Sida 1 av 3

220 volt elmotorstyrning

Postat: 6 augusti 2019, 17:30:58
av elbjörne
Hej alla electrokunniga medlemmar, detta är mitt första inlägg i forumet.
Jag ska försöka bygga en elmotordrift till min handdrivna vattenskoter lyft.
Hoppas kunna använda en elmotor från 220 v (800W) vattenpumpautomat. Allt
mekanisk verkar stämma,men då skotern måste kunna både lyftas ur vattnet
och även sänkas ner, så måste ju motorn (enfas) kunna växla rotationsriktning.
Är detta möjligt med någon smart uppkoppling, kondensator eller liknande??
Har tyvärr ej tillgång till 3 fas el. Hoppas att någon har en lösning.

mvh elbjörne.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 6 augusti 2019, 17:40:00
av Icecap
Välkommen till forumet.

Huruvida man kan välja riktning på motorn vet bara du, behöver den en driftkondensator kan det finnas en skaplig chans för att det går.

Om du kan ta kort på motorn och märkesskylten och lägga in dom här blir allting mycket enklare att svara på.
Se till att de är i fokus och tydliga, är det omöjligt att få precis allt med kompletterar du med text.

Det finns folk här som vet de mest fantastiska saker - och ger man dom en lillfinger kan man ofta få hela handen och en kopp kaffe att ha i den.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 6 augusti 2019, 19:58:06
av elbjörne
Hej, har tyvärr lite svårt att ordna en tydlig bild så här kommer elmotor data i text.
PA 800 W 230 v 50 HZ 2850 rpm.
Förtydligande, Jag hoppas kunna styra motorn i både vänster alternativt höger varv.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 6 augusti 2019, 20:12:09
av Lennart Aspenryd
Alternativet kanske är en enkel växelanordning! (spak med kugghjul)! Krångla inte till det!

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 15:06:44
av MadModder
Det går mig veterligen endast att byta håll på en enfasmotor genom att flytta på driftkondensatorn om där finns någon.
Typiskt motorutseende:
1hp-electric-motor-500x500[1].jpg
Men det går inte på precis alla. Men om det går är det lätt att mha en omkopplare byta plats på kondensatorn när så önskas.
Det räcker då med en enda flerpolig vridomkopplare för 230V som har tre lägen med helt avstängt i mittenpositionen för att samtidigt koppla kondensatorn till rätta positioner och slå till spänningen.
Exempelvis med en sådan här:
8204[1].jpg
Det går att säga mer om vi får reda på exakt vad det är för motor. "PA 800W" mm. ger inte mycket.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 15:20:37
av PTC
Skulle det inte gå med en 230V frekvensomformare? Om den är trefad 230

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 15:49:17
av elbjörne
Kan du utveckla lite, trodde frekvensomformare reglerar varvtal inte riktning.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 17:48:05
av MadModder
Om det går att komma åt lindningarna som på en trefasmotor så kan man köra med trefas från en frekvensare och när man med den vänder på fasordningen så går ju motorn baklänges.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 18:10:57
av PTC
MadModder skrev:Om det går att komma åt lindningarna som på en trefasmotor så kan man köra med trefas från en frekvensare och när man med den vänder på fasordningen så går ju motorn baklänges.
Precis och sen kan man enkelt styra hastigheten med :)

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 18:42:47
av elbjörne
Hej tack så mot fas och nolla mycket för svaret, men detta verkar lite över min nivå. Är enklare att skifta kondensatorns poler mot fas och nolla. Jag ser tre ledare som går till motorns lindningar. En kommer från anslutningssladdens bruna ledare, den andra från anslutn. blå och byglad mot kondensatorns ena aslutning, den tredje direkt till kondens. andra pol.
Har du någon ide hur man kopplar om för att ändra rot.riktning?

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 18:56:34
av MadModder
Den 230V-ledare som sitter tillsammans med ena kondensatorledaren flyttar du bara till den andra kondensatorledaren. Klart.
MEN! Om den andra lindningen bara är en hjälp(start)lindning kan den till slut brinna upp.

Mät motståndet mellan de tre motoranslutningarna för säkerhets skull.
1-2 = ? Ω
1-3 = ? Ω
2-3 = ? Ω

Fast det kanske går att göra såhär om du får tag i en tillräckligt biffig reaktor, så slipper du tänka på eventuell klen hjälp/startlindning. :)

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 19:44:33
av elbjörne
För att bli säker vad du menar, teoretist klipper jag båda konding ledarna och ansluter dom omvänt.
Bör ohmtalen vara lika, har hjälpstartutförandet olika ohmtal?? vad kan vara troligt värde??

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 19:52:38
av Icecap
Motståndet i lindningarna är av stor betydelse, de visar OM motorn klarar av att reverseras eller om det blir rökbildning.

Om motorn klarar jobbet ska man växla på vilken sida av motorkondingen som fasen ska tryckas in på. Motorkondingen ska vara fastkopplat jämt.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 20:00:18
av MadModder
Det spelar ingen som helst roll åt vilket håll kondensatorn sitter. Den gör samma sak åt båda håll. Låt den sitta kvar som den sitter.
Det du ska byta är på vilken sida av den du stoppar in 230V.

Mät motstånden först! Presentera dem här så kan vi säga om värdena är rimliga och gå vidare efter det.
Det blir inget vettigt av att vi ska sitta här och gissa.

Re: 220 volt elmotorstyrning

Postat: 8 augusti 2019, 20:06:59
av PTC
Välj helst en som mäter noggrant.