Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av säter »

Diskussionen blir meningslös när vi inte vet vad TS ska ha grejerna till.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av E Kafeman »

>Verkningsgraden i en cykelgenerator är riktigt dålig, att då fokusera på de minimala förlusterna i ledningen blir bara fånigt.
Verkningsgraden på generatorn är nog ungefär i samma nivå som relativa ledningsförlusterna till lamporna och de bägge förlusterna multiplicerar varandra för ett visst ljusutbyte.
Kanske är det än sämre vad gäller ledningsförluster än mitt räkneexempel då somliga cyklars elledningar är påtagligt tunna och med tveksam kopparhalt.
Var ligger fånigheten?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17100
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av AndLi »

Bjaellerud skrev: Varför man använder blinkande rött bakljus är en bra fråga, inte tillåtet.
För att blinkande ljus uppmärksammas mycket bättre än konstant lysande, det finns ju en anledning att alla utryckningsfordon kör med just blinkande ljus.

För övrigt är blinkade ljus tillåtet på cykel.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ler/Cykel/
en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av danei »

Tyvärr blev det tillåtet efter som så många använde det. Men de udda blinkmönster som många använder är inte tillåtna, och fram är det inte tillåtet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17100
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av AndLi »

Du menar att 200 blinkningar måste vara helt symetriska?

Borde de då inte spesat en längsta periodtid för varje blink istället för ett visst antal? Eller minst 3 blink i sekunden?
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av RadarEnt »

Har de här blinkningarna att göra med om det går parallellkoppla cykelgeneratorer?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av 4kTRB »

Just det där att koppla 2 i parallell misstänker jag inte blir, som någon skrev här, bra,
om jag nu inte kan få dom i fas. Värsta fallet blir väl om de hamnar helt i motfas.
Ska jag kunna plocka ut 6W ur 2 3W-dynamo så bör de vara i fas vid parallellkoppling.
Det är just den synkningen jag är ute efter, hur ska den lösas?
Koppla samman dom med kugghjul, kuggrem eller svetsa ihop dom "kork mot kork" ?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av Hobbyisten »

En liten undring ? Om du ska ha dynamon/a/ till en cykel så trodde jag inte dessa AC-generatorer förekom längre....vem vill ljus som varierar beroende på hur fort man cyklar ? Jag trodde det var nåt litet batteri med LED-lampa till nuförtiden ?! Jisses så man fick trampa hårt med cyklarna på 70-talet med den naturliga broms de taffliga dynamona utgjorde :P
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av E Kafeman »

En fördel med dessa tramp-drivna elverken är att de inte som batteridrivna saker är urladdade när man ska cykla hem framåt natten när man som bäst behöver lyset.
I miljöns namn bör vi ändå sluta driva cykel-lysen med engångs-batterier eller med laddbara batterier vars giftiga tungmetaller förgiftar både miljön där de bryts och där de slängs. Det är dessutom nyttigt för hälsan att motionera så merkostnaden generatorn kostar på kroppsliga motionen är bara bra. Ska vi använda laddbara batterier på cykeln bör det vara för att ladda dom för senare behov. Vi kan inte lita på att Sveriges elnät är 100% fungerande i framtiden, flera stora kraftproducenter flaggar om det.
Då behöver vi alternativa sätt att ladda AM/FM-radio och ficklampor. Mobilen är bara att glömma, det finns inte längre någon större backup av batterier vid mobilmaster.

Generatorer går utmärkt att koppla parallellt om man gör det på rätt sätt.
Att sätta generatorerna på en gemensam axel, det är knappast att kalla för synkronisering. Det blir en större generator sammanbyggda av två mindre.
Enklast lär man av det som redan är gjort i denna vägen på ett välfungerande sätt. Ta t.ex. vindkraftsfarmer vars generatorers varvtal kan skilja men de matar en gemensam ledare via omformare.
Enklaste omformningen är likriktning på sätt anpassat efter generatorn. Det går även med mekanisk omformning men är lite onödigt komplicerat för två cykelgeneratorer.
Några dioder och en kondensator per generator är förhållandevis simpel lösning.

De vanligaste typerna av motorer som man behöver synkronisera är just de som används som generatorer. Här exempel på två vanligaste typerna av generatorer och hur de synkades mekaniskt:
För inte så många år sedan driftade jag ett vatten-kraftverk vars generator var en ASEA likströmsmagnetiserad synkron-generator från tidigt 30-tal.
Den fick man med hjälp av turbin-pådraget sväva in i rätt fas med hjälp av två lampor. Lamporna hade ena polen kopplad till en av generatorns faser och den andra till nätets motsvarande faser.
Väl justerat så var bägge lamporna släckta just i det ögonblick man kopplade in generatorn på ca 150kW. Fasade man in dåligt eller missade att koppla in på rätt ögonblick och kontaktorer stora som yxhuvuden upplöstes och ljusbågar for över lokalen och drivremmarna brann i ett svart gummimoln.
Generatorn byttes senare till en asynkron generator. Den ska fortfarande fasas in men bara på frekvensen, generatorns varvtal. Fasläget styr den in själv. Det är så enkelt så att det har vi numera automatik som utför.
Numera har elektronik blivit så billigt och förhållandevist effektivt att elektronisk automatik sköter synkning i den mån man inte går över omformare, och elektroniken övervakar så att generatorn har lämpligt driftsläge.
Förr var även övervakningen en helt mekanisk lösning med villkor att både skydda generator och elnät oavsett vilken av de bägge som fallerade.

Effektiva elgeneratorer, både modell och i verkligheten, har många en uppbyggnad på samma princip som för den klassiska cykelgeneratorn, en roterande magnet med statorlindningar innanför.
Möjligen använder man bättre magneter idag, men det är inget som förbättrar verkningsgraden. Att låta permanent-magneterna rotera och ha fast statorlindning gör att man slipper de driftproblem och förluster som kan uppstå vid kommutering.
Här visas en sådan generator, samma som cykelgenerator fast fler poler och bättre magneter:
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Inlägg av Sparky »

Åh!

Den här tråden väcker en GOD del nostalgiska minnen för min del! :) Minnen från högstadiet på slutet av 70-talet. Med tre(3!) "dynamon", ett litet 6V-batteri, likriktare med 3x 2000uF kondingar, två dubbla Bosch strålkastare på framgaffeln (dom hade både hel- och halvljus!) samt baklyse, lampa i antennen(!) och omkopplare för alla lampor var min cykel ganska tungtrampat, ja! Man blev ganska stark i kroppen efterhand. :mrgreen:

Framgaffeln var ganska trångbodd, med en dynamo och en strålkastare på varje sida av hjulet, och kablarna (röd och grön enledare) gick av åtminstone etpar gånger i månaden. Tyvärr (som tur var?) fick jag inte plats med den 4:e, sista dynamon på bakhjulet, misstänker att jag då hade fått trampa även i nedförsbacka. :D Men visst var det häftigt när man stannade och fortfarande hade ljus i strålkastarna!

-Sparky-
Skriv svar