Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5811
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av rvl »

Sörk skrev:Det är inte bränt, bara något svart epoxy, om det är dem du menar
Ja det verkar finnas nåt mörkt guck lite här och där. Kontakten i mitten på andra bilden till exempel.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Trodde först det var läckt elektrolyt-vätska från stora kondensatorerna, sen trodde jag bara att det var bränt. Visar sig att min andra sub, med identisk förstärkare har exakt samma bruna klet osv på sig. Så utseendemässigt är det ingenting fel på den.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av prototypen »

sodjan skrev:En kondensator har ingen resistans (i alla fall inte det du nog menar med "resistans").
Om ditt instrument har ett kondensator läge, och om kondensatorn ligger inom
instrumentets mätområde, så kan du testa med det.

Men man kan få en indikation om det finns ett rimligt liv genom att mäta och sedan snabbt byta mätpinnarna och se om man får ett utslag på instrumentet.

Protte
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

prototypen skrev: Men man kan få en indikation om det finns ett rimligt liv genom att mäta och sedan snabbt byta mätpinnarna och se om man får ett utslag på instrumentet.
Jaså? Dvs sätt multimetern på ohm, sätt ++ - -, sen +- - + och se om något händer? Om det gör det så fungerar den?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av prototypen »

och jämför med C19
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

prototypen skrev:och jämför med C19
Kanske dum fråga, men om dessa kondensatorer gett upp och man ersätter dem med nya, vågar man då koppla in förstärkaren och se om problemet är löst? Kan bara två små kondensatorer (antar att deras huvudfunktion är filter) som dessa orsaka felet
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av JohnGalt »

Börja med basics: Vad har du för spänning på +VCC och -VCC (dvs över C21 och C22)?
Mät sedan dessa spänningar även med AC.
Om det är OK så långt, mät samma sak på +15 och -15 (dvs över C19 och C20)
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Ska göras, (lite orolig för att något ska gå fel om jag kopplar in den dock). Återkommer om ett tag efter att jag fixat effektmotstånd och bättre multimeter.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av JohnGalt »

Nu verkar du vara överdrivet försiktig, den har ju varit inkopplad så tidigare och du kan ju dessutom separera nätdelen vad jag förstår.
Din multimeter duger säkert bra till att mäta detta.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Tror jag blivit lite smått traumatiserad, när jag satte på den sist (med högtalare i) gav den ett extremt högljutt "Bwaaa" ljud, antagligen 50hz som skrämde skiten ur mig :lol:

Kan koppla ur transformatorn (dock är likriktaren och "nätdelen" sammankopplat med förstärkarkretsen).

Min nuvarande multimeter duger finfint för att mäta spänning, om testsladdarna var intakta. Behöver köpa nya sladdar till den, och i och med att den saknar lite funktioner jag gärna vill ha för framtida arbeten så är det nog dags att köpa en bättre ny :D
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av JohnGalt »

Det är den du kallar en "relativt kompetent multimeter" i OP?
Jag tror nog att även testsladdarna duger till denna mätning.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

JohnGalt skrev: Jag tror nog att även testsladdarna duger till denna mätning.
Fortsätter off topic men men. Multimetern är någon gul fyrkantig digital mätare som farsan haft i en evighet innan han gav den till mig när jag flyttade (antagligen från 80talet). Mätaren fungerar fint men "plastpinnen" med metallspetsen har lossnat och jag har kvar en liten sladdstump kvar som är helt hopplös att använda om jag ens får kontakt. Med nya sladdar så fungerar den bra, och kommer användas för att mäta transistorer, men utöver det så är den så basic det bara går, inte ens säkrad på 10A, vilket min professor tycker är ett strängt "ajabaja"
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Okej, tillbaka till förstärkaren! Mätte först C20 kondensatorn för att det var lättast då den redan är borttagen. Fick "0.4nF" på multimetern. På kondensatorn står det "100uF". Har för mig att micro är större än nano, misstänker att denna kondensator är stendöd :D

Nu kommer bara frågan. Ska jag byta ut alla dåliga kondensatorer först innan jag gör fler mätningar nu när jag konstaterat att de är fel på, även om det kanske inte är huvudfelet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att mäta spänningarna som vi sagt ovan. Det ger väldigt mycket information om var man ska fortsätta felsökningen.

Läs manualen till din multimeter. Hur stora kondensatorer klarar den att mäta? Förutom kapacitans brukar man också vilja mäta ESR och för det behövs en speciell mätare.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Jag ursäktar för att jag drar ut såpass länge som jag gör med att mäta 15V, ska byta ut några synliga fel först. Mätt båda huvudkondensatorer osv. Upptäckte dock ett problem!
Dessa två effektmotstånd satt löst och ser ut att ha tagit med sig "kontakten" på kretskortet :oops:
IMG_20190717_190224__01.jpg
Dessa motstånd ska vara 680ohm enligt kretsschemat men jag mäter 550ohm, kanske inte är något problem. I vilket fall ser det ut att ha blivit riktigt varmt vid dessa två! Bör dessa två också bytas eller ska jag bara löda om dem så de får bra kontakt igen?
IMG_20190717_190214.jpg
(Återigen, kommer till mätningar ni bett om snart, ska bara sätta ihop allt igen efter att jag fixat nya delar.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar