Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Farsan var lite ledsen här över att hans ställbara nätdel han byggde på 80-talet började grilla glassäkringar. Han byggde den från ett jostykit, ett 30V 3A kit, några här kanske hört talas om detta företag/kit.

Jag funderade på vad som kan orsaka detta. Kollade de två elektrolyt-kondensatorerna som satt i, ifall t.ex "huvudkondensatorn" var kortsluten. Tänkte kolla om det är något fel med trafon men det kan jag inte tänka mig att det är. Några idéer? (Funderar lite på om de två transistorerna som sitter i kan vara dåliga). Har inget kretsschema men det är en rätt simpel krets. Bifogar bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av grym »

likriktardioderna skulle jag kolla på
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Där sa du nåt, får kika på dem.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Rolf Zetterberg »

opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av opampen »

Tror dom flesta här känner till Josty Kit! Josty var stora på 70-80 och en bit in på 90-talet.

Det var många fina konstruktioner som kom därifrån! Både förstärkare, nätdelar och mycket annat. Har själv byggt en hel del av deras kit. Men just denna har jag dock ingen erfarenhet av.

Men skulle tro att det är en "rätt fram standard nätdel".

Du hade kontrollerat den stora kondingen på 2200µF? Vad kom du fram till? Med alla säkerhet är det den! Gamla elyter torkar med åren.

Dioderna fanns förslag på att du bör kolla. Kolla dom små kondingarna som ligger parallellt med dioderna.

Sitter en mindre elyt konding. Kolla den!

Det skulle också kunna vara effekttransistorerna. Kanske kortslutning eller så kan isoleringen mellan kylflänsen och transistorerna ha gett upp så det blir kortslutning mellan dessa och kylflänsen.

Vad är det för regler krets? Är det en 723:a? Dessa kan också ha lite hyss för sig.

Tror inte att det är något fel på trafon!
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Kan inte kolla om kondensatorerna är fullt perfekta (har ingen mätare för kapacitans, speciellt ingen som går över 100uF), allt jag vet är att det inte är kortslutning genom dem.

Får sätta mig och mäta en massa komponenter och kika lite närmare på den. På vad som ser ut att vara en PIC processor står det 723.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av E Kafeman »

LM723 eller uA723.
Spänningsregulator som fanns i nästan alla mindre nätaggregat från den tidsperioden.

Felsöka genom att följa strömmens väg enligt schemat är relativt enkelt.
Kapa ledning bortanför kondensatorn. Blåser man fortfarande säkringen ligger felet inte på spänningsregleringen.
Lyft kondensatorn och det är bara likriktaren kvar som kan dra säkringen.

Istället för att fördärva massa säkringar i felsökningen brukar man lägga in en glödlampa i serie med nätspänningen.
Vid överström lyser lampan starkare men inget ytterligare går sönder.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av prototypen »

Var sitter säkringen? På nätsidan eller sekundärt.
Ser ut som en transformator ur ett Philipschassie, där sitter det en termosäkring inne i trafon.
Säkringen, brinner den av bums eller håller den lite längre?

Det är ju inte så mycket prylar som sitter stumt mellan plus och minus så felet borde vara lätt att ringa in.
Inte transistorerna om det inte är isolerbrickorna.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Icecap »

Om säkringen eldas upp direkt den nätdelen slås på är det med stor säkerhed likriktaren som har problem.

Är det inte likrikaren och säkringen blåsas vid power-on kan det vara laddningselektrolyten

Det kan definitivt vara värd att byta den ändå pga. åldern.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av opampen »

Sörk skrev:Kan inte kolla om kondensatorerna är fullt perfekta (har ingen mätare för kapacitans, speciellt ingen som går över 100uF), allt jag vet är att det inte är kortslutning genom dem.

Får sätta mig och mäta en massa komponenter och kika lite närmare på den. På vad som ser ut att vara en PIC processor står det 723.
Det absolut inte en PIC-processor! Många kretsar både analoga och digitala kretsar ser ut på precis samma sätt, har samma kapsel, 723 är en spänningsregulator!

Även om du inte exakt vet om elektrolyt kondingarna är dåliga eller inte är det i vilket fall bra att byta dom ändå eftersom dessa torkar och blir dåliga med tiden. Du kan ersätta dom med en liknande. Viktigt att tänka på är att den ska klara mist 50 volt gör inget om det är högre spänningstålighet. 2200µF eller större är bara en fördel men inte mindre än 2200µF!
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av opampen »

Just det! Är det säkringen på primärsidan alltså före trafon eller är det sekundär säkringen efter trafon som går? Är det före så kan man undra om det är något som kortsluter trafon som inte har med elektroniken att göra? Kan ju vara någon liten löd klick eller någon tråd som råkat kortsluta trafon? Då går säkringen på primärsidan.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Mindmapper »

Sitter säkringen på nätsidan kan det vara vad som helst efter säkringen som kortsluter.
Sitter säkringen på sekundärsidan kan det vara vad som helst efter säkringen som kortsluter.
I princip är skillnaden att med säkringen på sekundärsidan kan man utesluta kortslutning i trafon.
Sedan har vi naturligtvis en massa mer eller mindre misstänkta komponenter och förbindningar (kan även vara kortslutningar i ledningsnät och kretskort). Vad som är mest troligt kan man naturligtvis alltid spekulera i. Att byta grejor planlöst (efter vad som är troligt) är en vanlig metod, kallas "trial and error". En bättre metod är naturligtvis att mäta sig fram t.ex enligt "halveringsmetoden".

Vid kortslutning har man inte så mycket att mäta eftersom säkringen har löst. Vi kan alltid ohmmäta, fast det är inte säkert att kortslutningen finns vid den låga spänning som ohmmetern skickar ut för att få ett mätvärde. Bättre är då att skilja ifrån delar av kretsen som man misstänker. Att använda lampor vid en sådan felsökning som tidigare föreslagits är en bra metod. Har man ingen lampa får man offra sitt förråd av säkringar.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Oj, får ursäkta lång väntetid här, varit upptagen med annat.
Säkringen sitter på primärsidan, 800mA säkring.

Dioderna till likriktaren har jag nu testat och alla fungerar som dem ska. Har slut på idéer på vad jag ska testa. Tänkte kolla trafon (bara för att). Kondensatorerna är inte kortslutna iallafall så har svårt att tro att dem skulle få en säkring att gå.

Ska läsa igenom allt här igen, kanske missade något tips.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Icecap skrev:Om säkringen eldas upp direkt den nätdelen slås på
Tydligen så går säkringen så fort man försöker belasta nätdelen. Så länge nätdelen bara går på "tomgång" så ska inte säkringen gå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av grym »

glödlampa i serie och mät dig fram, det är en enkel konstruktion som passar den felsökningen bra
Skriv svar