Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av discomike »

Hej, sitter och pysslar lite med solcellsanläggningen ute vid sommarstugan, och hittade en lämplig shunt och analogt panelinstrument liggande i en låda som jag tänkte koppla in för att få bättre indikering av hur strömuttaget ser ut.

Dock är det ju så att jag kommer ladda batterierna ibland med, och då kommer polariteten över instrumentet vändas. Instrumentet är anpassat för 65mV fullskala, och jag räknar med att jag vid laddning kan komma upp i 20mV omvänd spänning. I skolan fick man lära sig att man inte skulle koppla analoga mätare åt fel håll, men kommer de ta skada?

Söker man på nätet efter svar så hittar man allt från att panelinstrument bör klara omvänd spänning upp till fullskala, medan andra svarar att nålen kan böjas. Finns det några andra felscenarion, eller är det bara att köra och se hur det funkar?

Om jag vrider upp nollkalibreringen, kommer jag kunna få "negativ" indikering som är någorlunda repeterbar då?
DSC_0547.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av danei »

Om det ansluts med fel polaritet går nålen med hög fart in i stoppinnen och kan böjas. Om spänningen påförs försiktigt eller filtreras borde det vara helt ofarligt.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av hsd »

Det finns analoga visarinstrument för både positiv och negativ ström, ofta är noll-läget i mitten på skalan
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av psynoise »

Kanske finns det någon idealdiod koppling med operationsförstärkare som är tillräcklig bra. Eventuellt finns de också färdigt som integrerad krets, sök på ideal diode.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av Bjaellerud »

Vridspoleinstrumentet som bilden visas går bakåt vid omvänd polaritet, skadas inte, ställer sig bara mot stoppklossen.
Varför inte bara en omkopplare som polvänder mätarn om du ser att den går bakåt.
En likriktarbrygga kanske, men då blir utslaget inte linjärt.

En vridjärnsmätare funkar med vilken polaritet som helst, sådana analoga mätare känner man igen på att skalan inte är helt linjär. En sådan mätare är nog svår att få tag på idag.
På biltema finns bilamperemätare med noll i mitten.

I en annan tråd här på forumet behandlades likriktare utan förluster, något jag inte sett förut.
Ämnet är intressant då det skulle kunna funka som en likriktare för nämnda instrument, en sådan likriktare skulle ge en linjär skala. Men då vet du ju inte om systemet laddar eller laddar ur.....

Att skruva upp nollskurven så att mätaren visar noll vid envis 10 procent av skalan skulle funka. Olika mätare har olika stort område som nollskruven kan reglera. Men då får du ju göra en ny skala. Principen är OK, då det som nämndes finns mätare med noll i mitten.

Vill man göra ett större ingrepp i mätaren finns en returfjäder även i nedre änden av vridspolens lagring och även den går att justera, så möjligheten att få noll i mitten finns, men då finns även en viss risk att förstöra mätaren om man inte är extremt försiktig med finmekaniken, kräver viss urmakarnoggrannhet.

Roy
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av discomike »

Hej igen och tack för alla svar.. jag har ju ett gäng av dessa mätare så jag kan ju prova lite =)

danei: Ja det är ju faktiskt ett möjlig scenario - att man kör en 150A ut, och lasten plötsligt kopplas från och den börjar ladda, osäker på hur "långsamt" omkopplingen sker eller om jag kanske ska sätta nån liten induktor på mätsladden. Får köra ett test av just detta och se hur fort nålen rör sig...

psynoise: Jag googla lite och det finns ideal-dioder med runt 10-15mV framspänningsfall, om det är relativt linjärt osv kanske man kan kompensera för det i nån lösning.. men jag har redan för många sommarhobbyprojekt =)

Bjaellerud: Jo har funderat på en brytare för att växla polaritet i de fallen jag vill "mäta" åt andra hållet med, med likriktarbryggor och även idealdioderna så kommer de påverka mätresultatet för mycket då jag försöker mäta tiotal mV....

Vi provar att vrida upp lite av skalan och ser hur det beter sig, när det gäller skalor är det inte så kritiskt, mer en indikation av halv/full last som är intressant då strömmen idag kommer från många olika källor och det vore intressant och se hur mycket som kommer från batterierna jämfört med panelerna eller generator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av grym »

ta bort stoppinnen och ersätt med mjukt stopp?
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av discomike »

Tjingeling, har testat lite nu och kunde lätt vrida upp noll-punkten till 20A på skalan, och den verkar hyffsat linjär även vid negativa strömmar då! Vid omslag från +100A till -10A faller nålen på någon sekund så finns hyffsad tröghet i systemet.

Något jag märkt är att jag har nästan samma spänningsfall över min knivsäkring som över shunten, så funderar på att koppla mätaren över den för att minska förlusterna lite =) Säkringen är säkert inte lika stabil över temperaturområdet men bör duga för mitt syfte, får skriva ut ny mätartavla med 3 områden bara "back, halvfart, helfart" så blir de snyggt =)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av Nerre »

Troligen kan det skilja mellan individuella säkringar också. Men du får väl köra en "kalibrering" när du byter säkring.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av hsd »

Å om säkringen går så ryker instrumentet
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av Nerre »

Ah, viktig poäng! :)

Men det kanske funkar att mäta spänningsfallet över nån kabel istället. Ledningarna till instrumentet kan ju vara rätt långa för det går ingen direkt ström genom dem.
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Omvänd polaritet och analoga panelinstrument

Inlägg av discomike »

hsd: bokstavligt talat =)

Nerre: Jo har ca 0,5meter 35mm^2 kabel för anslutningen.. vilket enligt nån online kabelräknare ger 0,24mOhm och 24mV spänningsfall? skulle kunna byta till 25mm^2 kabel och få 33mV fall = nästan exakt halva den gamla skalan.. skulle kunna funka.

Får ta och provmäta lite spänningsfall över olika delar..
Skriv svar