Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Reparera vattenkokare?
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=95755

Författare:  arvidb [ 14.26 2019-07-30 ]
Inläggsrubrik:  Reparera vattenkokare?

Jag har en vattenkokare "Philips Cucina HD 4674" som jag har varit väldigt nöjd med under rätt många år nu - snabb och felfri. Häromdan sa det "PFUT!" när jag använde den och så slutade den värma.

Så här ser det ut inuti. Nån som ser felet? :)
Bilaga:
SAM_2594.jpg

Frågan är: går det att reparera detta på nåt sätt? Kanske någon som vet var man kan få tag i reservdelar? Jag kollade in ferrotechniek.com men dom verkar bara vara tillverkare av själva värmeplattan; om den överhuvudtaget går att köpa längre (jag fick ingen träff på ritningsnumret som står på) så måste ändå kontaktdonet svetsas på vilket jag inte har möjlighet att göra.

Annars får man väl ta sig iväg och försöka hitta en ny lika bra...

Författare:  tecno [ 14.38 2019-07-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparera vattenkokare?

Inte värt besväret skulle jag säga, köp en ny istället.

Författare:  arvidb [ 14.57 2019-07-30 ]

Jag tycker att det vore värt besväret att byta ut värmeplattepaketet om det gick att få tag på för inte alltför många hundralappar. Men jag antar att det blir svårt och att det landar i att köpa en ny istället.

Författare:  hsd [ 15.36 2019-07-30 ]

Det kan finnas en termosäkring, kan vara lönt att byta om det är den som gått
Mät om elementet är helt, har det gått så är det skrot

Författare:  tecno [ 15.37 2019-07-30 ]

Har du kollat med https://www.reservex.se/ ?

Författare:  Platis [ 16.20 2019-07-30 ]

Ser ju ut som värmeslingan är avbränd, så byta termostat hjälper nog inte!

Författare:  Danny [ 16.31 2019-07-30 ]

Väljer du att köpa en ny, så rekommenderar jag denna:
https://www.elgiganten.se/product/hem-o ... kare-wk300

Författare:  arvidb [ 16.33 2019-07-30 ]

Precis Platis. hsd får ta sig en till titt på bilden i första inlägget. :)

tecno skrev:
Har du kollat med https://www.reservex.se/ ?

Nu har jag det, tack för tipset! Skickade en reservdelsförfrågan för de hade inget passande upplagt så vitt jag kunde se.

Himla smidig konstruktion på kokaren måste jag säga: elementet är bara inpressat underifrån och tätat med en silikonring runtom. Så det var bara att trycka rejält inifrån så kom det ut utan någon skada på tätningen! Som gjort för att laga, om man nu hittar en passande reservdel. :)

Författare:  arvidb [ 16.40 2019-07-30 ]

Tack för tipset Danny! Det ser ut som en vattenkokare i min smak.

Författare:  Henry [ 19.37 2019-07-30 ]

Plattan ser för övrigt ut att ha varit lagad en gång redan med lödpärlan i överkant till vänster där det också är en del svart runt omkring.

Författare:  arvidb [ 20.02 2019-07-30 ]

Det är inte en lödpärla utan det är där den har brunnit av.

Edit: bättre bild på plattan, efter lossmontering och rengörning:
Bilaga:
SAM_2596_element_HD4674.jpg

Författare:  Palle500 [ 20.55 2019-07-30 ]

Finns efterföljaren att köpa på tex Elgiganten
Philips Vattenkokare HD4646
https://www.webhallen.com/se/product/72 ... 4620-Svart
Kanske värmeelementet passar? Om inte en helt ny är lika bra?

Författare:  Henry [ 21.17 2019-07-30 ]

arvidb: undrade just för det såg inte direkt ut att vara lödbart, ok.

Författare:  Glenn [ 02.05 2019-07-31 ]

Jag kan passa på att slå ett slag för instant-vattenkokare.

Jag har en Tefal Quick and hot

https://www.tefal.se/c/QUICK-&-HOT/p/8000032690

Bästa vattenkokare jag ägt, och jag har haft MÅNGA då jag dricker mycket te. Dessutom har vi utfodrat två barn med modersmjölkersättning med denna.

Vanliga vattenkokare går antingen sönder efter 1-2 år, eller så blir dom äckliga, eller så börjar dom lukta/smaka bränd plast.

Jag har testat okända billiga, jag har testat kända dyra märken, jag har testat plast och metall, med spiral i vattnet eller platta i botten, med direktansluten sladd och med strömplatta..

Bortsett från ovanstående problem så får man ALLTID mecket med att fylla vatten hela tiden, och så måste man fylla till en fjantig minimigräns
på typ 0.5-0.6dl fast man bara vill ha 3-4dl.. idioti, och det tar extra tid att värma allt onödigt vatten.

Instantkokaren har en vattentank man fyller mycker mer sällan, och då tar man loss tanken och fyller under kranen bara, den ovan rymmer 1.7l utan filter,
vilket räcker till 8 normalmuggar eller 4-5 Glenn-muggar. Det kommer hett vatten ögonblickligen när man trycker på knappen och sen trycker man
antingen en gång till när koppen är fylld, eller så har man förinställt muggstorleken så den slutar själv.

Tror min fyller 10 år snart, men pajar den köper jag garanterat en likadan, dom är ganska dyra men det är det värt. Skulle aldrig återgå till en vanlig när man vant sej vid denna.

Författare:  ToPNoTCH [ 08.44 2019-07-31 ]

Den ser ju smidig ut Glenn.
Men de där filtren som skall bytas hur ofta har du behövt göra det ?

Det är jävligt mycket kalk i mitt vatten så jag är lite oroad över att behöva byta filter ofta och att dom kommer vara svåra att få tag i.

Har svårt att hitta var den säljs den där.
Massa länkar på Tefal hemsida till ÅF, men ingen har i sortimentet.

Författare:  xxargs [ 14.19 2019-07-31 ]

Det är förmodligen katjonytare i dessa filter och kommer givetvis att bli mättade ganska fort om vattnet är hårt.

I teorin så borde man kunna regenerera dessa med en syra - kanske saltsyra då både kalcium och magnesium är lättlösliga i kloridform (Ca2-jonerna som sitter i jonbytarmassan ersätts till baka till H-joner som det var när det var nytt)

Nu brukar tillverkarna av detta knappast underlätta det hela och det är massa annat i dessa också som kan påverkas.

Men det man kan prova med när man tycker filtret inte längre avkalkar är att skölja genom jonbytaren med ganska konc. lösning av citronsyra i vatten eller hellre vinsyra (lösligheten saltet med kalcium är högre med vinsyra än med citronsyra) - eller så får man köpa en flaska saltsyra i bygghandeln - späda ut lite och köra igenom om nu jonerna sitter fast ordentligt.

Om jonbytaren fungerar efter regenereringen så kommer vattnets Ph-nivå att sjunka efter filtrering (skaffa teststrips för pool, även rulla med ph-papper kan köpas hos akvarieaffärer) då kalcium och magnesium ersätts med H-joner och och därmed blir surare - men efter luftning så kan PH höjas igen då det som sänkte PH-värdet är koldioxid som tidigare var karbonater och låsta med kalket i vattnet.

kat-jonbytare används som avhärdare av vatten i diskmaskiner - men där genereras det av att man skickar igenom en ganska stark koksaltslösning och efter detta, filtrerar man kalkrik vatten efter så kommer sältan att öka precis som att man inte riktigt lyckas skölja ur saltet ur jonbytaren - men ger ingen saltökning om man skulle destvatten igenom.)

detta i teorin - man får prova lite och se om det går...

Författare:  arvidb [ 16.18 2019-08-01 ]

Reservex hade ingen reservdel. Det får bli en ny sån där Braun WK300.

Palle500 skrev:
Finns efterföljaren att köpa på tex Elgiganten
Philips Vattenkokare HD4646
https://www.webhallen.com/se/product/72 ... 4620-Svart
Kanske värmeelementet passar? Om inte en helt ny är lika bra?

Heh, jag har faktiskt just en sån hemma, dock inte i skick att användas i köket efter att den blivit använd för diverse experiment (bland annat som testlast för en trampgenerator :)). Men jag kunde i alla fall se att den har en helt annan konstruktion i botten med ett annorlunda värmeelement.

Glenn skrev:
Jag kan passa på att slå ett slag för instant-vattenkokare.

Intressant tips! Tyvärr hittade jag inga såna där alls på Prisjakt, och så är jag ändå rätt nöjd med "vanlig" vattenkokare, så det fick bli en sån ändå. Lägger man mer än typ en hundring så får man ju en kokare med betydligt lägre minimumgräns än 5-6 dL - Braunen som Danny tipsar om säljs till exempel som att den klarar "200 ml på 45 sekunder".

Tack för alla tips!

Författare:  Glenn [ 02.18 2019-08-02 ]

ToPNoTCH skrev:
Den ser ju smidig ut Glenn.
Men de där filtren som skall bytas hur ofta har du behövt göra det ?

Det är jävligt mycket kalk i mitt vatten så jag är lite oroad över att behöva byta filter ofta och att dom kommer vara svåra att få tag i.

Jag har slutat byta dom, och tagit ur det helt. Det var jobbigt att få tag på, man kunde beställa genon nörmaste köplada men det var dyrt och
tog tid, så jag började köpa från england (där dessa vattenkokare är mycket populära) för halva priset, men nu har jag slutat använda filter alls.

Tydligen är filtret mest till för om man har dåligt vatten och det har vi ju sällan här.

Citera:
Har svårt att hitta var den säljs den där.
Massa länkar på Tefal hemsida till ÅF, men ingen har i sortimentet.

Köpte min på mediamarkt, men det är ju många år sen nu.

Författare:  Nerre [ 16.17 2019-08-02 ]

arvidb skrev:
Jag tycker att det vore värt besväret att byta ut värmeplattepaketet om det gick att få tag på för inte alltför många hundralappar. Men jag antar att det blir svårt och att det landar i att köpa en ny istället.

För några hundralappar får du flera stycken ny vattenkokare idag... Om du nu inte nödvändigtvis ska ha nån design-grej.

Jag har två stycken 1,5-liters står i reserv i källaren, köpta för 49 spänn styck.

Författare:  Platis [ 16.42 2019-08-02 ]

Hur fungerar en sån där instant-vattenkokare?

Författare:  Nerre [ 16.47 2019-08-02 ]

Ett värmeelement med hööög effekt i kranen typ.

Författare:  Platis [ 16.52 2019-08-02 ]

Antar det är nån form av genomströmmningsvärmare :humm:
Hur lång tid tar det att fylla en kopp? Är det typ ögonblickligen eller 30s eller....?

Behöver man ha den på en egen säkring eller mycket kräm är det? :wink:

Författare:  Henry [ 17.46 2019-08-02 ]

Vet ingen vattenkokare som använder säg 3-fas 63A för då hade det gått att få det ögonblickligen, ja teoretiskt inom någon sekund eller så i alla fall allt beroende på mängd.

Men inte ens med max 10A och 2300W blir det ögonblickligen och vid genomströmning så är det bara att se hastigheten på en kaffebryggare för att få en uppfattning, alltså inte så överdrivet snabbt. Kommer dock inte ihåg om standard kaffebryggare ligger på max 10A eller om det är 6A men ingen radikal skillnad oavsett.

Författare:  Glenn [ 18.29 2019-08-02 ]

Platis skrev:
Hur fungerar en sån där instant-vattenkokare?

Som en kaffebryggare ungefär fast med högre sprutt.

Den jag har är på 1700W och jag har faktiskt lyckats dra en säkring en gång när den var igång samtidigt som våffeljärnet var igång i den andra kontakten på köksbänken.

Tog just tid hur lång tid det tar att fylla en "normalmugg" som vid kontrollmätning var 2.5dl, det tog 26 sekunder.

Författare:  Henry [ 18.48 2019-08-02 ]

Det var inte illa, men var det då kokande eller bara jäklig varmt typ 60 eller så?

Författare:  Nerre [ 18.57 2019-08-02 ]

Reklamen brukar säga 98 grader (kokar det blir det ånga och det vill man inte riktigt ha).

Författare:  Henry [ 19.06 2019-08-02 ]

Då borde kaffebryggare en effekt runt 1000W för det är överraskande med bara 26 sek och enbart 1700W, kanske en väldigt effektiv värmeöverföring må hända.

Författare:  Nerre [ 19.18 2019-08-02 ]

Det går ju att räkna på det.

Att värma 1 liter vatten från 10 grader till 98 grader (d.v.s. 88 grader höjning) kräver (om jag inte räknar fel)
4,19 x 88 = 368,7 kJ

1 J = 1 Ws, d.v.s. 368,7 kWs

För 2,5 dl blir det då 92,2 kWs.

Delar vi det med 26 sekunder blir det 3,5 kW...

Så antingen stämmer inte 1700 W eller så stämmer inte 26 sekunder.

Författare:  bobobo [ 19.33 2019-08-02 ]

Det finns ju quooker också.
Den är ögonblicklig. Men den har en varmvattenberedare inbyggd så den varmhåller vattnet. Dock en annan prisklass....

Författare:  Glenn [ 20.49 2019-08-02 ]

Nerre skrev:

Att värma 1 liter vatten från 10 grader till 98 grader (d.v.s. 88 grader höjning) kräver (om jag inte räknar fel)
4,19 x 88 = 368,7 kJ

Nu är ju förvisso inte vattnet 10 grader heller, troligen är det rumstemperaturen som just nu är 24.5 grader, troligen var det något varmare tidigare idag.
(Aldrig tänkt på om det tar längre tid om vattnet kommer direkt från kranen, borde testa nån dag.)

Men jag är rätt säker på både min tidtagning och mätning av koppen, vad jag inte kan garantera är effekten på kokaren och temperaturen på vattnet, men
jag tror nog att det är hyfsat nära 100 iaf.

Jag gick f.ö på effektangivelsen på webben, jag kollade inte på min egen..

Författare:  Mr Andersson [ 20.55 2019-08-02 ]

Den verkar intressant, men hittar ingen som säljer den.
Sen säger https://smartson.se/test/hem-tradgard/h ... tenkokare/ 3000W. Vet inte om jag vill säkra upp köket till 16A bara för en vattenkokare. :)

Författare:  xxargs [ 21.00 2019-08-02 ]

Tittar man på en del kapselbryggarna så förvärmer man typ 30 sekunder innan vattnet pumpas igenom och då fungera en större värmd metallklump som snabb värmeavgivare och samtidigt öser på med elvärme - det är heller inga 98 grader C som kommer ut...

Den andra analogin är tiden att brygga ett antal koppar med en kaffebryggare - där får man vänta den tiden det behövs innan man får sin första kopp java. (av den anledningen kör jag med kapselmaskin - visst, det är dyrare kaffe, men bekvämt... och jag är ingen storförbrukare)

Författare:  Platis [ 21.03 2019-08-02 ]

Går det inte fylla såna där kapslar själv?

Författare:  jihe [ 21.10 2019-08-02 ]

En hel del vattenkokare ligger ju en bra bit över 10 A. Jag antar att det anses ok eftersom de körs kort tid. Jag använder en del vattenkokare till dusch- och diskvatten på semestrar och sånt, och jag säkerställer alltid att det är säkringsdödareffekt på dem innan köp.

Hemma har jag en sån där designkokare på typ 1500 W och den är helt värdelös, speciellt om man har (vilket jag dock inte längre har) induktionshäll som alternativ. Induktionshäll är definitivt snabbare än även säkringsdödarna för övrigt.

Författare:  Nerre [ 21.12 2019-08-02 ]

Glenn skrev:
Nu är ju förvisso inte vattnet 10 grader heller, troligen är det rumstemperaturen som just nu är 24.5 grader, troligen var det något varmare tidigare idag.

Ah, nu missförstod jag, den har en tank som vattnet kommer från? Jag tänkte att det var kallvatten från vattenledningen som värmdes.

Om du nyss har fyllt tanken lär ju vattnet hålla typ 10 grader, när det håller rumstemperatur har du ju värmt upp det via bostadens uppvärmning.

Författare:  Platis [ 21.19 2019-08-02 ]

Är det inte mer energieffektivt att mikra vattnet? Ska jag bara ha en kopp så kör jag den 1min i mikron! :wink:
700W/60≈12Wh

Författare:  Glenn [ 21.20 2019-08-02 ]

Nerre: Japp den har en tank på 1.6l (1.7l om man tar bort filtret som jag gjort), och jag fyllde den igårkväll, så vattnet höll troligen rumstemperatur.

Men det vore ju intressant att även ta tid med nyfylld tank, jag har aldrig funderat på om det tar längre tid då, vattnet kommer ju direkt men
jag antar att det kanske kommer mindre mängd då ?

Borde ju bli samma sak med en kaffekokare f.ö.

Författare:  Glenn [ 21.27 2019-08-02 ]

Platis skrev:
Är det inte mer energieffektivt att mikra vattnet? Ska jag bara ha en kopp så kör jag den 1min i mikron! :wink:
700W/60≈12Wh

Jäkligt svårt att få det bra tycker jag, det blir för kallt, kokar över eller så får man effekten att det börjar koka när man tar ut koppen eller sätter i sked.

Då jag dricker mycket te och är ganska petig så "måste" jag ha vattner precis under kokpunkten för att det ska bli bra.

Jag dricker f.ö uteslutande fullbladigt te och det verkar som det är mer känsligt för temperatur än "fulte" i stil med tepåsar som verkar fungera även med
vatten som är typ 60 grader.

Författare:  Nerre [ 21.35 2019-08-02 ]

Platis skrev:
700W/60≈12Wh

Energi är effekt gånger tid, inte delat med tid. Det där blir alltså 700x60 = 42 000 Ws = 42 kJ.

Fast du tänkte förstås 700 W x 60 / 3600.

(Men 42 kJ lär inte få en kopp vatten kokhett, i alla fall inte i en 700 W mikro.)

Författare:  Henry [ 21.43 2019-08-02 ]

Jäkligt svårt att få det bra tycker jag, det blir för kallt, kokar över eller så får man effekten att det börjar koka när man tar ut koppen eller sätter i sked.

Drack en del te en gång i tiden och jag ville ha det så att när tepåsarna varit i den tid de skulle vara så kunde jag dricka det direkt utan att bränna tungan av mig så en 55 - 60 grader och inte 95. Använde en 1000W mikro för detta och man lärde sig rätt snabbt vilken tid att knappa in för att bli perfekt varje gång.

Jag vill kunna dricka något varmt flera klunkar om jag vill, inte tvingas till att smutta några få ml 300 ggr för att det är så extremt varmt.

Författare:  Platis [ 21.53 2019-08-02 ]

Nä jag värmer heller inte det till kokhett, därav så tar det nog mer än 1min med min 700W mikro som Nerre kom fram till, man ska ju hinna dricka det idag! :wink: Det är lite skillnad kanske med vissa te-sorter som behöver stå och dra länge!

Jag fick lära mej koka kok-kaffe av en gammal gubbe en gång. Han stod och passade vattnet, precis när bubblorna försvann på botten så tog han väck det från plattan, gissar vid 96-98°. Mycket gott kaffe får jag lov att säga :), speciellt jämfört med farmors sönderkokade(vedspis)! :wink:

På gamla kaffebryggare så var det ju typ en slinga(rör) i värmeplattan som värmde vattnet, har ingen aning om det funkar likadant idag? Fixade en termostat på en resturangkaffebryggare för en del år sen, men där satt det ett separat genomströmmnings-värmeelement om jag minns rätt!

Författare:  Henry [ 22.01 2019-08-02 ]

Fungerar på samma sätt idag. En U-böjd värmepatron på runt 1 kW är ihopgjutet i aluminium med ett lika böjt rör som vattnet går i och då det i princip är i direktkontakt med elementen gör att det kokar. När vattnet gått igenom så används värmen från elementet istället till att hålla kannan varm, vilket den visserligen gör kontinuerligt.

Författare:  Nerre [ 07.55 2019-08-03 ]

Te behöver ju en viss temperatur för att dra ur smaken ur tebladen. Tycker man den temperaturen är för hög för att dricka får man väl hälla i lite kallvatten efter att teet dragit klart? (Eller hälla i lite mjölk.)

Författare:  hsd [ 12.28 2019-08-03 ]

Eller så väntar man tills det är drickvänligt

Jag brukar köra te i kaffebryggaren, funkar utmärkt

Författare:  Henry [ 13.54 2019-08-03 ]

Jag vill kunna börja äta direkt när det är klart inte behöva vänta en 10 - 15 minuter tills det svalnat ordentligt, så det går helt bort för mig.

Nerre: Hade aldrig några som helst problem med att inte smaken drogs ut det smakade precis som det skulle varje gång mot de få första gångerna när jag jag hade det kokande, så inga som helst problem. Visst vatten, mjölk tex men det var förstås enklare att helt enkelt bara göra det svalare så det behövdes inte.

Författare:  arvidb [ 15.00 2019-08-04 ]

Glenn skrev:
Nerre skrev:

4,19 x 88 = 368,7 kJ

(Aldrig tänkt på om det tar längre tid om vattnet kommer direkt från kranen, borde testa nån dag.)

Men jag är rätt säker på både min tidtagning och mätning av koppen, vad jag inte kan garantera är effekten på kokaren och temperaturen på vattnet, men jag tror nog att det är hyfsat nära 100 iaf.

Jag gick f.ö på effektangivelsen på webben, jag kollade inte på min egen..

Om det tog 26 sekunder att värma 0,25 liter och effekten är 1700 W så får jag det till att vattnet bör ha ökat 42 kelvin i temperatur. Så från ca 25 °C till dryga 60 °C då inklusive lite förluster?

26 s ⋅ 1700 W = 44,2 kJ. Dela med 0,25 för att få kilojoule per liter, och dela med vattnets specifika värme för att få temperaturökningen: 26⋅1700/0,25/4190 ≈ 42.

Kan det stämma?

Med 2400 W blir det då 60 K temperaturökning vid samma flöde.

Författare:  Platis [ 16.22 2019-08-04 ]

Låter rimligt!

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme