42:03
Ort: Björklinge

Re: Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

Inlägg av theflyingace »

Så där ja!
Hittade ett dolt brott i ena ledaren till högtalaren vid lite allmän ohm-mätning av diverse anslutngar och omkopplarbryggan.
Svängde sen ihop en enkel signalgenerator. Matade den via 10nF till punkten efter kopplingskondingen efter EABC80. Ljud i högtalaren = kretsen kring EL84 funkar! Fortfarande dött i övrigt förutom extremt svagt ljud från HF-delen. Började misstänka EABC80. Tog ur röret igen, inspekterade och rengjorde sockeln igen. I med strömmen igen och jajamän, ljud från apparaten! Samtliga band, den externa ljudingången och kattögat.
Tack för engagemanget, nu återstår rengöring, återmontering och polering av chassiet. Härligt ljud i dessa gamla prylar. Helt klart värt nya kondingar för några hundralappar. Nu ska den kompletteras med en Chromecast kopplat till externingången för att bli lite modern.
Skriv svar