Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baseband
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 augusti 2019, 21:48:23

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Baseband »

Tack för länkarna och svaren! Fick fläkten att snurra :D Ja, som novis tar jag åt mig av infon ni tillhandahåller, ni verkar vara några snäpp mer bevandrade inom området än vad jag är hehe. Jag kanske uppdaterar tråden med lite bilder sen senare! Ska se om jag får låna grannens 3D-printer för att skriva ut ett litet chassi med hål för strömbrytare, hoppas han är på bra humör...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta blev ju ett bra inlägg med en suverän tvist!
Våga fråga grannen och ha ett bollplank. Det är viktigt!
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av GastonDeVille »

Det är absolut helt rätt att mäta två gånger innan man kopplar. Hur duktig man än är eller tror sig vara så kan de mest intressanta fenomen uppstå. Typ att man kopplar plus och minus bakofram :roll:
Eller tråden som inte har något i andra änden :lol:
Men vissa dagar går allt perfekt och man sitter där förvånad och allt funkar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Glenn »

"Att mäta är att veta!" :)
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2359
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av ajje »

"Men man måste veta vad man mäter!" :D
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Krille Krokodil »

GastonDeVille skrev:Det är absolut helt rätt att mäta två gånger innan man kopplar. Hur duktig man än är eller tror sig vara så kan de mest intressanta fenomen uppstå. Typ att man kopplar plus och minus bakofram :roll:
Eller tråden som inte har något i andra änden :lol:
Men vissa dagar går allt perfekt och man sitter där förvånad och allt funkar.
Med företagets guldkort i plånboken och Kjell & Co på pendlingsvägen kan man köra metoden "Friskt kopplat hälften brunnet!".

Tack och lov har de 100 gånger dyrare industrimodellerna av samma sak en massa skyddskretsar och tål i regel felkoppling,

Men jag har lovat mig själv att aldrig mer slarv-prototypa, i regler så spiller man mycket mer tid på den glappande och
strulande protoypen än vad det hade tagit att tillverka det mer ordentligt från början.

Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av tecno »

The seven P's is easy to remember :D
Baseband
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 augusti 2019, 21:48:23

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Baseband »

Hej allihopa, här får ni lite livstecken från mig! Har äntligen fått en massa jobb gjort och är lite ledig på första gången på länge, så nu sitter jag här med mitt ytterst komplexa (hehehe) projekt, så jag har inte gett upp ;)

I alla fall, jag fick ett par kablar med krokodilklämmor av min kompis så nu kan jag testa min krets mycket enklare. Jag har stött på lite problem (vilket jag ser som en bra sak för då kommer jag nog lära mig lite nyttiga felsökningskunskaper). Fläkten snurrar som den ska ibland, ibland helt död. Jag misstänker att strömkällan eventuellt är felande, men det är ju hittills bara rena spekulationer så jag håller på att leta efter kablar jag kan koppla in i min multimeter (som jag också fick av min kompis) för att kunna testa strömkällan.

Förresten, detta är inget "hej kom och hjälp mig"-inlägg utan ville mest uppdatera lite för någon kanske tycker det är kul att följa mitt lilla detektivarbete hehe. Jag kanske till och med uppdaterar med lite bilder så får ni dessutom se min sparsamt inredda verkstad :)
Skriv svar