Batterifundering (bara nyfikenhet)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Batterifundering (bara nyfikenhet)

Inlägg av Nerre »

Vi har ett par luftpumpar (till luftmadrasser och liknande) som är köpta på Jysk för några år sen. Det smidigare med dem är att de är laddningsbara, och en laddning brukar utan problem kunna klara att blåsa upp 4 såna här stora blåa "luftsängar" 3-4 gånger.

Men den ena av dem har verkat död, jag plockade isär den idag och lödde bort batteriet (12 V 1,2 Ah, finns på Biltema om jag ska byta).

Det jag undrar lite över är vad felet kan vara. Mäter jag på det lösa batteriet ligger spänningen på strax under 6 V. Men om jag ansluter batteriladdaren till bilen (en icke-smart variant, bara omkopplingsbar mellan 6 och 12 V och en amperemeter) så går det ingen ström. Trots att laddaren alltså ger 12 V så går det bara 1,7 mA in till batteriet.

Jag inser ju att det troligen handlar om att den inre resistansen blivit skyhög, så de där 5,8 V eller vad det nu är jag mäter kanske t.o.m. beror på att multimetern lastar ner... Men vad kan ge såna fenomen?

Det andra batteriet verkar i alla fall ta laddning från en annan, mindre, batteriladdare. Så vi får nog en fungerande pump till semestern (annars får jag köpa nytt batteri i veckan).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batterifundering (bara nyfikenhet)

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade konverterat pumpen till att använda vanliga skruvdragarbatterier från det märke som du råkar använda i vanliga fall.

Det gör att man slipper underhållsladda och sköta om ytterligare ett batteri, och man har alltid ett fräscht batteri tillgängligt från övriga maskiner.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Batterifundering (bara nyfikenhet)

Inlägg av breflabb »

Det låter typiskt som NiCd batterier beteende. 6V=5St batterier.
Någon/några är väck. Samma sak hände på min skruvdragare. Hälften av cellerna
var kortslutna. Har läst om denna fenomen beror på att man inte laddar dom
under lång tid och då blir det så här. Ibland växlar dom polaritet också vid
djup urladdning. Lägg på 12 V direkt på batteripacket några sekunder itaget och mät
spänningen så kan man återuppliva med lite tur. Upprepa några gånger.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Batterifundering (bara nyfikenhet)

Inlägg av Nerre »

Mina skruvdragarbatterier (jag har bara en skruvdragare, med två batterier) är inte på 12 V, vilket fläktmotorn i luftpumpen är...

Notera också att pumpen har laddaren inbyggd, det är alltså en väldigt kompakt och smidig pump, den kan laddas både från 230 V och 12 V. Ska den köras på skruvdragarbatteri så måste även laddaren till dessa med, och jag har CoCraft LXC så den är rätt klumpig:
https://www.clasohlson.com/se/Batterila ... 18/41-1379


Det här ser ut att vara en nyare version av luftpumpen.
https://jysk.se/utemobler/luftmadrasser ... 220v-svart

De vi har är lite klumpigare (de heter Hurricane, bildgooglar man "luftpump hurricane" så får man några träffar på sidor där den funnits, men de sidorna verkar inte finnas kvar).

Och nej, det är inget NiCd-problem, eftersom det är ett sånt här batteri som sitter i dem:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Batterifundering (bara nyfikenhet)

Inlägg av Glenn »

Jag har varit med om att flera blyaccar i sånt där har tappat vätskan, dom ska vara "sealed" men bryter man upp dom hittar man gummipluppar och kan se ner i nåt som ser ut som vadd, om man då fyller på lite lagom med dest vatten så kan man faktiskt få igång dom igen.

..om det nu är ett sånt batteri, och inte ett gelbatteri eller så.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Batterifundering (bara nyfikenhet)

Inlägg av Nerre »

Ja kan tänka mig att eftersom det antagligen är ett billigt batteri så kan det mycket väl vara så. Eftersom ett nytt kostar en hundralapp på Biltema så ger jag mig inte på att försöka reparera (måste ha fungerande pump senast lördag morgon).
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Batterifundering (bara nyfikenhet)

Inlägg av Nerre »

Men nytt batteri från Biltema funkade pumpen i alla fall utmärkt. Ett steg närmare semestern.

Om jag orkar sen kanske jag testar att öppna det av de gamla som verkade må bäst och ser om det kan ha torkat ut eller vad det kan vara.
Skriv svar