Inkoppling varvräknare via generator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Uttis »

Jag har en dieselmotor jag vill se varvtalet på, jag har en mätare från biltema och en generator med W uttag.
Kopplar man in mätarn rakt av ligger varvet över max på mätarn vid verkliga 1000rpm.

Jag tog en titt på signalen från W, jag tyckte den såg rätt fin ut så jag hittade en 4027 i garderoben
som jag tänkte kunde dela ner signalen 2ggr.
IMG_20190815_195542.jpg
https://www.renesas.com/eu/en/www/doc/d ... 027bms.pdf

Det funkar bra på bänken men inte i verkligheten,(bara chippet +kabel inga kringkomponenter) är mätarn
inom sitt område hoppar den rätt vilt så jag antar att det är störningar nånstanns.

Jag har provat med ett RC(1kΩ 100uF) filter på ingången till 4027 men då dog nog insignalen.

Har ni nå ideer på vad man ska hitta på?

Signalen från W uttaget ser ut att vara 18V, 4027 kretsen som den går till pallar 20V bör man
byta till nån annan eller finns det nått man kan sätta imellan som ändrar nivån?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Marta »

Milde vilde vilka hisnande konstruktioner...

Signalen måste givetvis konditioneras med filter, begränsare och smidtrigger t.ex. innan den går vidare till en delare. 4059 hade varit fin där, men är dessvärre obsolet... En MCU med lämpligt program är nog det bästa med dagens utbud.

Angående filter. GIVETVIS försvinner signalen med 1k/100µ... En RC-länk med tidskonstant t.ex. 1/3 av högsta frekvens och klippdioder. Sedan in på en CMOS-buffer med ST-ingång genom ett motstånd på 100k och kanske en liten konding till jord för att ytterligare skydda kretsen mot destruktion.

Efter buffern får signalen delas ned för att passa varvräknaren. 2 pulser per varv för en vanlig fyrtaktare.

Kan säkert göras bättre, men är en enkel utgångspunkt för något som bör kunna funka. Räknar jag rätt blir det ett delningstal på 8.7. Med fast logik får det göras med en generator som ger en skur på 10 pulser vid varje puls in och sedan dela med 87. Eller 100 pulser och dela med 870 för att få finare justeringsmöjlighet. Blir mycket enklare med en liten MCU.
Senast redigerad av Marta 16 augusti 2019, 12:13:58, redigerad totalt 2 gånger.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av svanted »

en varvräknare ska ju kopplas in på tändspolen, den som går till brytarspetsen,
och där finns dels en 0-12-0 signal men även en spik vid negativ flank på flera hundra volt, så mätaren ska tåla massor av volt.
och frågan är vad den använder sig av?
12V signalen eller kanske högspänningsspiken?
edit:
alltså om det är spiken så räcker det ju itne att driva med en fyrkantvåg från generatorn eller en logikkrets...

för en 4 cyl motor är den ju 2 ggr varvtalet.
det du mäter motsvarar 10000 rpm för en 4 cyl och 5000 för en V8
så du borde dela med 10.
Senast redigerad av svanted 16 augusti 2019, 12:27:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av tecno »

Jag har en dieselmotor
hsd
Inlägg: 2125
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av hsd »

Det ska finnas kalibreringsswitchar på baksidan av instrumentet
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av svanted »

tecno skrev:
Jag har en dieselmotor
om du syftar på mig så såg jag det och svarade efter de förutsättningarna,
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Uttis »

Mätarn är avsedd för en dieselmotor med W uttag, justering av varvvisningen finns på baksidan men så mycket kan man inte trimma ner med den sen när nålen hoppar runt så tror jag att det är nån form av störning inte bara att området är fel.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av peo007 »

svanted skrev:en varvräknare ska ju kopplas in på tändspolen, den som går till brytarspetsen,
En dieselmotor har ingen tändspole eller brytarspetsar !!!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Marta »

"Mätarn är avsedd för en dieselmotor med W uttag, "

Det framgick inte tydligt i första inläget. Beklagar missförståndet.
Kolla då med Biltema om den skall fungera med Din bil. I så fall har Du rätt att få en ny som är i fungerande skick. Du kan testa varvräknaren med en tongenerator. Kontrollera så signalen räcker, varvräknaren kanske lastar hårt.

Finns där anledning att tro där är störning eller annat problem som någon del i elsystemet som inte är original? Sitter jorden på ett vettigt ställe? I generatorns gods kan nog vara bra.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av svanted »

peo007 skrev:
svanted skrev:en varvräknare ska ju kopplas in på tändspolen, den som går till brytarspetsen,
En dieselmotor har ingen tändspole eller brytarspetsar !!!
ok, jag kanske var lite otydlig...
eller så kanske du förstår, om du läser vidare i inlägget....
jag pratade om en varvräknare för bensinmotorer och vilka egenskaper den kan ha på ingången,

och edit igen,
nu var det en varvräknare för W utgången från en generator, vilket inte riktigt framgick...
så bortse ifrån hela mitt inlägg,
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Uttis »

Lämna tillbaka är nog inget alternativ ska jag inte ha den själv får jag sälja den till nån där den passar rakt av.

Med en kondensator mellan insignalen och jord funkar varvräknar felfritt bortsett från att den visar förmycket, 4000 istället för 1000. Delar man med 3 blir det nog lagom med justeringen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Marta »

Det där känns som en felaktig lösning.

Du har mätt och vet att Du har 290Hz vid 1k rpm. Är detta inom mäterens specifikation? Den måste ju tillverkaren/Biltema ha. Annars mät upp den med tongenerator där Du har kontroll över signalens amplitud och kvalitet.

Skall det delas med 3 så är det hyfsat lätt gjort, men insignalen måste konditioneras och utgången nog buffras om det skall bli bra.

Tillägg: Om det är Biltema 25-8029 så har den enligt .pdf på hemsidan justeringsområde 30..250 Hz vid 500rpm. Dina 145Hz (om scopet visar signalen vid 1000 rpm) är väl inom detta område. Antingen är signalen störd, eller fel amplitud. Förutsatt mätaren är hel.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Uttis »

Nej det är en äldre utgången modell jag har, i den manualen står det ej vad den har för område mer än 0-6000rpm men troligen är dom rätt lika.


Jag har ingen tongenerator tyvärr men det kanske är dags att skaffa en.

Hur konditionerar man insignalen? Hur vet jag vad för skräp som ska bort?

Signalen jag har på W uttaget är rätt fyrkantigt jag hade trott att det skulle vara mer sinusformad?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av Marta »

Signalen blir rätt fyrkantig, likriktaren i generatorn klipper den. Det är precis som det skall vara.

Det är förvånande att den inte funkar. Skall givetvis inte behövas extra kladd på en sådan produkt. Är jordningen ansluten i en bra punkt? En godtyclig plåt under instrumentbrädan är osäkert hur bra jord det är.

Prova t.ex. 1k i serie och 100nF eller kanske 220nF till jord till att börja med.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Inkoppling varvräknare via generator

Inlägg av prototypen »

Du har ju oscilloskåp, prova med lite olika komponentvärden till dess signalen börjar bli lite rundare i hörnen.
Med en potentiometer typ 10 kohm är det fort ändrat motståndet.

Protte
Skriv svar