Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.17 2019-08-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 19.51 2019-08-08 

Blev medlem: 15.52 2019-08-06
Inlägg: 13
1-2=11,2 ohm
2-3=36,2 ohm
1-3= 25,0 ohm mätt med Fluke 23


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.24 2019-08-08 

Blev medlem: 15.52 2019-08-06
Inlägg: 13
Tack så länge, måste tyvärr sluta nu och i morgon är jag bortrest. Jag försöker återuppta kontakten på lördag.
Tycker att Icecap och Madland har motsägande uppgifter angäende kondingens inkoppling, vad är rätt????
Hej så länge, förstår ej heller hur man apterar en sån där glad gubbe, så jag skriver GLAAAAD-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 04.37 2019-08-09 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 21376
Ort: MadLand (Enköping)
Nej vi säger samma sak. :)
Ur motorns synvinkel har fas och nolla ingen betydelse när det gäller enfas. Du kan byta plats på brun och blå och det blir ingen skillnad.
Så om du flyttar blå från 2 till 3 går 230V in på andra sidan kondensatorn.
Det är skillnaden mellan fas och nolla som räknas, inte att fasen växlar mellan +230 och -230 och nollan står still.
Kondensatorn måste sitta mellan 2-3.
Ena 230V-ledaren på 1, och andra 230V-ledaren på 2 eller 3 beroende på vilken riktning som önskas.
Jag tror motorn kanske kan bli svagare om du kör den baklänges så.

Men annars finns ju metoden att byta ut kondensatorn mot en drossel för att byta håll, som i videon jag länkade till.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.54 2019-08-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 31866
Ort: Borås
Problemet är a6tt de flesta enfasmotorer tappar minst 50% av momentet, om inte lindningarna är symetriska, vilket de inte är i detta fallet.
Enkelt uttryckt, glöm det hela. Skaffa en trefasmotor i stället, eller bygg ett backslag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.01 2019-08-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 23962
Ort: Aabenraa, Danmark
Håller med Tomas - den asymetriske lindning betyder att motorn inte är gjort för att reversera. Den klarar det nog - i korta stunder med ganska minskat vridmoment.

Så motorn är inte gjort för det helt enkelt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.05 2019-08-09 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 21376
Ort: MadLand (Enköping)
Men lugn nu. Vad säger ni om en reaktor istället för konding för att byta håll?
Den fasförskjuter ju 90° åt andra hållet, och matningen ligger kvar på huvudlindningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.01 2019-08-09 

Blev medlem: 17.38 2012-11-02
Inlägg: 32
Det är ju en lyftanordning sä neråt behövs betydligt mindre moment än uppåt.
Hur bromsas lyften? är det via en snäckväxel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.28 2019-08-11 

Blev medlem: 15.52 2019-08-06
Inlägg: 13
Hej igen,ursäkta att jag ej hört av mig tidigare. Fantastiskt med alla förslag jag fått av er, det snurrar lite i huvudet.
Lyftanordningen för vattenskotern är av typ wirewinch flerblocksutväxling med snäppbroms. Mycket lättvevad vid höjning och ännu lättare nedåt. Jag tänkte försöka koppla enligt MadModders förslag att skifta 220 v nolla från 2 till 3. det innebär att 2 blir ensam med ena konding sidan, och 3 behåller sin kondingsida pluss 220 v nolla blå kabel. Styrningen hade jag tänkt med ett 220v dubbelrelä 40 A av biltyp, litet och nätt. Hoppas jag tänkt rätt nu. Drosselförslaget blir väl VARMT??
Några kunskaps frågor, hur förhåller sig ohmtal till startmoment varvtal, kan jag montera dubbla kondingar (olika Mf) för start i vä - hö rotation och få mera moment. Min konding 10Mf +/- 5%. Troligen ej nödvändigt, men kunskap är ju kul.
Ps hur F-N anbringas smilies???


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.32 2019-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16823
Ort: Säter
Du utgår alltså ifrån en handvevad winch?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.43 2019-08-11 

Blev medlem: 15.52 2019-08-06
Inlägg: 13
ja


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.45 2019-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16823
Ort: Säter
Är det inte bättre att köpa färdig winch för 220V enfas?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.51 2019-08-11 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 1895
Ort: Sörmland
(Ps hur F-N anbringas smilies???)

Det är bara att klicka på den du vill ha när du besvarar ett inlägg :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.54 2019-08-11 

Blev medlem: 15.52 2019-08-06
Inlägg: 13
Det tänkte jag inte på, bra förslag???


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.55 2019-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16823
Ort: Säter
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035488


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.03 2019-08-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 31866
Ort: Borås
Eller en 12V Vinch


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010