Komponentförvaring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Skogen »

Hade varit bra med en variant som kan monteras på en sån där DIN-skena som sitter i elskåp.
Dom kostar ju inte många kronor och är hyfsat stabila.

Får nog ta och rita på en dylik (när tid finnes).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Glenn »

malman skrev:Hackaday varianten var smutt.... så här pågår nu produktion av liknande lösning... (dock utan skruvar o fjädrar...)
Skrivs ut i 3dxtech ESD-PETG.. :)

Kastas upp på Thingiverse innom kort...

Den där var ju najs för alla de kapade band man har, enda nackdelen är ju att det är svårt att veta hur mycket som är kvar.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Komponentförvaring

Inlägg av malman »

Skogen skrev:Hade varit bra med en variant som kan monteras på en sån där DIN-skena som sitter i elskåp.
Dom kostar ju inte många kronor och är hyfsat stabila.

Får nog ta och rita på en dylik (när tid finnes).
Hade det i tanken också.. men efter en stund valde jag bort den då de inte är så praktiska i lösformat..
dvs löst på bänken blir de inte så vackra..
riskerar repa bänken osv...
så i mitt fall fick det bli en plast ram..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Glenn »

Behövs förresten ESD-PETG ? ..själva remsan är väl normalt ESD-skyddad när det behövs ?

Inte för att det skadar att ha öven hållarna ESD-skyddade, men jag kan tänka mej att ESD-PETG inte är gratis..
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Komponentförvaring

Inlägg av malman »

Dubbla kostnaden mot vanlig PETG vill jag minnas....

I detta fallet är det snarare att i en ESD-miljö vill man inte ha en massa annan plast som riskerar ladda och skapa problem på arbetsplatsen...
Det är av den anledningen det finns så mycket special ESD prylar att köpa.. verktyg, pärmar, plastfickor, sopkorgar soppåsar osv osv osv...

Så behövs... nej... men på jobbet är det en god ide....sen hur mycket div vanliga filament laddar statisk elektricitet i verklighten vågar jag inte säga..
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Komponentförvaring

Inlägg av gripner »

Fått pris på verktyget för injection molding. 3800USD, kan nog få ner det en bit kanske.

Styckpris extremt varierande beroende på volym,

Vad tror ni folk/ni själva som hobbyister skulle vara villiga att betala för ett magasin ?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Komponentförvaring

Inlägg av Perkla »

Jag har på tok för mycket komponenter överallt, men en hel del ligger sorterat i alla fall i sortimentskåp, har otroligt mycket som ligger lite här och där, och väldigt mycket som jag hittar ibland som jag inte ens visste att jag har.. Håller på omorganiserar i huset också så just nu är allt väldigt tillfälligt placerat lite här och var..

EDIT: Fattar inte varför bilderna blir sne... provat flera gånger med samma resultat.. :S
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Komponentförvaring

Inlägg av 4kTRB »

Bild

Jag har en liknande, de finns i mängder av varianter. Fungerar kanon.
Skriv svar