Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Tjenare! Hittade detta forumet efter att ha sökt på reparation av Audio Pro baslådor, hittade en tråd med svar från många duktiga och kunniga medlemmar, så tar gärna lite hjälp jag också!

Jag har en Audio pro Sub +. En servostyrd 6.5" 200W liten sub, perfekt för små system med grymma ljudegenskaper. Hade gärna bytt till ny amp om det inte vore för en sak, SERVOSTYRNING. Det är vad som skiljer en dålig dånig och allmänt tråkig 6.5" skräpbas mot denna extremt imponerande lilla besten som trycker på rejält vid 30Hz!

I vilket fall, min bror hade ihjäl den genom att köra den över 10 år gamla basen på nästan 100% volym under en hel långfilm. Efter det så började den brumma högljutt utan att spela något. Kollade på vad som vanligtvis sker när en bas brummar i vad som misstänks vara "50hz ground loop", och bytte då huvudkondensatorerna. Två 6800uF 63V kondensatorer. Satte i en nichicon kondensator och en mer noname kondensator då den andra nichiconen inte fanns i lager och dröjde flera veckor.

Baslådan fungerade efter detta, inget brummande och den spelade på bra, i typ en dag... Efter det så återkom ljudet, och det är illa. Riktigt illa.
Jag har fått servicemanual med allt man kan önska sig, kretsschema och komponentlista m.m. Jag saknar tyvärr oscilloskop (Ska se om jag skulle kunna få åtkomst till ett genom skolan, men chansen är låg), men har en relativt kompetent multimeter (med möjlighet att mäta transistorer) som förhoppningsvis kan få jobbet gjort.

Eftersom att problemet (typ) löstes efter att ha bytt huvudkondensatorer, men kort därpå återkom, vad kan man tänka sig är felet? Jag funderar på om själva transistorerna gett upp pga överhettning, eller ifall det är något med transformatorkretsen som på något sätt slaktar kondensatorerna (Inga synliga skador på dem dock). Kan löda bort komponenter och mäta, men vill gärna minimera mängden komponent-lödning så mycket som möjligt. Några idéer på vad som kan vara problemet eller vad jag bör mäta och testa först?

(Bifogar servicemanual om det skulle hjälpa), kan även återkomma med bilder på själva förstärkaren när jag börjar jobba på den)

Edit: Skulle även vilja tillägga att ja, jag är medveten om att felsöka och reparera förstärkare är rätt extremt jobbigt och att det kan ta väldigt lång tid, men jag är beredd att investera den tiden. Sällsynta grejer och jag gillar den. Är envis och kommer antagligen inte ge upp förrän den fungerar eller fattar eld..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av mrfrenzy »

Hej och välkommen
Lägg gärna in lite bilder på kretskorten och din reparation.

Den fungerar alltså nu men brummar 50Hz?

Har du en multimeter eller oscilloskop? Vet du hur man mäter på inkopplad utrustning utan att få en elchock?

Jag skulle börja med att mäta AC-spänning och DC-spänning på det som är märkt +15V/-15V samt +VCC och -VCC.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Oscilloskop har jag tyvärr inte åtkomst till, den fungerar inte nu utan producerar bara ett fruktansvärt ljud (från elementet). Vågar jag ha på förstärkaren utan elementet inkopplat och mäta spänning utan att något skadas (mer)?

(Går elektroteknik på högskola och haft föreläsningar om elsäkerhet så bör inte grilla mig själv)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt manualen bör man koppla in ett 8 ohm effektmotstånd istället för högtalaren vid service.

Nätdelen är ju separat så om utgående kablar sitter med kontakter kan du helt enkelt koppla ur spänningen som går till förstärkaren.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Så, fixa 8ohm resistor, mäta 15V punkterna, även växelströmspänning? Antar att jag bör mäta nätdelen när den är bortkopplad först så att den fungerar som den ska.
(Helt ny till sånt här och behöver lära mig, så hoppas inte jag är för blond kring detta). Bör jag sätta ett motstånd vid nätdelens utgångar och måste jag räkna ut det? Eller har jag helt förvirrat in mig själv här nu? :lol:
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Bifogar lite bilder här nu:
Många sladdar har kontakter så jag bör kunna ta loss det mesta
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av sodjan »

> fixa 8ohm resistor

D.v.s. ett som tål förstärkarens uteffekt, vad den nu är.

Kanske ELFA (8 Ohm 50 W).

Sen så är ju uppenbart något galet och en hel del felsökning
kan nog göras utan att köra förstärkaren för fullt. Nätdelen t.ex.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Ah! Får se om kjell har några bra effektmotstånd då. Tänkte försöka tömma kondensatorerna helt medans jag jobbar på att montera ner lite grejer. Tänkte sätta en resistor mellan polerna, vad för resistor rekommenderas?

Tänker också att man kan passa på att byta lite andra elektrolytkondensatorer eftersom att den är relativt gammal, något som rekomenderas?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av sodjan »

I en förstärkare med halvledare är det så pass mycket som läcker
lite ström så urladdning av kondensatorer är sällan nödvändigt. Det
är låga spänningar dessutom. I gamla rörförstärkare (eller gamla TV
apparater) med flera 100V i konstruktionen var det lite annorlunda.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Edit: Låter detta inlägget vara kvar om jag har fel, men insåg nog just att det kvittar eftersom att likriktaren skiter i vart "strömmen" kommer ifrån.

Skulle det kunna finnas risk att dessa två lödpunkter
IMG_20190717_130108__01.jpg
har kontakt mellan varandra och därmed ställer till problem?
IMG_20190717_130010_01__01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

Jag testade att mäta en liten kondensator (C20) för den såg lite bränd ut. Den ger ingen som helst reaktion när jag mäter resistansen över den. Antar att den är död. Kan det ställa till problemet?
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av JohnGalt »

Du får ju mäta kapacitansen för att kolla kondensatorn.

På första bilden, de två röda kablarna som går in till höger om stora kondensatorn, de ser överhettade/förkolnade ut där. Vad har hänt där?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av sodjan »

En kondensator har ingen resistans (i alla fall inte det du nog menar med "resistans").
Om ditt instrument har ett kondensator läge, och om kondensatorn ligger inom
instrumentets mätområde, så kan du testa med det.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

JohnGalt skrev:de två röda kablarna som går in till höger om stora kondensatorn
De som är precis till höger om den? Det är kablarna till säkringen. Det är inte bränt, bara något svart epoxy, om det är dem du menar
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Reparation av aktiv baslåda (Söker "långvarig" support)

Inlägg av Sörk »

sodjan skrev:En kondensator har ingen resistans
Jaså? Har inte möjlighet att testa kondensator på min nuvarande multimeter (som kanske bör uppgraderas), men hittat några sidor som säger att man kan använda resistans-mätning för att kolla kondensatorer, dvs om de har extremt hög resistans eller väldigt låg så är dem dåliga, men om de ligger på några kohm så är de "ok"
Skriv svar