Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Inlägg av Sörk »

Har en transformator som gör lite oljud från sig. Tog isär den lite och såg att ett laminat sitter lite löst. Klämmer jag fast laminatet så tystnar den avsevärt.
Någon som har erfarenhet av sånt här och har någon form av lack/lim att rekommendera för att fästa laminatet igen? Tänker typ akryllack.
Helst från biltema eller clas ohlsson.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Inlägg av Akai »

Jag har målat med vanlig svart hammarlack, det har räckt. Nån trafo har jag bytt då det inte gått att få dem så tysta som jag önskat. Men rent mekaniska skrammel duger hammarlack till :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visserligen hade vi resurser till det när det begav sig, men durrande trafar behandlades med epoxibad i ett vacuumskåp. Men i brist på bröd får man äta bakelser så det känns som en idé att värma antingen trafon eller lack, ha ner trafon i lackbadet så lacken kan krypa in överallt, ta upp och låta härda.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Inlägg av Mickecarlsson »

Blanda ihop shellac och doppa ner trafon i det, ta upp efter en stund och låt det torka.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Inlägg av Sörk »

HUGGBÄVERN skrev:ha ner trafon i lackbadet så lacken kan krypa in överallt, ta upp och låta härda.
Konkret exempel på lack man kan använda? Gärna exempel från butik :D
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Inlägg av Sörk »

Hade lite bråttom igår så försökte fixa något lim som förhoppningsvis skulle fungera.
Köpte 60min epoxy från loctite och började montera ner transformatorn. Efter ett yttre hölje för montering och en tre-lagers "lindad" metallplåt över transformatorn borttagen så kunde jag se själva kärnan. Allt var väldigt stabilt och fint, förutom ett laminat längst ut i kanten. Blandade epoxyn, penslade på mellan bläcket och över hela transformatorn, slängde epoxy på allt jag satte tillbaka och nu är den helt knäpptyst. Gött.

Har lite fler transformatorer som surrar så att lägga hela trafon i lack hade varit kanon, antagligen också betydligt bättre då det når alla delar av trafon. Ska göras i fortsättningen :D
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rek Lim/Lack för att tysta ner transformator

Inlägg av xxargs »

Skall man vid dopp ha lack insuget in i alla skrymslen så kommer man inte undan vakumkammare eller att man kommer över en desiccator med slangnippelanslutning och med en vakumpump (en enkelstegare från jula duger om de har några kvar numera) - att man suger luft ur en sådan är för att torkprocessen skall gå fortare mot torkmedlet oftast lagd i botten - men det finns varianter utan slanguttag (oftast äldre i glas) för förvaring av hygroskopiska material - dom är inte användbara.

Man måste få ut luften ur alla skrymslen för att lacken skall kunna krypa in och när luften släpps in igen så kommer luftens tryck trycka på ytterligare att pressa in lacken.

Dessutom gasar man ut alla bubblor som finns i lacken under vakum och kommer vara bubbelfri sedan när det senare härdar/torkar!

De flesta matglaskonservburkar och dito köpta med plåtlock med sylt och äppelmos klarar full vakum utan att det går sönder - det ingår i konceptet då trycket i glasburkarna man köper i affären är nära vattnets kokpunkt i lufttemperatur och därmed nästan full vakum. problemet är att hitta tillräkligt stora i mynningen samt att måste göra en genomföring utan att försvaga lock eller burk - det är lämpligt att tejpa burken på utsidan att då om det imploderar så sticker inte bitarna iväg med någon större kraft.
Skriv svar