Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.10 2019-09-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stendöd Asus 27"-skärm
InläggPostat: 22.25 2019-08-17 
Användarvisningsbild

Hejhopp!

Grannen kom med en stendöd 27" Asus-skärm. Han hade slagit på den och då hade säkringen i huset gått(?) (Kan ha varit jordfelsbrytare, har frågat grannen men inte fått svar än).

Efter det var den stendöd.

Jag skruvade isär den och konstaterade att själva skärmen/LCD:n har en metallbaksida. bakom denna metallbaksida sitter både styrkort och nätdel. Nätdelens kretskort har sin lödsida mot skärmens metallbaksida.

Nätdelen sitter skruvad i tre hörn och ska vara instucken i en skåra i det fjärde hörnet. Detta hörn var av så den satt inte i skåran.
(Gissar att det var ett fabrikationsfel eller möjligen något som hänt under resans gång, kretskortshörnet fanns inte i lådan, men kan kanske ha gått att skaka ur och det är därför det saknas?

I vilket fall så är min hypotes att nätdelskortet har kunna flexa lite. Därför har ett av de längsta komponentbenen kommit emot skärmens metallbaksida (som jag tror är jordad). En stackars ytmonterad konding och en lödpunkt har blivit väldigt varm som kan ses på bilderna nedan.

När jag backtrace:ar känns det ändå som att kortslutningen inte bör ha drabbat några viktiga komponenter, här behöver jag er hjälp. Självklart kan vad som helst ha hänt, men platsen är ändå relativt "nära" 230V växelspänning, tror det är nån form av likriktad 230V.

Lödde bort en likriktarbrygga och den mäter bra från bägge AC-benen till plus. 0.5V spänningsfall på diodmätning och ingen kontakt på andra hållet, men mellan AC och minus är det kortis på alla håll. Samt kortis mellan de bägge AC-benen. En säkring på 230V-sidan 2A snabb tror jag är också trasig.

Kretsen där ett av benen kortslöt är en sexbening typ TO220: STR W6262A. Visuellt så har den inte brunnit iaf. Den troliga Pinnen går att spåra direkt tillbaka till minus på likriktarbryggan. Fast vid närmare eftertanke kanske den tog benet bredvid vilket skulle förklara att den lilla SMD-kondingen är ledsen. Säkrast att ersätta denna också gissar jag och hoppas att inget annat dog...

Danny?

MVH: Mikael

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 17.33 2019-08-20 
Användarvisningsbild

Hej

Har PM'at dig :)

InläggPostat: 20.48 2019-08-24 

Hmm. Var det ikke noe isolasjon mellom kretskortet og metallbaksiden?
Kanskje lurt med en bit Kapton tape på det aktuelle området før du skrur i hop skjermen.

InläggPostat: 16.45 2019-08-31 
Användarvisningsbild

Köpte likriktare, 6-benig switch-IC, säkring och SMD-kondingen som exploderat av Danny.
Bytte allt nu och skärmen startar hur fint som helst.

tingo: Det var oisolerat ja, märkligt nog så satt en isolermatta ovanför komponenterna, men ingen under.
Å andra sidan så är konstruktionen sådan att lödsidan omöjligtvis kan nå metallen om inte kretskortets hörn hade varit av...
Körde med kaptontejp och en liten trasselsudd med kapton för att hålla upp kortet.

Senast redigerad av adent 22.30 2019-08-31, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 16.48 2019-08-31 
Användarvisningsbild

Kul att det gick att reparera. :tumupp:

InläggPostat: 17.17 2019-08-31 
Användarvisningsbild

Gott att du fick det att fungera med de komponenter jag skickade :) :tumupp:

Bild

InläggPostat: 10.46 2019-09-09 
Användarvisningsbild

Inte för att det hör hemma i den här tråden, men nu kom samme granne med en Sony-förstärkare som blinkar "Protector". Har googlat lite och
det verkar ganska vanligt. Actual fel kan nog skilja lite. Som tur är verkar detta vara en något äldre modell där moderkortet sitter på en separat platta som går att skruva loss utan att plocka isär förstärkaren i molekyler. Servicevänligt! Högst troligt är det väl nån av effekttransistorerna som gett sig.

Ska titta på det när jag hinner. Tror det var en Sony STR DE875.

InläggPostat: 20.35 2019-09-09 
Användarvisningsbild

Fler projekt :tumupp: :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme