Lär mig förstå reläets begränsningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Lär mig förstå reläets begränsningar

Inlägg av peo007 »

cc.jpg
42 Volt max 6A
24 V 12A
12 V 20A
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sherlia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 juni 2009, 21:12:21

Re: Lär mig förstå reläets begränsningar

Inlägg av Sherlia »

Det där diagrammet är väl ändå vad jag ska förhålla mig till va?

I en bil med 12V spänning så bör den klara av 20A men är det i en lastbil med 24V så verkar det vara runt 13A

Max.Switching Power 280W 1250VA
Max.switching Voltage 42VDC 380VAC
Max.switching Current 20A

Går man efter den där datan så kan man enkelt räkna vad grafen visar. 24V innebär 280/24 = 11,66A

Kan det vara så att att de bara skrev "10A" i beskrivningen för att de antog att de flesta inte kommer använda den till mer än 24V? De nämner inget om AC även fast relät klarar av det. Det mer korrekta vore att nämna datan ovanför. Några åsikter kring detta?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Lär mig förstå reläets begränsningar

Inlägg av xxargs »

Gissar att fordonsreläer är de som är mest anpassade för situationen.

Att inte glömma är startströmmar vid slutning - är lasten kraftigt kapacitiv (> µF som ingångskonding invändigt) så är rusningsströmmen stor och kan svetsa kontakten - så kontakten bör vara självrensande (dvs mekaniskt gnuggar lite i sidled när ankaret släpper eller slår till, i momentet när kontaktytorna fortfarande ligger emot) för att bryta mikrosvetsningar - annars kan reläet klibba och fastna. Tyvärr är sådan jättesvårt/omöjligt att läsa ut ur datablanden utan det är mer trial/error tills man hitta en reläserie som gör jobbet säkert.

Reläer för stråkastartändning (halogentyp) skall kunna hantera strömmar upp till 10 gånger lampans driftström vid tillslag (men där är kabelresistansen en del av ekvationen som kan hålla ned strömrusningen lite) utan att brännas eller klibba.

Är det induktiv last så är det redan nämnt att det måste tåla spänningen på kanske över 1000 Volt och ljusbågen som bildas upprepande gånger när det bryts och att kontakten inte blir så bränd att det blir kontaktproblem - även här bör reläet vara av mekanisk självrensande typ. Till detta bör man ha kontroll på toppspänning med varistor/snubberlösning eller resonant utdämpning med kondensator - i vissa fall kanske det går att lösa med frihjulsdioder (tex. över reläspolar om det inte redan finns)
Skriv svar