Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.25 2019-08-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 07.41 2019-08-08 

Blev medlem: 19.04 2009-06-11
Inlägg: 2036
Ort: Skövde
Kanske även tänka på att återställer man nödstoppet ska inte maskinen starta upp automatiskt igen utan en manuell resetknapp istället.
Även små maskiner kan vara farliga om dom startar upp när man drar ut nödstoppet :humm:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.44 2019-08-08 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10060
Sådär är det byggt på många industrimaskiner. Induktiva givare för nollning och sedan mekaniska givare som triggar nödstoppet om styrningen inte fungerat som den ska och maskinen kör förbi dom induktiva givarna.

I det läge behövs en tekniker oavsett och han vet hur man kopplar förbi reläet så man kan köra loss.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.00 2019-08-08 

Blev medlem: 15.53 2019-08-06
Inlägg: 7
Tack för input

Krokodil: Har testat att dra kontakten och kollat tiden, kändes som den stannar tillräckligt snabbt. Maskinen står i ett skåp, så är mer för att maskinen inte ska gå sönder för mycket om något blir galet och inte primärt till personsäkerhet (tänker aldrig köra spindlen när dörren är öppen)

Lasp: Jo manualen till mach3 har jag läst några gånger. Men spindlen är ej inegrerad till mach3, så då har jag inte så stor nytta av den ;-)

hawkan: håller helt med

PTC: helt klart. Har för mig att varken spindle eller stegmotorerna gär igång när strömmen kommer tillbaka (längesedan jag testade...), detta ska dubbelkollas. Men vet man bara om det så ser jag inget större problem i det


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.32 2019-08-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 8919
Ort: Helsingborg
Maskinens lägen på den stora styrs av just induktiva givare. Detta med utanförstående mikrobrytarespröt är för slikt som aldrig skall hända. Dvs. Osannolikt .
Som det nu är har ju softgränserna snygga inbromsningar satta.
Det här med accelera och retardera är inte alltid lätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.42 2019-08-08 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 5306
hawkan skrev:
Ett nödstopp ska alltid vara ett nödstopp.
Möjligen kan man informera styrsystemet om att ett nödstopp har skett och det kan
vidta lämpliga åtgärder. Ifall det funkar och inte har hängt sej eller nåt.


Mja, vissa styrsystem sköter nödstoppen i princip helt inom styrsystemet. Nödstoppsknapparna
kopplas direkt till säkra ingångar, servon och spindlar bromsas till stopp och alltihopa sköts av
styrsystemet. Säkra utgångar håller koll på ventiler som behöver stängas osv.
Inga särskilda nödstoppsrelän eller kontaktorer används överhuvudtaget.

Så det hänger lite på vad det är för styrsystem...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Castor och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010