Höj- och sänkbart skrivbord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Höj- och sänkbart skrivbord

Inlägg av Sado »

Har fått ett höj- och sänkbart skrivbord från Edsbyverken som jag försöker få kläm på. Styrenheten är en Logicdata Compact, den lite äldre modellen med DIN-kontakt till manöverdosan. Jag har provat alla möjliga knappkombinationer enligt nedladdade manualer men det verkar finnas flera olika tillvägagångssätt beroende på firmware. Jag köpte mig en display på eBay för att komma vidare.

Enligt de flesta manualer kan man resetta styrenheten genom att köra ned skrivbordet i botten och sen köra neråt lite till.

Det som händer:
* När jag pluggar in den klickar det 6 gånger och displayen blinkar "000" ("reset krävs").
* Vanligt tryck upp/ner fungerar inte.
* Jag håller in Ner i några sekunder och då vaknar den. Endast ner fungerar.
* Jag kör till botten men istället för att stanna där så vänder den och kör hela vägen upp utan att jag trycker.
* Stopp i uppläge. E48 "Overcurrent motor group 1" på displayen.

Jag försöker även med "Factory reset" med 1-2-Upp och kommer till "S5". Där går det dock inte att bläddra vidare så det verkar vara någon begränsad firmware här.

Första funderingen är initieringsprocessen. Ska den åka hela vägen upp eller är det fel redan där? Använder den gränslägen eller är det bara pulsgivare?
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Höj- och sänkbart skrivbord

Inlägg av Nimrod_pro »

Jag har sett många varianter. Fler och fler tillverkare har en nedre mikrobrytare och räknar sedan ut det övre ändläget med hjälp av pulshjul på motor eller benets lyftaxel. Normalt så brukar man köra ned borden i botten om de varit strömlösa så pass länge att de tappat koll på var de är. Beroende på leverantör brukar det hända lite olika saker när det resetas i botten. En del går ned i botten och klickar lite med reläerna i kontollboxen,klart. En annan variant är att bordet går ned och niger. Den går ned på mikrobrytaren och går sedan upp typ 2cm och vet nu var arbetsområdet är och jobbat enbart med att räkna ut var bordet befinner sig.

Har varit med om ett bord som gick amok genom att köra ena benet i topp efter reset med följd att allt på bordet flyttades till fönsteret, dock var detta levererat av Kinnarps. Lösningen blev att byta ena benet.

Har haft och göra med något 90-tals enpoelarbod som hade mikrobytare för båda ändlögena i ställdonet.

Lite bilder på bordet med tillhörande prylar skulle underlätta.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: Höj- och sänkbart skrivbord

Inlägg av Sado »

Tog kontakt med leverantören och de säger att skrivbordet inte ska åka upp av sig själv och att felet därmed finns i styrenheten. Men efter att ha kört en annan procedur som jag fick från dem så får jag E25 i topp, "Overcurrent motor M2". Då skiftade jag benen och fick istället E24, "Overcurrent motor M1" och det tyder väl på fel i benet tycker jag.

Öppnade benet och konstaterade att det finns varken ändlägesbrytare eller höjdsensor. Det sitter helt enkelt en 24V DC-motor med hallsensor i varje ben. Motorn går fint och benet går helt i synk med de andra två.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vsod
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 januari 2020, 17:54:31

Re: Höj- och sänkbart skrivbord

Inlägg av vsod »

Hej!

Har hittat ett Kinnarps på fb-marketplace med samma styrenhet som har samma fel. Det klickar när jag kopplar in strömmen, och sen händer inte ett jota. Trycker man på upp-knappen händer ingenting. Trycker man på ned-knappen rycker skrivbordet till och det klickar sex gånger.

Har prövat "resetta" genom att hålla ner ned-knappen i 10 sekunder, men till ingen nytta.

Saknar display eller felkodsläsare, har bara en enkel upp-ned knapp.

Vad var det för display TS hade skaffat sig från eBay?
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: Höj- och sänkbart skrivbord

Inlägg av Sado »

Sök på desk control 520 så dyker det upp ett par stycken. Finns fler också om man har lite tålamod och letar runt.
Skriv svar