Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Sry »

Ni kan skippa till det fetstilta för att slippa själva "introt".

Lika bra jag slänger mig in i detta med elektronik också när jag ändå är på gång här på forumet!
Känns som detta är ett hjälpsam forum med trevlig ton vilket det var länge sedan jag upplevde så passar väl på medan jag ändå har feeling.

Länge haft tanken på att ta tag i detta men haft svårt för var jag ska börja.
Jag behöver ett projekt som är enkelt men inte resulterar i någonting allt för simpelt.

Jag kommer från en "musik-bakgrund" (synthar, andra instrument, inspelning och att producera) som fått mig in på elektronikspåret först genom att löda kablar och därefter att försöka förstå mig på elektroniken i mina äldre synthar för att eventuellt framtiden kunna serva dem själv och förhoppningsvis kunna bygga ihop någonting jag vill ha i signal processering eller i synthväg.

Har även ett generellt intresse inom teknik men jag har svårt att se mig själv bli uppslukad av ett intresse som handlar om att bygga exempelvis en radio eller dylikt.

Däremot finns det väldigt många DIY-kit att utforska inom musikvärlden och jag tänkte helt enkelt kolla om det finns någon här som känner till ett bra sätt att komma igång?
Som skulle passa mig och som inte blir någonting som jag sitter med en kväll och sedan packad ner i en låda utan som jag verkligen vill slutföra och längtar efter att kunna använda.
Jag förstår att det såklart är otroligt individuellt när det kommer till att bli uppslukad av någonting men att bygga en DIY klon av en klassisk och omtyckt equalizer eller kanske en enklare synth som ändå brings something to the table när det är klart så att säga.


Kortare sagt/rakt på sak.
Jag vill helt enkelt lära mig mer om elektronik och försöka sätta mig in i det genom att bygga ett DIY-kit som antingen är någon enklare equalizer eller annan "ljud-processor" eller en enklare synth eftersom jag inte bara kan läsa mig till den kunskap jag "vill åt".
Otroligt svårt ett veta vilken nivå man bör lägga sig på.
Vissa saker är så simpla men oftast då är det inte riktigt någonting jag känner mig speciellt inspirerad att slutföra och jag känner mig själv så väl att jag vet att jag inte kommer att slutföra projektet.
Har inget emot att projektet tar tid sålänge det är ett projekt jag inte kommer nämna mig vilsen i; Exempelvis att det har kommit fler versioner och instruktionerna inte är uppdaterade, så att vissa saker inte är korrekt uppmärkt vilket leder till att kunniga kör vidare men jag totalt fastnar osv.
Har förövrigt inte speciellt bra koll på matten men läst lite i skolan för tio år sedan osv men tyvärr satte det sig tyvärr aldrig, om det nu spelar roll.

Så finns det några tips från andra som också kom in på elektronik genom musikprylar?
Är jag löjlig som specifikt vill börja inom den typen av elektronik får ni självklart säga det men jag tycker jag analyserat mig själv så pass väl att jag tror det är ett måste även om jag såklart kan komma bli intresserad av annat framöver.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av TomasL »

Börja med det grundläggande, elkunskap, typ "Elektronik för Alla" Böckerna.
du hittar mer försag i denna tråden https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 10&t=89518
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Sry

Efter att ha läst dina inlägg, funderat på dina tankar, låtit ditt speglade vankelmod reflektera, så tror jag att du skulle söka upp ett bra MakerSpace för att få en chans och bolla dina idéer och tankar med likasinnade.
Det är bra ansatser och det kan bli en bra framtid.
Musik och Elektronik samt datorer hör absolut ihop.
Lyssna på JM Jarre och min mästare Kitaro och finn ett bollplank!

Lycka till ;-)
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av E Kafeman »

Inte så mycket elektronik-bygge men kanske tack vara att det i somliga fall bara kräver en experimentplatta och en handfull komponenter kan det vara en inkörsport utan allt för hög instegsnivå till både elektronik och programmering av musik-relaterat:
https://www.makeuseof.com/tag/arduino-midi-controllers/
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Sry »

Tack för tipsen och ursäkta att jag kommer in i detta fridfulla forum och rör omkring lite väl mycket på väldigt kort tid. Jag hoppas inte jag är allt för jobbig med mina lite för långe texter med mer, lovar att jag ska chilla ner, tror jag försöker få ner så mycket på så kort tid som möjligt och det blir ju lite för rörigt då. Är väl sista sommar-energin som ska ut.

Jag ska kolla igenom tipsen, makeuseof verkar absolut intressant och kan mycket väl vara en bra inkörsport! Just något sådant och lite egna modifikationer / ett nytt liknande projekt som bygger på vad jag lärt mig kan nog vara precis något sådant som får mig helt uppslukad sådär som jag är ute efter. :)

Har även erfarenhet av programmering även om jag inte kunnat kalla mig duktig på det sedan slutade högstadiet men det ä ytterligare ett intresse jag hade velat ta upp men ärligt talat så behöver jag nog ett strikt schema som utesluter all kontakt med vänner och familj för att hinna med allt då hehe.

Kanske får det trots allt bli ett Makerspace, har bara fått känslan av att jag inte passar in speciellt bra där och är väl helt enkelt rädd för att tränga mig på, även fast jag betalar som alla andra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi börjar bli ett inte så litet gäng syntare med konstiga frisyrer och en tom blick som stirrar in i fjärran ...

Man MÅSTE INTE kunna allt om elektronik för att syssla med elektronik. Det viktiga är att ha ett bra hum om principerna bakom olika komponenter.

Det går alldeles ärkebra att lära sig genom att bygga. Jag är ingen fena på analog elektronik men vet vad jag bygger när jag jag bygger. Kan digital elektronik betydligt bättre.

Det är INTE skamligt att bygga byggsatser eller bygga efter färdiga ritningar. Det finns de som kallar oss copycats, men är målet att ha en färdig och väl fungerande modul som inte har ihjäl folk med spänning på flera tusen ampere, så är det tillåtet. Varför uppfinna rymdraketen en gång till??

Om du är inne ljud/syntsvängen kan man gå flera vägar, och till och med köra parallellslalom. Om du kollar MusicFromOuterSpace, hittar du dels scheman och info till ett otal moduler som kan sitta i en synt så väl som mindre (o)ljudsprojekt. Korten till projekten kan man beställa nånstansifrån och kanske en och annan bäver sitter på några kort till något. Komponenter köper man från Electrokit (i de flesta) fall.
Vill du satsa stort, sätt upp ett mål och sträva dithän, starta en projekttråd som får bli hur lång som helst (Läs Magnus_Ks Victoriatråd, för att se hur det kan fungera) och visa hur ditt projekt fortskrider, fråga efter hjälp och beskriv din frustration när det går trögt.
Med parallellslalom menar jag att man kan ju jobba med ett STORT projekt men samtidigt plocka med små kuligheter på vägen. Vad gäller små roligheter för din del kan det ju bli (om du letar på MusicFromOuterSpace) en Noise Toaster, som är en miniminisynt eller om du vill ha någon sorts processorgrunka, Echo Rockit.

Det var mina tjugotreöringar.

Min ljudtråd: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=81709
Min MOOG-tråd: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=95690
BJ
Inlägg: 8228
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av BJ »

Tänkte bara skriva att jag tycker att
Elektronik för alla-böckerna som TomasL
tipsade om är intressanta. Det är inte bara
sida upp och ner med tråkig teori, utan det
blandas med byggen också, och ibland så
jämför dom elektronikkomponenter
med t.ex. vattenlednings-delar eller vad
nu en rörmockare skulle kalla dom. ;)
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Sry »

Tack för tipsen!

Ja, det är väl grejen också att (jag hoppas detta inte leder till att jag får stryk nu ;)) jag egentligen inte är så inne på noise och ljud nu för tiden utan mer poppigt-gångbara ljud men jag förmodar att jag också kommer kunna hitta sådant där också. :)

Jag tror ju faktiskt att byggsatser med färdiga ritningar är det enda sättet för mig att lära mig på om jag inte har en mentor att bygga med men hur troligt är det man hittar någon som tycker att nybörjaresatser är kul bygg-projekt hehe.
Det verkar dock så otroligt fantastiskt kul och spännande när man läser om folk som tagit sig ann att bygga någon gammal synth från komponenter de beställer och genom trasiga For-Parts-Only-synthar de köper.

Klart man själv börjar drömma om att kunna göra samma sak och kunna få sin egna version av dessa vanligtvis otroligt dyra synthar.
Jag är ju dock inte så pass dum att jag inte fattar att det troligen kostar nära på, lika mycket eller tillochmed mer än att bara köpa en av dessa begagnad men drömma kan man :).

Jag är väl lite rädd att jag ska fastna i bestämmande fasen för att jag "vill ha något lite större och mer till nytta när det är klart" istället för att börja smått och lära mig från något mindre men något litet borde väl kunna tilltala mig tycket jag. Jag menar får jag kanske öva lite mer på att löda genom ett projekt men knappt någon elektronik är även det jättebra för jag är lite orolig att jag är för klumpig med det än så länge och dumt att förstöra någon större dyr byggsats...

Sedan ser jag många fördelar och mycket glädje i lärandet men såklart jag tvekar inför om jag kommer klara det i och med att jag rycker teorin är svår, jag förstår ju principen egentligen men det känns som att det finns mer att förstå men kanske är det bara mitt eget ifrågasättande som förstör för mig och kanske har jag alltid förstått? Sägas ska att jag faktiskt fick godkänt i elektronik A och B, men totalt misslyckades med El-lära i gymnasiet. Tror jag i varje fall. Jag kommer ihåg att 1an var svår pga värdelös lärare och 2an när vi läste om elektronik var mycket bättre och riktigt roligt då vi fått en ny lärare som själv brann för ämnet. Man borde lagt mer på minnet dock!
Hoppas det kan bli en uppfräschning av kunskap snarare än lära sig på nytt men har egentligen inga problem med att lära mig saker även fast det var länge sedan jag var ett barn eller som jag "borde ha slutat lära".

Ska slå en kik på bokbörsen efter dessa elektronik för alla böcker, hade kanske föredragit att ha dem på telefonen för att läsa om the go också så ska väl ta en kik även i den digitala världen.

Kul med så mycket respond i denna tråd!
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Jonyverse »

på ebaman.com kan du hämta böckerna
"Allmän elekronik" och Tillämpad elektronik" av Jan Soelberg.
Det är inscannade böcker som är väldigt pedagogiska och lär ut steg för steg hur elektronik fungerar.

Om du ska lära dig på nivån att förstå för att bygga egna saker måste du förstå vad de enskilda komponenterna gör och hur de fungerar i förhållande till varandra. Man kan säga att det är ungefär som att förstå mekanik med kugghjul eller som nån var inne på rörmokeri. När du förstår resistor, kondensator, induktor och transistor så är resten bara varianter på det.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Sry »

Tack för tipset.

Märkte det var ganska dyrt och att jag bara hittade del 2 att köpa så känns ju fint med en nedladdningsbar version på vad som verkar vara en seriös sida.

Jag lyckas dock inte registrera mig på EBAMAN, allting ser ut att fungera men när jag trycker registrera laddas sidan om, troligen så har något blivit knas med sidan, värt att vänta på att det fixas, eller ska man kontakta någon eller finns den någon tillgänglig någon annanstans för liknande nedladdning? Föredrar verkligen att läsa böcker digitalt (dock helst utan DRM skydd som ofta är väldigt störiga och gör det mesta svårare enligt min erfarenhet, till och med bläddrandet (om man jämför med i princip vad som helst men säg iBooks)!

PS. Ursäkta mitt lite sena svar, jag har en infektion och kan därför ibland vara lite svag och inte orka återkomma. Hoppas den ska vara borta snart.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Jonyverse »

Jag har skickat ett PM till dig.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Sry »

Tack så mycket för all hjälp och stöd. Hoppas materialet du länkade / skickade kan hjälpa till att introducera mig till elektronikens värld :).

Varit en lite hektisk vecka så inte hunnit ha mer än en snabb titt men när jag väl kommer igång lär det väl hagla frågor. ;)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lära sig in elektronik genom musikprylar och DIY-kit mm.

Inlägg av Icecap »

Det som jag uppskattar i detta forum är att de flesta som skriver om saker de vill uppnå, skapa eller laga, är att de ställer frågor och får svar - som de sedan applicerar och kommer i mål.

Personsligt tycker jag att det är en liten "seger" för mig om jag kan hjälpa med en del och resultatet blir att någon har lärt sig något och löst ett problem.

Ingen blir perfekt på elektronik (eller annat) på 10 minuter, det kräver tid, pillande, teori, lust och fokus att gå den vägen (som allt annat).

Så ställ frågor i den takt du hinner med, läs svaren och tugg på dom. Ibland blir det olika svar på samma fråga - och de kan vara lika korrekta för det, ibland blir det missuppfattningar då man kan uppfatta en fråga på ett annat sätt än du hade tänkt det.

En annan sak som är verkligen häftigt med detta forum är bredden i vetande! Det skulle inte förvåna mig om vi med den samlade kunnande här rent faktisk kunde lösa 97% av jordens problem.
Skriv svar