Komponentförvaring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Komponentförvaring

Inlägg av gripner »

Hur lagrar ni alla era komponenter,

Själv började jag med sortimentslådor i ett sortimentsskåp, fungerade ok men blir ju snabbt fullt.
Numera ligger påse efter påse med komponenter i lådhurts efter lådhurts.....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Komponentförvaring

Inlägg av MadModder »

Jag har en hög med sortimentskåp på en vägg.
Bild
Där finns inte bara elektronikkomponenter, utan annat smått och gott som fjädrar, magneter, genomföringar och slangklämmor t.ex.
Men naturligtvis har jag även ett gäng lådor med påsar också. :lol:

Här finns en äldre tråd med liknande tema https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=71050
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Komponentförvaring

Inlägg av swesysmgr »

För hålmonterat sortimentsaskar som dessa:
Hornbach Nordiska Plast.PNG
https://www.hornbach.se/shop/NORDISKA-P ... aljer.html
Finns i både 18-fack och 9-fack, Made in Sweden. Biltema hade förr liknande röda askar som var mycket prisvärda men de försvann för flera år sedan.

Till SMD är dessa mycket bra men lite dyra:
https://www.conrad.se/p/smd-box-vit-loc ... -st-157422

Hög kvalitet, perfekt passform, locken håller tätt för småkomponenter även om man råkar vända på lådorna. Föredrar dessa där locken håller sig i öppet läge när man plockar komponenter.
Licefa Schlund.png
Motstånds-kittet i bakgrunden är köpt på en Elfa-rea någon gång, förstår att de fick sluta sälja det då 72st Schlund-lådor måste kostat många gånger mer än motstånden de innehåller. Mycket hög kvalitet men locken stänger sig automatiskt och kräver två händer.

För billigare SMD-förvaring och enstaka hålmonterade köpte jag 5st sådana här.
Pollin SMD box.PNG
https://www.pollin.de/p/smd-systemconta ... nge-511457

OK för pengarna (många fack per krona) men inte alls samma kvalitet som Licefa ovan. Ett lock var felgjutet och stänger inte ordentligt, ett par andra hade sprickor från montering eller transport.

Väggar med Raaco är svårt om man bor i lägenhet, skulle behövas en extra garderob eller liknande att dölja dem i. Nu när t.ex. Aisler har plocktjänst där man kan få exakt rätt antal av varje komponent skickade tillsammans med korten blir det mindre meningsfullt att ha stora mängder egna komponenter på lager.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Glenn »

Jäkligt trist när man sitter och labbar lördagkväll och behöver ett 330ohms motstånd bara.. att vänta till typ tisdag-onsdag och betala 99:- i frakt för det typ, då är det så mycket smidigare att bara plocka ur lådorna.

Dom där smålådorna underst där har jag en del också, tyvärr är dom ju inte ESD-skyddade.. funkar för resistorer och kondensatorer men inte halvledare..


Själv har jag en kombination av..

- Raccoskåp på väggar
- Sortimentfack i staplar
- ESD-påsar i kartonger på hyllor

..Och en hel del rullar med ESD-komponenter som också ligger i kartonger på hyllor.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Eli »

@ swesysmgr
"Hög kvalitet" håller jag inte med om.
Plasten blir skör efter några år, så locken dras itu av fjädern. Har fått byta många till utfrästa i PCB
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Bigstone »

Törs inte lägga ut någon bild på min uppsättning, fasen vad snajsigt alla har det då! :shock: :D
Själv har jag allt i små påsar och i kartonger på hyllorna typ överallt efter min senaste flytt. Opraktiskt! :oops:

Funderade just på det där med ESD och plastlådor, oftast är de ju placerade i en plåthylla, hur skulle de funka om man jordade plåthyllan? Nog för att den är lackerad men skulle iaf. ta bort lite laddningar.
Sen kanske man skulle ju kunna dra en liten koppartjep i varje ask och en liten "tunga" på skåpet som går emot när man drar ut eller skjuter in asken? Dessutom skulle den hålla samma potential om man ställer den på en ESD matta.

Bara en liten tanke som flög förbi så där. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Komponentförvaring

Inlägg av MadModder »

Jorda via 1MΩ i så fall, som ESD-armbanden och mattorna. Direkt är lite obra.

Mitt foto ovan är drygt ett år gammalt. Det går mindre bra att få ett bild av den väggen nu utan något som är i vägen. :p
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Komponentförvaring

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Jäkligt trist när man sitter och labbar lördagkväll och behöver ett 330ohms motstånd bara.. att vänta till typ tisdag-onsdag och betala 99:- i frakt för det typ, då är det så mycket smidigare att bara plocka ur lådorna.
Håller jag helt med om men jag har standardsortiment av motstånd och kondensatorer.

Har flera gånger beställt nya av sådant jag redan har p.g.a. att jag inte kunnat hitta dem. Att behöva leta komponenter i 1h kostar alldeles för mycket konstruktions-energi, nu skall det bli ordning :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Komponentförvaring

Inlägg av swesysmgr »

Eli skrev:@ swesysmgr
"Hög kvalitet" håller jag inte med om.
Plasten blir skör efter några år, så locken dras itu av fjädern. Har fått byta många till utfrästa i PCB
Låter oroväckande, hade hoppats på lite bättre kvalitet från Licefa Made in Germany.

Beställde just en ny omgång av den ESD-skyddade varianten för att sortera upp alla små-IC som nu ligger i rör och påsar i vanliga askar. Blir 90% luft och svårt att se innehållet om jag slarvat med inventeringen.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Komponentförvaring

Inlägg av gripner »

Tänkte skapa mig ett i mitt tycke bättre system.
Jag är väll inte direkt förtjust i dessa små A5? komponent sample böcker som man kan köpa från Kina för en ok peng med komponenter i. Men de har en bra tanke bakom sig.

Jag tänkte göra något liknande men med A4 storlek, samt vettigare layout både för komponenterna och märkningen.
Givetvis skall de passa bra i en A4 pärm.
Fyller sådana "plastfickor" med komponent-strips, antingen efter tex storlek / spänning / typ etc.
Alternativt kan man ju göra det som en BOM till projekt.

Bifogar lite bilder från Fusion, svårt att rendera skiten när det bara är plast som är typ 1/10 mm tjock....
1.PNG
2.PNG
Assembly_2019-Aug-20_09-18-41PM-000_CustomizedView31127791911.png
Assembly_2019-Aug-20_09-18-58PM-000_CustomizedView562675974.png
Assembly_A4_BOM_2019-Aug-20_09-16-34PM-000_CustomizedView4268042243.png
Om det finns intresse från er andra här (relativt stort) så kollar jag med lite fabriker i Kina, så om man kan få plastmapparna tillverkade enligt specifikation/design i ok volymer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Magnus_K »

Jag tycker det är ett hel-rätt koncept! Har flera såna här "Kina-böcker" och det känns som en väldigt plats-effektivt + billig förvaring.

Kan du få dom i det formatet du visar (till ett rimligt pris) så är jag gärna med på ett samköp :tumupp:
Senast redigerad av Magnus_K 20 augusti 2019, 23:41:52, redigerad totalt 1 gång.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Komponentförvaring

Inlägg av gripner »

Kan förtydliga med att tanken är att även IC skall få plats, på en av bilderna är en strip med SOT-23 istoppad.
Bör fungera med större IC oxå, dock kanske inte en monster FPGA :)
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Komponentförvaring

Inlägg av gripner »

Fick priser från ett svenskt företag som kan göra detta. Givetvis kostar det mer, men ser gärna ett Svenska företag används.

Behövs ett verktyg som används till "svetsmaskinen"
Verktyg: (10st fack) 6.000:-

Ställkostnad: 1.300:-/tillfälle

Styckepris (Minimum 500st)
Vit botten med glkl övedel styv med ba kvalitet 13:90/st

Vid 500st blir totalkostnaden lite mindre än 30 sek så 3kr per fack + moms om man nu inte kör på företaget.,
Mycket dyrt tycker jag, dock förstår jag det i dessa volymer. men kollar man jämfört ett skåp. 300-400 sek för 40 lådor så ligger ju det på 10 sek per låda

Skulle vi tillsammans dock komma upp i lite vettigare volym, säg 5000st blir det ju kanske snarare runt 15.5sek per mapp, 1.55 per "fack" och efter lite prutande kanske ner mot 10 sek per map.

100 mappar blir 1000 sek och ger plats för 1000 olika komponenter på ett mycket i mitt tycke ordnat format.

Så frågan är hur många är intresserade. Svara med antal, givetvis inte bindande på något sätt, är ju en del att reda ut!

edit: matter är svårt
Senast redigerad av gripner 26 augusti 2019, 14:37:21, redigerad totalt 1 gång.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Komponentförvaring

Inlägg av gripner »

Gripner 200st
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Magnus_K »

Jag skulle nog kika på 100, men med lite pressat pris så 150-200 st.

Tycker nog inte priset är så tokigt ändå och hel-rätt att försöka hålla det inom Svenska gränsen.
Det närmsta färdiga alternativet jag hittar är dessa hos Farnell.
Priset hamnar lite lägre men då inte exakt som designen ovan.
Skriv svar