Hur ska jag koppla lysdioderna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Hej, jag har 8 stycken lysdioder, ett batteri och en 1-pol tryckströmbrytare som är normalt av. Jag försöker koppla lysdioderna så att de tänds och slocknar på rad en efter en, genom knapptrycken på tryckströmbrytaren.

Jag vill alltså att tryck 1 tänder lampa 1 (och sedan släcker lampa 1 när jag släpper knappen) tryck 2 tänder lampa 2 (och släcker) tryck 3 tänder lampa 3 (och släcker) tryck 4 tänder lampa 4 (och släcker) osv. När den åttonde lampan lyst och släckts så upprepas hela processen igen. Det nionde knapptrycket tänder alltså lampa 1, det tionde lampa 2 osv.

Hur gör jag detta?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Icecap »

Det låter faktisk som en skoluppgift. Är det sant?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När du fick uppgiften! Vad var syftet med den?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Elnoob skrev:Hur gör jag detta?
Med elektronik: reläer, IC eller mikrokontrollerkretsar. Googla lite och återkom när du har ett hum om hur man ska göra. :wink:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av PeterH »

Med dom delar du listat kommer du inte få det att fungera, vilka förutsättningar har du fått?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av ToPNoTCH »

Icecap skrev:Det låter faktisk som en skoluppgift. Är det sant?
Om det där är en skoluppgift behöver dom en ny lärare.

Det går inte att lösa med de delar som redovisats.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Icecap »

ToPNoTCH: det kan du ha rätt i - men jag har sett en del skoluppdrag som allvarligt får mig att tveka på om IQ är lägre än skonummer hos vissa lärare.

Men ja, det går rimligt enkelt att lösa med en 4017, lite debounce och et par transistorer förutom några motstånd och kondensatorer.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Swech »

Det är väl inte fredag idag?
Svårt att skylla på onykterhet men hur tusan kan svaren dra iväg så upp åt väggarna?
En gissning spinns vidare på och skit kastas åt höger och vänster
Sedan kommer svar att "ja du lille vän... fråga inte oss... du får lista ut detta själv
och återkom då du gjort det"

Konstigt att inte fler nya användare ställer frågor :humm:

Swech
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

De listade delarna är de som jag ska utgå ifrån, men uppgiften är att ta reda på vad mer jag behöver utöver de redan nämnda delarna för att få det att fungera. Jag har sökt endel på nätet, men finner inget som passar min uppgift.

Fann i vart fall något som hette ”decade counter/Johnson counter” (vad heter det på svenska?) vilket är någon form av vippa (flip-flop). Är det en sådan jag behöver? Hur går jag sedan tillväga för att koppla den? Behöver jag en ”debounce”? Behöver jag en transistor?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Icecap »

Aha - skoluppgift!

Ja, en 4017 är en Johnson-counter med 10 utgångar (0 till 9). Om man kopplar Reset på den till utgång 8 kommer den att räkna 0 till 7.

Sedan måste du ge tydliga klockpulser (mekaniska brytare har 'bounce' som ger många slutningar och brytningar när man trycker på den) med lite filter.

För att släcka LED'na när knappen släps behövs antingen någon gate eller en transistor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hint 1: CD4017
Hint 2: switch debouncer

Tips: Nu använder jag DuckDuckGo istället för Google som sökmotor men skitsamma - när du googlar, kolla vad som dyker upp om du tittar efter bilder!

Fråga: Kan du elektronik? Eller snarare - hur mycket elektronik kan du?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Icecap skrev:För att släcka LED'na när knappen släps behövs antingen någon gate eller en transistor.
En debouncer med 4011 har ju två utgångar. Utgång 1 kan ju klocka räknaren medan utgång 2 ger spänningsmatning (via trissa) till lysdioderna.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Icecap skrev:ToPNoTCH: det kan du ha rätt i - men jag har sett en del skoluppdrag som allvarligt får mig att tveka på om IQ är lägre än skonummer hos vissa lärare.

Men ja, det går rimligt enkelt att lösa med en 4017, lite debounce och et par transistorer förutom några motstånd och kondensatorer.
CD4017 chip? Skulle koppling på bilden nedan fungera, eller finns det någon bättre lösning? Hur fungerar egentligen schemat, jag ser bara två stycken lysdioder? Var är batteri källan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Elnoob 12 augusti 2019, 23:11:30, redigerad totalt 2 gånger.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

HUGGBÄVERN skrev: Fråga: Kan du elektronik? Eller snarare - hur mycket elektronik kan du?
Inte mycket, använder denna simulator https://falstad.com/circuit/ just nu, men lyckas inte få kopplingen att fungera.. Det jag behöver för denna uppgft verkar inte finnas i simulatorn?
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Det här klippet visar i detalj vad jag försöker göra:
Skriv svar