Kortslutning i spole?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wertok
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 juli 2019, 15:41:31

Kortslutning i spole?

Inlägg av wertok »

Hej
Förhållandevis novis på området så kanske inte allt är korrekt som jag benämner det osv. Hur som helst så skulle jag fixa torktumlaren här hemma igen, den brukar klogga igen sig vid avloppspumpen och jag har fixat det ett par ggr tidigare med lyckat resultat. Men hur som helst så sket det sig denna gången och jag tror att jag fick vatten på den spolen(?) som driver pumpen. När jag startat maskinen så smäller det till i kontakten som går till pumpen och 10 A säkringen i proppskåpet går. Maskinen startar utan problem om jag kopplar bort avloppspumpen.
När jag ohm-mäter pumpen/spole så får jag 116 ohm. Det är en 230 volt och 25 watts pump. Vad bör den ge för resistans? Eller helt enkelt om det finns något annat sätt att konstatera att den är rökt? Kan det hjälpa att den får torka ett par dagar eller finns det något annat tips?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av Icecap »

Motståndet bör vara (230^² / 25 =) 2,1 kΩ

Så den har en "aning" för låg motstånd.
wertok
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 juli 2019, 15:41:31

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av wertok »

Mm ja det h ar den ju då. Antar att den kan få det om det kommit in vätska i lindningen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av Icecap »

Nja - om det är en "normal" pumpmotor är lindningen oftast isolerat med lack och lite vatten är inget större problem.
Men tiden och vibrationer kan ge att lackisoleringen nöts bort och då kan det bli kortis.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av hcb »

Icecap>Motståndet bör vara (230^² / 25 =) 2,1 kΩ

Men om det är en spole i en motor lär väl likströmsmotståndet vara avsevärt lägre än det du räknat ut?
wertok
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 juli 2019, 15:41:31

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av wertok »

Jag har bifogat bild på etiketten om den är till någon hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av Marta »

Även om det vore 116 ohm så skulle inte en 10A säkring avsmälta.
Du skriver det smäller till i kontakten på pumpen så då är där sannolikt överslag. Hur ser det ut där, både på pump och i kabelkontakten? Är där märken av överslag? Har den varit våt så kan det mycket väl ha orsakat överslag. I så fall så prova att få det verkligt torrt och rent från allt brännt material som kan finnas där.
wertok
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 juli 2019, 15:41:31

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av wertok »

Ja det blev rejält svart i kontakterna och jag tror snarare att det hamnat lite vatten i kontakten än på spolen. Jag har möjlighet att hoppa över kontakterna och löda direkt istället om det kan hjälpa. Men hur förklaras att spolen har ca 120 ohm?
wertok
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 juli 2019, 15:41:31

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av wertok »

Besvarar mig själv, om det blivit överslag i kontakten så kanske det förklarar resistansen? Kanske är i kontakten och inte i spolen som det är lågt motstånd?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av Icecap »

Induktionen i motorn har stor betydelse för impedansen.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av arvidb »

Det är ju en reaktiv komponent med i spolens impedans, så växelströmsimpedansen är betydligt högre än den rena resistansen.

(Jag gjorde samma feltänk i ett inlägg här för några år sen - lätt hänt. ;))
wertok
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 juli 2019, 15:41:31

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av wertok »

Ja, nu när jag kopplat förbi kontakten så snurrar pumpen :D men den snurrar även när behållaren är tom så det är väl nån givare som gett upp också suck!
Men tack för alla tips under dagen!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av Marta »

Fungerar maskinen, eller går pumpen hela tiden så den inte kan fylla på vatten?

Där finns ingen givare för när tömningen är klar. Det går helt enkelt på tid. Om den är igång hela tiden så är det styrningen av pumpen som gått sönder av överslaget. En brunnen triac om det är elektroniskt, eller ett relä med svetsade kontakter. Är det mekaniskt programverk kan det vara så illa som att kontakter i detta skadats.

Vad är det för maskn, hela typbeteckningen? Eller ett tydligt foto på typskylten? Här finns duktigt folk på forumet som kan det mesta om vitvaror, men de måste veta vad det är för någon maskin Du har.

Tillägg: Torktumlare med pump vet jag noll om, var helt övertygad det var en tvättmaskin. Måste lära mig läsa noggrannare...
Senast redigerad av Marta 14 juli 2019, 22:30:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av prototypen »

Om det kommit vatten på pumpen kan det varit diverse smuts och tvättmedel som gjort vattnet ledande.
Om nu pumpen går hela tiden kan det skvätt vatten på överfyllnadsskyddet om det nu finns på tvättmaskiner.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kortslutning i spole?

Inlägg av Icecap »

I min tork är pumpen styrd av en flottör. Pumpen startar när det är dags och vattnet blir pumpad till behållaren eller ut direkt i avloppet, allt efter hur man har dragit slangen.
Skriv svar