Frysdörr varnare? hemautomation.. Tankar och funderingar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Frysdörr varnare? hemautomation.. Tankar och funderingar.

Inlägg av teljemo »

Hejsan svejsan.
Först av allt, ja man kan justera fötterna på frysen så att dörren glider igen av sig själv och den gör oftast det. Men finns det möjlighet att nörda in på nåt så ska man göra de. Eller hur :D

Det händer att dörren till frysen inte stängs helt av olika anledningar. Så hur kan man på ett smidigt sätt bygga ett larm?
En smart person på hemautomationsgruppen på FB gjorde såhär:
"Jag har en dummyenhet (switch) som går på/av hela tiden med en viss frekvens och låter den trigga push-notiser med temperaursensorn som vilkor."
Jag tolkar det om en väggkontakt som står och slår av och på hela tiden av varje cykel skickas data hämtad från en sensor som mest troligt ligger på batteridrift i frysen.
Här kan man även lägga in en händelse om tempen sjunker under ett visst värde så ska nåt hända tex siren, blinka lampor i hela huset eller skicka ett sms.
Dock är jag tveksam angående att ha ett vägguttag stå och slå av/på konstant. Det borde slita på mekaniken och kanske kan det hänga sig. hmm..

Här borde ju temp sensorn kunna göra jobbet själv. Man kan ställa in att nåt ska hända vid en viss temp och det borde räcka...

Va även inne på att montera dörr sensor och på något sätt få den att säga till om dörren varit öppen för länge.

Har ni några smarta ideer..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frysdörr varnare? hemautomation.. Tankar och funderingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sök och du ska finna ....
Frågan var uppe för någon eller några månader sedan.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Frysdörr varnare? hemautomation.. Tankar och funderingar

Inlägg av teljemo »

Har diskuterat detta tidigare men inte med hemautomationsvinkling.
Vill inte störa den tråden med sånt...

Det finns så många kluriga sätt att använda färdiga komponenter för automation med hjälp av olika appar.. gällar bara att lista ut hur?
Jag använder mycket Telldus så liter väl åt en utomhus senor därifrån och en wifi siren (ej från telldus)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frysdörr varnare? hemautomation.. Tankar och funderingar

Inlägg av grym »

kall luft rinner nedåt, är det kallt under frysdörren längre än en viss tid är dörren öppen

man kan prova lite för att se hur pass det funkar
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Frysdörr varnare? hemautomation.. Tankar och funderingar

Inlägg av teljemo »

Gillar iden. På så sätt slipper jag riskera att offra en temp sensor i själva frysen.
Skriv svar