Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Sry »

Hejsan.

Jag är lite nyfiken på elektronik och har varit det ett bra tag men dessvärre aldrig riktigt lyckats sätta mig in i det, framförallt inte det teoretiska.

Jag har dock gått i tankarna on att försöka bygga en MIDI-Controller som mitt första projekt, jag lär mig oftast mer genom praktiskt arbete så därför känns det både som en kul idé som kommer ge mig mycket motivation (speciellt då jag faktiskt "behöver" en och känner att de flesta som finns tillgängliga inte riktigt är vad jag letar efter).

Självklart vore det nog smart att beställa och bygga ihop ett kit innan och kanske gör jag också det men inte lyckats hitta någonting som sporrar den där nyfikenheten som jag tror jag behöver och som samtidigt inte känns alldeles för svårt och avancerat för mig som nybörjare.

Kanske är även detta lite för svårt och avancerat men jag tror nog att jag kommer ha en större chans att slutföra detta än ett kit som inte riktigt tilltalar mig och kommer ha någon större praktisk funktion för mig när den är klar men som sagt, kanske beställer jag ett kit och ser om jag klarar av det innan jag börjar beställa delar inför MIDI-Controller projektet.

Det finns några videotutorials som jag tagit en titt på och jag förstår det mesta och varför man gör det även om jag kanske kommer ha lite svårare att faktiskt applicera det på ett helt eget projekt men jag kommer ta endel inspiration från dessa och i slutändan blir det kanske mer som min egna take på en av dessa projekt om ingenting kommer i vägen såklart.

Jag hade först en tanke på att den skulle vara byggs på en Raspberry Pi men märkte snart att det även finns Arduino och att den troligen var mer lämplig för detta ändamål.

Sedan tänker jag alltså att man installerar en USB-B, ett par knappar, rattar LEDS och sliders.
Sedan får jag läsa på om begränsningar och se hur långt jag kan dra det utan att det blir ett projekt som aldrig blir klart.

Vad tror ni?
Kan jag fixa det med enbart kunskap inom elektronik från gymnasiet som var över tio år sedanI och ganska glömt samt lite pill med synthar som behövt få någonting fixa och lött lite ljudkablar.
Jag tänker såklart ställa lite (troligen många) frågor här och det verkar finnas många kunniga här.
Finns det någon hör som byggt någonting liknande som kan ställa upp med några tips?
Skulle också gärna få lite tips på vad för delar jag borde titta på även om jag förstår att det är svårt innan det finns en ritning men jag känner också det är lite svårt att göra en sådan spec innan jag vet vilka delar som kan tänkas behövas och finns tillgängliga och såklart även höra vad ni tycker om att bygga detta med Arduino eller om ni skulle rekommendera annat?
Kanske någon har en länk till en sida med mycket nyttig information som även en okunnig som mig man förstå när jag läser?

Har självklart en ungefärlig vision i huvudet, vill bara inte låsa mig vid någonting eller spendera allt för mycket tid med att rita upp dessa vilket jag lätt kan fastna på. Tänker troligen använda trä på sidorna och sedan 3D-printa resten av lådan som ska husera all elektronik men innan jag fastnar i att sitta och rita upp massor idéer vill jag helt enkelt kolla med er så tid tyvärr är en bristvara.
Får återkomma med en första bild och annat när jag hört från er och vet att jag inte tar mig vatten över huvud.

Kommer självklart att uppdatera i tråden med hur projektet fortgår, jag väntar mig dock inte att komma igång med det direkt eller ha det klart förens en bit in på 2020 men en ledig helg med mycket motivation och inspiration kan såklart ändra på det, handlar ju inte om något större projekt.
Senast redigerad av Sry 24 november 2019, 19:08:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: At bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Swech »

Det som kan ställa till det är om du inte har några mätinstrument.
Du lär inte klara dig utan ett oscilloskop för att ro iland ett Midi projekt.
Men det står ju inte i tråden heller om du kanske har instrument.

Sedan är nog lådan det minsta problemet att lösa.....


Swech
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: At bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Sry »

Jag har dessvärre inte ett oscilloscop men varför skulle jag behöva det? Midi är alltså enbart datasignaler och alltså inga ljudsignaler. Jag kan ha missförstått någonting men misstänker du tänker jag vill bygga någonting annat här.

Det jag vill använda detta till är helt enkelt enbart till att navigera i min DAW (digital audio workstation) snabbare än med trackpad och tangentbord. Sedan vore det trevligt med 2x2 tryckkänsliga pads men absolut ett plus och inte ett måste.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Swech »

Visst har jag koll på Midi....
Du kommer ju att behöva skicka och ta emot digitala signaler med flera khz frekvenser
För att se att du verkligen skickar rätt och tar emot rätt så är det bra med ett oscilloskop även då det är digitala signaler

Swech
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle nog gå halvvägs. Somlig tycker att jag är lite av en copycat, men genom att studera projekt andra gjorda tidigare kan man dels få en knuff framåt.
Om du t ex jobbar med Arduino, kan du ju få lite biblioteksfiler som kan ligga till grund för vad mer du vill göra.

Jag som bygger alldeles för många syntar (3-4 stycken) har köpt 2 färdiga kort med Midi in och CV + trigg ut, eftersom det känns som Midi är ”viktigt” och göra mina maskiner mer ’universella’. Jag har en större synt och två småmaskiner (leksaks) som alla (kan) kommunicera via Midi.

Hursomhelst, gör din Midigrunka så universell som möjligt så kan du säkert göra den tillgänglig för andra.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Sry »

okej men jag förstår fortfarnade inte riktigt varför oscilloscopet behöv, alltså var problemet skulle,uppstå, mellan knappen och Arduino eller någonstans därefter? Jag är i och för sig nybörjare så du borde ha rätt men då jag inte är intresserad av att lägga till CV (förstår att det kan behövas där!) eller liknande är jag lite osäker på varför det behövs, jag skaffar nog troligen ett om det behövs (faktiskt tänkt på det flera gånger men främst för att kalibrera vintage synthar) men de som byggt liknande projekt på Youtube har aldrig nämnt ett oscilloscope men jag kanske missat någonting här eller som jag sa förut uttryckt mig fel.

Det jag alltså skulle vilja göra eller ha är:
Play (knapp)
Stop (knapp)
Record (knapp)
Slider som kontrollerar valt spår (Slider)
Slider för master spår (Slider)
Ratt som är valbar / fungerar på aktivt fönster eller dylikt (någon form av ratt, ej säker på vilken)

Gärna men inget måste:
LED lampor.
Transport information (bar och tid - visat på en LED skärm).
Ett hjul för att exempelvis snurra fram och bakåt i transport och dylikt.

Jag kan ha fel men jag trodde det i princip var att använda ett par "on / off"-switch för knapparna och att dessa sedan gick att programmera i Arduino med resten.

Om man skulle göra en super simpel controller som i att man har Stop, Rec och Play. Skulle även då behövs oscilloscope? Förlåt om jag ifrågasätter, jag har bara en känsla av att detta ska gå att göra ändå men du kan självklart ha rätt och då får jag skaffa ett oscilloscope dylikt substitut.

HUGGBÄVER, det där är ju supercoolt verkligen. Alltid varit så otroligt imponerad av dem förstår sig på synthar och speciellt dem som bygger dem! Skicka gärna någon video på dem om den är i funktionellt skick :).
Tack för tipsen förresten, ja det blir nog att ändra några detaljer och på så vis bygga ihop mitt projekt snarare än att starta helt från scratch. Vore såklart väldigt kul att skapa någonting som andra har nytta av men så pass intressant har jag svårt att tro den blir len om någon letar efter en kompakt, enkel controller så kanske den personen vill bygga någonting liknande och då är såklart allt jag gjort något som står till förfogande. :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av prototypen »

<<<men de som byggt liknande projekt på Youtube har aldrig nämnt ett oscilloscope men jag kanske missat någonting här eller som jag sa förut uttryckt mig fel.>>>

De kanske gömt undan skåpet och alla prototyper och bara visar upp det som fungerar...... man vet aldrig.
MIDI har blivit en yvig standard så du har mycket att läsa på.

Protte
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av ajje »

Digitalt oscilloskop är oumbärligt när du vill titta på vad som faktiskt kommer ut på midibussen och jämföra det med vad du räknar med ska komma ut på bussen. :D
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Hobbyisten »

Det är en fråga om pedagogik du ställer, det är ett digert projekt du ska göra, om man inte kan grunderna är det "tusen" saker som kan gå fel, för felsökning är nästan garanterat nåt du får göra. Men här på forumet är vi till för att uppmuntra varandra, så med brinnande intresse, envishet och tålamod kan du nog ro hem det. Starta en projekttråd om detta så kommer många att följa det med intresse och hjälpa dig :)
BJ
Inlägg: 8270
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av BJ »

Och om du köper ett oscilloskop, så tänk på ljudnivån.
En brummande eller vinande fläkt gör det inte direkt
lättare att koncentrera sig. Ett tips bara. :)
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av kodar-holger »

Det byggdes fantastiska maskiner och apparater långt innan oscilloskopet var uppfunnet. MIDI på tvåtråd är en enkel sak och jag kan inte heller förstå varför man skall behöva titta på signalerna med ett oscilloskop. Det är vanlig seriekommunikation även om det är en udda baudrate och strömslinga istf spänning men so what. Med lite list kommer man undan med en lysdiod och tålamod.

Jag rekommenderar en byggsats om du aldrig byggt något tidigare. Det första "problemet" du får lär vara lödning och då är ju en byggsats ett bra sätt att komma undan problemen med att konstruera själva.

Arduino är ett utmärkt sätt att gå vidare. Efter att ha sett senaste EEV-blog videon blev jag själv förskräckt över hur en del älskar att krångla till programvaruutveckling. (Och jag är själv en del av problemet). Arduino är ett mycket bra sätt att skala bort det man som nybörjare inte vill se.

Vill du köra midi över USB rekommenderar jag Teensy. Dom kan vara lite dyra om man jämför med kina-kopior av arduino men jag anser dom väl värda sina pengar med tanke på prestanda och att där finns färdiga MIDI-bibliotek både för USB och "vanlig" serieport. https://www.pjrc.com/teensy/ https://www.lawicel-shop.se/teensy-lc

Lycka till.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En enkel omvandlare med diskreta kretsar hittar du hos salige Ray Wilson: http://musicfromouterspace.com/index.ph ... 31&VPH=842. Längst mner i The Cave finns hans variant med ganska mycket info.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Sry »

Tack för tipsen och ja kanske är en byggsats / kit en bra idé som första steg men jag tror absolut en midi controller på denna nivå ska kunna lösas och antingen med eller utan oscilloscopet. Men det får bli ett senare köp om jag märker att det behövs men jag är ändå nyfiken på var detta skulle kunna behövas; mellan knappen och mikroprocessorn? Mellan mikroprocessorn och usb-utgången? Usb och dator (mindre troligt)?
Eller är det främst vid pads / en pad-matta på något som 4x4 eller dylik?

Ska väl iaf kolla upp Teensy lite och lägga det på minnet tills dess att jag kommer igång.

Vilka kit borde jag titta på? Främst för studio/musik jag är intresserad av men finns det mer än så är det såklart intressant, vilka sidor rekommenderas?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gör en lov in på 99music.se och kolla deras DIY-avdelning.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Glattnos »

Sry skrev:Tack för tipsen och ja kanske är en byggsats / kit en bra idé som första steg men jag tror absolut en midi controller på denna nivå ska kunna lösas och antingen med eller utan oscilloscopet. Men det får bli ett senare köp om jag märker att det behövs men jag är ändå nyfiken på var detta skulle kunna behövas; mellan knappen och mikroprocessorn? Mellan mikroprocessorn och usb-utgången? Usb och dator (mindre troligt)?
Eller är det främst vid pads / en pad-matta på något som 4x4 eller dylik?
Efter 10 års pillande med elektronik köpte jag ett digitalt oscilloskop och insåg direkt att jag väntat minst 9 år för länge.
Man kan mäta kontaktstudset i olika knappar, den kan avkoda seriell data och hacka upp signalen så att man kan se exakt vad som går snett, man kan se om delar av en krets ger störningar i andra delar och liknande. Man kan se hur branta flanker ett RC-filter ger och hur ojämn spänningen är från olika spänningsregulatorer samt testa hur mycket kapacitans man behöver lägga till för att nå tillräcklig stabilitet. Och typ tusen andra saker.

Jag hade nog lärt mig det jag lärde mig på 10 år på ca 2 år istället om jag hade köpt ett digitalt oscilloskop direkt. Jag säger inte att man måste ha ett men för mig är det mycket roligare att hålla på nu när jag har ett och då lär jag mig mer och mycket snabbare.

Tycker man att elektronik är roligt så är mitt tips att skaffa en bra multimeter och ett bra digitalt oscilloskop för att det blir roligare och lättare då. Jag fattade knappt var ett oscilloskop var eller vad man skulle använda det till förrän jag faktiskt skaffade ett och då fattade att det mäter spänning över tid med en precision och hastighet som jag knappt trodde var möjlig :)

Jag byggde ju en hel del prylar som funkade under de 10 åren jag saknade oscilloskop men jag inser ju också hur enormt mycket tid jag skulle sparat under den tiden om jag hade haft ett från början :)
Skriv svar