Reparera vattenkokare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Mr Andersson »

Den verkar intressant, men hittar ingen som säljer den.
Sen säger https://smartson.se/test/hem-tradgard/h ... tenkokare/ 3000W. Vet inte om jag vill säkra upp köket till 16A bara för en vattenkokare. :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av xxargs »

Tittar man på en del kapselbryggarna så förvärmer man typ 30 sekunder innan vattnet pumpas igenom och då fungera en större värmd metallklump som snabb värmeavgivare och samtidigt öser på med elvärme - det är heller inga 98 grader C som kommer ut...

Den andra analogin är tiden att brygga ett antal koppar med en kaffebryggare - där får man vänta den tiden det behövs innan man får sin första kopp java. (av den anledningen kör jag med kapselmaskin - visst, det är dyrare kaffe, men bekvämt... och jag är ingen storförbrukare)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Platis »

Går det inte fylla såna där kapslar själv?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av jihe »

En hel del vattenkokare ligger ju en bra bit över 10 A. Jag antar att det anses ok eftersom de körs kort tid. Jag använder en del vattenkokare till dusch- och diskvatten på semestrar och sånt, och jag säkerställer alltid att det är säkringsdödareffekt på dem innan köp.

Hemma har jag en sån där designkokare på typ 1500 W och den är helt värdelös, speciellt om man har (vilket jag dock inte längre har) induktionshäll som alternativ. Induktionshäll är definitivt snabbare än även säkringsdödarna för övrigt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: Nu är ju förvisso inte vattnet 10 grader heller, troligen är det rumstemperaturen som just nu är 24.5 grader, troligen var det något varmare tidigare idag.
Ah, nu missförstod jag, den har en tank som vattnet kommer från? Jag tänkte att det var kallvatten från vattenledningen som värmdes.

Om du nyss har fyllt tanken lär ju vattnet hålla typ 10 grader, när det håller rumstemperatur har du ju värmt upp det via bostadens uppvärmning.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Platis »

Är det inte mer energieffektivt att mikra vattnet? Ska jag bara ha en kopp så kör jag den 1min i mikron! :wink:
700W/60≈12Wh
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Glenn »

Nerre: Japp den har en tank på 1.6l (1.7l om man tar bort filtret som jag gjort), och jag fyllde den igårkväll, så vattnet höll troligen rumstemperatur.

Men det vore ju intressant att även ta tid med nyfylld tank, jag har aldrig funderat på om det tar längre tid då, vattnet kommer ju direkt men
jag antar att det kanske kommer mindre mängd då ?

Borde ju bli samma sak med en kaffekokare f.ö.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Glenn »

Platis skrev:Är det inte mer energieffektivt att mikra vattnet? Ska jag bara ha en kopp så kör jag den 1min i mikron! :wink:
700W/60≈12Wh
Jäkligt svårt att få det bra tycker jag, det blir för kallt, kokar över eller så får man effekten att det börjar koka när man tar ut koppen eller sätter i sked.

Då jag dricker mycket te och är ganska petig så "måste" jag ha vattner precis under kokpunkten för att det ska bli bra.

Jag dricker f.ö uteslutande fullbladigt te och det verkar som det är mer känsligt för temperatur än "fulte" i stil med tepåsar som verkar fungera även med
vatten som är typ 60 grader.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Nerre »

Platis skrev:Är det inte mer energieffektivt att mikra vattnet? Ska jag bara ha en kopp så kör jag den 1min i mikron! :wink:
700W/60≈12Wh
Energi är effekt gånger tid, inte delat med tid. Det där blir alltså 700x60 = 42 000 Ws = 42 kJ.

Fast du tänkte förstås 700 W x 60 / 3600.

(Men 42 kJ lär inte få en kopp vatten kokhett, i alla fall inte i en 700 W mikro.)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Henry »

Jäkligt svårt att få det bra tycker jag, det blir för kallt, kokar över eller så får man effekten att det börjar koka när man tar ut koppen eller sätter i sked.

Drack en del te en gång i tiden och jag ville ha det så att när tepåsarna varit i den tid de skulle vara så kunde jag dricka det direkt utan att bränna tungan av mig så en 55 - 60 grader och inte 95. Använde en 1000W mikro för detta och man lärde sig rätt snabbt vilken tid att knappa in för att bli perfekt varje gång.

Jag vill kunna dricka något varmt flera klunkar om jag vill, inte tvingas till att smutta några få ml 300 ggr för att det är så extremt varmt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Platis »

Nä jag värmer heller inte det till kokhett, därav så tar det nog mer än 1min med min 700W mikro som Nerre kom fram till, man ska ju hinna dricka det idag! :wink: Det är lite skillnad kanske med vissa te-sorter som behöver stå och dra länge!

Jag fick lära mej koka kok-kaffe av en gammal gubbe en gång. Han stod och passade vattnet, precis när bubblorna försvann på botten så tog han väck det från plattan, gissar vid 96-98°. Mycket gott kaffe får jag lov att säga :), speciellt jämfört med farmors sönderkokade(vedspis)! :wink:

På gamla kaffebryggare så var det ju typ en slinga(rör) i värmeplattan som värmde vattnet, har ingen aning om det funkar likadant idag? Fixade en termostat på en resturangkaffebryggare för en del år sen, men där satt det ett separat genomströmmnings-värmeelement om jag minns rätt!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Henry »

Fungerar på samma sätt idag. En U-böjd värmepatron på runt 1 kW är ihopgjutet i aluminium med ett lika böjt rör som vattnet går i och då det i princip är i direktkontakt med elementen gör att det kokar. När vattnet gått igenom så används värmen från elementet istället till att hålla kannan varm, vilket den visserligen gör kontinuerligt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Nerre »

Te behöver ju en viss temperatur för att dra ur smaken ur tebladen. Tycker man den temperaturen är för hög för att dricka får man väl hälla i lite kallvatten efter att teet dragit klart? (Eller hälla i lite mjölk.)
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av hsd »

Eller så väntar man tills det är drickvänligt

Jag brukar köra te i kaffebryggaren, funkar utmärkt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Henry »

Jag vill kunna börja äta direkt när det är klart inte behöva vänta en 10 - 15 minuter tills det svalnat ordentligt, så det går helt bort för mig.

Nerre: Hade aldrig några som helst problem med att inte smaken drogs ut det smakade precis som det skulle varje gång mot de få första gångerna när jag jag hade det kokande, så inga som helst problem. Visst vatten, mjölk tex men det var förstås enklare att helt enkelt bara göra det svalare så det behövdes inte.
Skriv svar