Sida 2 av 3

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 20:51:55
av elbjörne
1-2=11,2 ohm
2-3=36,2 ohm
1-3= 25,0 ohm mätt med Fluke 23

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 21:24:32
av elbjörne
Tack så länge, måste tyvärr sluta nu och i morgon är jag bortrest. Jag försöker återuppta kontakten på lördag.
Tycker att Icecap och Madland har motsägande uppgifter angäende kondingens inkoppling, vad är rätt????
Hej så länge, förstår ej heller hur man apterar en sån där glad gubbe, så jag skriver GLAAAAD-

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 9 augusti 2019, 05:37:40
av MadModder
Nej vi säger samma sak. :)
Ur motorns synvinkel har fas och nolla ingen betydelse när det gäller enfas. Du kan byta plats på brun och blå och det blir ingen skillnad.
Så om du flyttar blå från 2 till 3 går 230V in på andra sidan kondensatorn.
Det är skillnaden mellan fas och nolla som räknas, inte att fasen växlar mellan +230 och -230 och nollan står still.
Kondensatorn måste sitta mellan 2-3.
Ena 230V-ledaren på 1, och andra 230V-ledaren på 2 eller 3 beroende på vilken riktning som önskas.
Jag tror motorn kanske kan bli svagare om du kör den baklänges så.

Men annars finns ju metoden att byta ut kondensatorn mot en drossel för att byta håll, som i videon jag länkade till.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 9 augusti 2019, 07:54:14
av TomasL
Problemet är a6tt de flesta enfasmotorer tappar minst 50% av momentet, om inte lindningarna är symetriska, vilket de inte är i detta fallet.
Enkelt uttryckt, glöm det hela. Skaffa en trefasmotor i stället, eller bygg ett backslag.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 9 augusti 2019, 08:01:07
av Icecap
Håller med Tomas - den asymetriske lindning betyder att motorn inte är gjort för att reversera. Den klarar det nog - i korta stunder med ganska minskat vridmoment.

Så motorn är inte gjort för det helt enkelt.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 9 augusti 2019, 09:05:53
av MadModder
Men lugn nu. Vad säger ni om en reaktor istället för konding för att byta håll?
Den fasförskjuter ju 90° åt andra hållet, och matningen ligger kvar på huvudlindningen.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 9 augusti 2019, 10:01:28
av Thomas O
Det är ju en lyftanordning sä neråt behövs betydligt mindre moment än uppåt.
Hur bromsas lyften? är det via en snäckväxel?

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 12:28:41
av elbjörne
Hej igen,ursäkta att jag ej hört av mig tidigare. Fantastiskt med alla förslag jag fått av er, det snurrar lite i huvudet.
Lyftanordningen för vattenskotern är av typ wirewinch flerblocksutväxling med snäppbroms. Mycket lättvevad vid höjning och ännu lättare nedåt. Jag tänkte försöka koppla enligt MadModders förslag att skifta 220 v nolla från 2 till 3. det innebär att 2 blir ensam med ena konding sidan, och 3 behåller sin kondingsida pluss 220 v nolla blå kabel. Styrningen hade jag tänkt med ett 220v dubbelrelä 40 A av biltyp, litet och nätt. Hoppas jag tänkt rätt nu. Drosselförslaget blir väl VARMT??
Några kunskaps frågor, hur förhåller sig ohmtal till startmoment varvtal, kan jag montera dubbla kondingar (olika Mf) för start i vä - hö rotation och få mera moment. Min konding 10Mf +/- 5%. Troligen ej nödvändigt, men kunskap är ju kul.
Ps hur F-N anbringas smilies???

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 12:32:24
av säter
Du utgår alltså ifrån en handvevad winch?

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 12:43:04
av elbjörne
ja

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 12:45:27
av säter
Är det inte bättre att köpa färdig winch för 220V enfas?

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 12:51:11
av breflabb
(Ps hur F-N anbringas smilies???)

Det är bara att klicka på den du vill ha när du besvarar ett inlägg :D

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 12:54:19
av elbjörne
Det tänkte jag inte på, bra förslag???

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 12:55:53
av säter

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 11 augusti 2019, 13:03:19
av TomasL
Eller en 12V Vinch