Kan lysrör förstöra LED lampor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kingfranz
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 juli 2019, 15:08:20

Kan lysrör förstöra LED lampor?

Inlägg av kingfranz »

Hej,
Jag har 2 st biltema lysrörsarmaturer (2*36w T8) och, på prov, en 230v 50w COB LED (ebay) monterad på en ganska stor kylfläns.
Dessa 3 är kopplade på en brytare.
Efter jag kopplade in LED lampan så fungerade allt utmärkt i flera timmar, men när jag slog på brytaren igen nästa dag så blev det en liten gnista i LED lampan som resulterade i en liten svart krater :(
Jag tänkte att det kanske var ett måndagsexemplar så jag bytte till en ny LED. Samma resultat (fungerade bra första dagen men dog på samma sätt dagen efter).

Jag har använt dessa LED lampor på flera ställen med samma eller liknande kylflänsar utan problem tidigare så jag tror inte det är problemet men man vet ju aldrig. Dessa chip drar också ner effekten när dom blir för varm.

Kan det vara att lysrören orsakar någon spik på något sätt när dom startar som skadar LED chippet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kan lysrör förstöra LED lampor?

Inlägg av grym »

är dom med induktans i kan dom ge en spik när man slår av eller på dom, man kan sätta en varistor och / eller kondensator över 230v
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan lysrör förstöra LED lampor?

Inlägg av mrfrenzy »

Absolut blir det en liten spik när man stänger av en gammal lysrörsarmatur med reaktor, men övrig elektronik ska klara detta utan problem. Annars skulle dom ju gå sönder till exempel när en säkring slår ifrån eller det kommer spikar utifrån.

Förmodligen är dina LED-lampor dåligt konstruerade och saknar nödvändigt överspänningsskydd.

https://www.elit.se/produkter/eltest/el ... vad-testas
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kan lysrör förstöra LED lampor?

Inlägg av xxargs »

Är det effektfaktorkompenserade lysrör eller ej kompenserade rör. - fasvinkelkompenserad lysrör har en rätt stor kondensator för att omvandla effektfaktor från typ 0.3 till 0.9 eller så och sådan armatur bör inte ge allt för höga spänningsspikar vid avslag då kondingen och drosseln går i parallellresonans en kort stund som också håller ned spänningen (däremot kan det bränna till i samband med påslag när kondensatorn i varje armatur skall laddas väldigt snabbt och beror också på fasläget vid tillslag - därav har man speciella kontaktorer för just lysrör-drift när det är många rör samtidigt)

Är lysrören ej kompenserade - ja då har du ström typ 3 ggr mer än märkeffekten (effektfaktorn typisk cos(fi)=0.31 eller så) som vid avstängning försöker hitta väg runt för att leda igen och höjer spänningen tills strömmen upprättas och den vägen tömmer drosseln på magnetisk lagrad energi. spänningen kan i princip höjas hur mycket som helst (och den mer avancerade versionen av det är tändspolen på en bil) tills det blir genombrott. Detta säger då att halvledarelektronik som dessutom inte drar lika mycket ström - kan få väldigt hög spänning på sig en kort stund och framförallt om den har effektkorrigerade kretsar (PFC) innan sin eventuella resovoir-konding längre in och inte hinner reagera.

Detta läge är också helt beroende på var i perioden som brytningen görs och det kan fungera ett antal ggr innan man träffar rätt i tiden och strömmen är som högst och därmed mest spänning när det bryts

Slutligen handlar det om hur många ej kompenserade lysrör av gamla sorten gentemot de med LED på samma brytare/säkring.
Skriv svar