Tvåportsparametrar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Tvåportsparametrar

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har försökt lära mig vad dessa olika parametrar innebär:
1) h-parametrar
2) g-parametrar
3) y-parametrar
4) s-parametrar

och jag tror mig ha förstått att dom kallas
1) hybrid parameters
2) inverse hybrid parameters
3) admittance parameters
4) scattering parameters

Ni ser mer om detta i min bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Tvåportsparametrar

Inlägg av seppoa »

Dessa parametrar är olika sätt att ange samma data, och går att räkna om från ett sätt till ett annat. S-parametrar är det jag sysslar med på dagarna, så jag skall försöka förklara vad dom står för.
I RF-teknik så vill man ha reda på dels gain, dels isolation av signaler, och hur mycket som reflekteras tillbaka p.g.a. missanpassningar. På bilden är en 2-ports mätning schematiskt visad. Man pratar om portar, där port 2 är ingång och port 1 utgång för signalerna. Man använder en Nätverksanalysator för att få fram dessa värden. Med denna analysator kan man ofta få fram dom andra sortens parametrar också, samt även Smith diagram som är ytterligare ett sätt att visa dessa data på. Den senare visar även impedanser och en hel del andra parametrar, används ofta till antenner bl.a.
Vid mätning av S-parametrar så kan man få följande mätvärden:
S11, reflektion på ingångsporten,
S22, reflektion på utgångsporten,
S21, gain eller signalförlust mellan in och utgång,
S12, isolering från utgång till ingång.
Dessa mätvärden anges i dB.
Hoppas att detta kan ge ett litet hum om hur det fungerar.

EDIT: har ändrat S11 och S22 till rätt portar.
Senast redigerad av seppoa 24 augusti 2019, 21:53:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tvåportsparametrar

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt att höra nån som kan sina saker!

Jag vill inte mästra dig men jag kan avslöja att jag jobbat på Ericsson i en avdelning som kallades "Antenna Near Products" så jag har åtminstone vetat ganska väl vad S-parametrar är för nåt.

Problemet är att detta var typ 97 och jag har blivit glömsk med åren förmodligen för att jag inte sysslat med S-parametrar sedan dess.

Jag tror dock du beskriver S11 och S22 lite tokigt men jag kan ha fel, S11 är vad som händer på ingången med anseende på anpassning och reflekterad effekt, S22 är samma sak fast på utgången och normalt specas alltså in som in i tvåporten oavsett på vilken sida man mäter men jag tycker det är mer intuitivt att tänka transmission/reflektion genom tvåporten för du ska ju liksom ha igenom signalen.

Jag har som sagt glömt stora bitar av det här så jag kan ha fel men jag lär gärna om mig om du vill vara min lärare :)

MVH/Roger
PS
Kommer ihåg att min avdelning köpte in ett set kablar för nätverksanalysator där bara kablarna kostade runt 100000! Dom var inlåsta i ett skåp vill jag minnas och man fick bara använda dom vid särskilt noggranna mätningar. För övrigt hade Ericsson nätverksanalysatorer som kostade uppemot en halv miljon!
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Tvåportsparametrar

Inlägg av seppoa »

Roger, du har rätt, S11 är reflektion i ingångsporten och S22 på utgången. Skyller på att det är lördagskväll :vissla:
Jag jobbar på Saab med mikrovågstestning, det som tidigare hette Ericsson Microwave. Och en nätverksanalysator hos oss kostar över en mille nuförtiden, och kablarna är så dyra nu med :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tvåportsparametrar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte riktigt nykter heller :)

Men jag dricker bara 2.8:or och har bara en kvar innan kvällsvard och sängen.

MVH/Roger
PS
Jag har konsultat på EMW. Världens tråkigaste jobb men lönen var bra. Kallas också prostitution :D
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Tvåportsparametrar

Inlägg av seppoa »

Där jag jobbar är det sällan tråkigt, nya utmaningar hela tiden. Förutom provning av nyproduktion så reparerar jag äldre utrustning, vissa äldre än 30 år :)
Mvh,
Seppo
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tvåportsparametrar

Inlägg av Spisblinkaren »

Grattis, det låter trevligt!

Själv höll jag på med mjukvaruverifiering av Mini-Link.

Du hör ju hur tråkigt det var :D

MVH/Roger
Skriv svar