Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av pavan »

Så jag köpte en USB-A hona till USB-A hane kabel som har en på/av knapp längs sladden. Hela kabeln är endast ca, 20 cm kort.

Jag tänkte använda denna till min Raspberry Pi 3b.

Men vad som händer när denna kabel är inkopplad mellan Micro USB kabeln och USB strömadaptern är att Raspberry Pi börjar klaga på "undervoltage" genom att visa blixtsymbolen, även ett meddelande kommer upp i Terminal läge som säger "undervoltage detected".
När jag inte har denna kabel i fråga inkopplad så klagar den inte på att den får för lite volt eller Ampere, utan det är alltså denna kabel med på/av knapp som orsakar detta, jag har även mätt med USB volt/ampere mätare som visar både mindre volt tal samt mindre Ampere när denna kabel används.

Min andra fråga är varför Raspberry Pi ens klagar på "under voltage" när USB strömadaptern ändå ger ut ca, 5.17 Volt och ca, 1.2 Amp med kabeln inkopplad? Utan kabeln inkopplad ger den ut hela 5.5 Volt samt ca, 1.40 Amp. Raspberry Pi ska väl klara ända ner till 4.75 Volt?
Strömadaptern är en Samsung mobil laddare på 2 Amp.

Så är det normalt att en sådan här kabel sänker volt talet och mängden Ampere som Raspberry Pi kan dra, eller är kabeln fel tillverkad / trasig?
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av H.O »

Alla kablar har en viss resistans, vissa mer än andra. Ju högre resistans desto mer spänning "förvinner" över kabeln.
När du mäter med din USB-mätare, mäter du då ända framme vid RPi'n? Du säger att nätdelen "ger ut" 5.17V med Pi'n inkopplad men hur mycket är kvar i andra änden på kabeln?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av Hobbyisten »

Ohmmäta skillnaden mellan de båda olika kablarna :?:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av prototypen »

Med strömbrytarkabeln inkopplad, vad får Pin för spänning då?
Det var många mätningar men den viktigaste saknas.

Protte
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av pavan »

Tack för svar. Jodå volttalen och Amperen står med i inlägget, med strömbrytaren inkopplad visar mätaren ca, 5.17 Volt och 1.2 Ampere.
Utan strömbrytarkabeln hela 5.5 Volt och ca, 1.40 Ampere.

I kedjan ingår alltså mobilladdare + kabel med strömbrytare (ca,20cm kort) + 1m Micro USB kabel.
Strömbrytarkabeln sitter närmast mobilladdaren på grund av att den har 2 st USB-A kontakter.


Jag har mätt nere vid mobilladdaren, kan inte mäta uppe vid Raspberry Pi´n på grund av att i den änden är det Micro USB och min USB mätare har bara vanlig USB-A (om jag inte tänker fel, och ska mäta på något annat sätt?)

Okej så volten och Amperen kan vara ännu mindre uppe vid Raspberry Pi´n? Kanske därför den klagar trots att mätaren visade på 5.17 Volt nere vid laddaren?
Jag använder för övrigt en 1 meters Micro USB till USB-A kabel mellan RP och mobilladdaren.

Bild

Jag tänker att även om det är förluster så låter det som väldigt mycket förlust i mina öron, men jag är å andra sidan väldigt okunnig inom el lära.

Jag undrar om det finns något sätt att se volten på RP i operativsystemet?

Någon nämnde något om mäta Ohm skillnaden, hur mäter jag det mer exakt?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av arvidb »

(Volten och amperen kan aldrig bli större eller mindre, lika lite som metern kan bli det - de är alla väldefinierade enheter för att mäta spänning, ström och avstånd. Så du menar nog spänningen respektive strömmen.)

Strömmen bör vara samma oavsett var du mäter. Spänningen sjunker dock ju längre ut på kabeln du kommer på grund av förluster i kablar och kontakter, så den måste mätas direkt vid RPi:n.

Edit: Spänningsfallet ges av Ohms lag: U=R*I.
Senast redigerad av arvidb 14 juli 2019, 22:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av prototypen »

Det är ju vad som går in i pin som är intressant, inte vad laddare ger.
Skaffa dig ett universialinstrument och mät på kretskortet.

Protte
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av Mr Andersson »

arvidb skrev:Volten och amperen kan aldrig bli större eller mindre, lika lite som metern kan bli det
Intressant att du tar upp det. Alla 3 enheter definierades om i maj. :)
Om man ska tro på stackexchange så är 1,0 april-volt = 1,000000106V i dagens spänningsvärde.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av arvidb »

Haha, ok. Jag får väl korrigera min text då:

"Volten och amperen kan aldrig bli större eller mindre på grund av någons experimenterande, lika lite som metern kan bli det. Liksom alla SI-enheter så definieras dessa av International Bureau of Weights and Measures."
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av pavan »

Okej jag förstår, jag har en multimeter, räcker det? Får ta och mäta på kretskortet direkt?
Mäter multimetrarna Ampere också?
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av GFEF »

pavan

>Mäter multimetrarna Ampere också?

Läs på och förstå hur man mäter ström innan du använder multimeters strömingång.........

Fel koppling vid ström mätning är ren kortslutning..........
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av Hobbyisten »

Min multimeter klarar 500mA på mellersta hålet, sen går säkringen. Vid större strömmar ska du koppla testproben i strömuttaget för multimetern. Vid strömmätning bryter man kretsen så att strömmen går genom instrumentet. Det är livsfarligt att stoppa in båda testprobarna i nåt med hög spänning (tex ett vägguttag) med instrumentet inställt på strömmätning, det blir kortslutning som GFEF säger.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av RuneStone »

Gissar att övergångsresistansen i strömbrytaren är för stor

.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av prototypen »

Din USB mätare kan mäta strömmen, strömmen är densamma runt i hela kretsen och i alla kablar.
Vill du mäta strömmen med ditt instrument så pilla isär strömbrytaren och koppla ditt instrument till brytarens poler och slå helt sonika av strömbrytaren, då går strömmen via instrumentet i stället.

Protte
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Volt / Ampere sänks med USB tillbehör inkopplat

Inlägg av pavan »

Just det ja, nu börjar det låta bekant, jag minns att jag läst om detta för länge sedan att om man ska mäta över en viss Ampere så ska man använda en annan ingång på multimetern, och det står på multimetern också ja.
På min multimeter så står det "400mA MAX fused" på den "vanliga" ingången, och så har jag en annan som säger kort och gott "10Amp".

Det här som nämndes med ingångsresistens, vad beror det på....för tjocka kablar, felkoppling, eller dylikt? Är detta något man kan fixa till själv?
Skriv svar