Hmm, massiv felsökning av bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hmm, massiv felsökning av bil

Inlägg av TomasL »

Platis skrev:Ja den lödpunkten såg inte helt friskt ut. Är det ett relä-stift eller vad går det till? Kontaktstycke?
Ja en reläkontakt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Hmm, massiv felsökning av bil

Inlägg av Platis »

:bravo:
Ja det måste ju vara smart att sätta ett par yttre relän, otyg att montera in relä på detta sättet! Speciellt om då dom ligger på gränsen för lastförmåga!
Är boxarna hermetiskt tillslutana?
Senast redigerad av Platis 30 juli 2019, 22:47:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hmm, massiv felsökning av bil

Inlägg av TomasL »

Lyckades med det hela utan att ha sönder nånting.
Förutom att jag har lyckats dra ut et av benen i ett av kontaktdonen, hur i helsike jag skall få tillbaka det riktigt.
Får nog värma benet och försöka köra tillbaka det.
Var "bara" 89 pinnar att löda loss, hittaade naturligtvis bara 88 den sista låg gömd under ett schok med gjutmassa.

Korten ligger i en halvöppen plastlåda, sedan har man fyllt på med kiselgummi över hela klabbet, du ser det nog på en av bilderna.

Förmodligen lär det ju bli fukttätt, men "icke servicebart" om man inte är en elektroforumist. :D
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Hmm, massiv felsökning av bil

Inlägg av JohnGalt »

Väldigt bra hjälp av den kunnige och hjälpsamme mrfrenzy också :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hmm, massiv felsökning av bil

Inlägg av TomasL »

Sådär ja, operationen lyckades men patienten dog, dvs BSM-boxen ville inte vara med alls efter reparationen.
Måste förmodligen fått med mig någon plätering när jag lödde loss det hela.
Nåväl, dags att fundera om, som tur var så har jag den boxen jag köpte på skroten, vilken också är defekt.

Dags att fundera på hur man löser det utan att plocka i sär boxen.
Efter mrFrenzys förklaring så har jag kommit på hur det skall fungera.
När tändningen är avslagen så är signalen till relä1 och relä 2 borta, dvs reläerna är släppta.
När tändningen slås på, så drar relä1 vilket i sin tur matar relä2s spole, eftersom styrsignalen på relä2 fortfarande är nolla, så kommer relä2 att dra, spänningsätta bränslepump, injektorer mm.
Efter ett par sekunder så går styrsignalen för relä2 till, dvs +12V, varvid relä 2 släpper.
Vid start och motor i gång, är styrsignalen för relä2 0V, och relä2 är draget.
Så, jag gjorde en relädrivare av en mos-fet och en bipolär transistor, och styrde det hela från relä2-styrsignal (vilken finns tillgängligt på kontaktdonen).
Problemet är ju då, hur mata reläerna, så de enbart dras när relä 1 är draget, men det visade sig att det finns en signal från relä1 tillgänglig på kontaktdonen, som jag kan använda för att mata reläspolarna med.
Reläkontakterna går direkt till batteri via säkringar, samma storlek som orginalen.
Jag kopplade andra sidan på reläkontakterna till de kablar som kommer ut från boxen, och vipps, allt funkar, inga felkoder.
Jag låter orginalsäkringarna sitta i, om det ligger andra funktioner på relä1 som inte är visat, så bakmatas ju detta.
Skriv svar